کشته شدن استاندار سابق صنعا… پیشرفت مقاومت مردمی در عدن

 یک یمنی در حال نگریستن به ویرانه های خانه رهبر حوثی ها در صنعا پایتخت یمن – عکس از آژانس عکس خبری فرانسه

یک یمنی در حال نگریستن به ویرانه های خانه رهبر حوثی ها در صنعا پایتخت یمن – عکس از آژانس عکس خبری فرانسه

استفان دوگریک سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد تأکید کرد که سازمان ملل همچنان به فشار وارد آورن بر مسیر سیاسی جهت کشاندن طرف های سیاسی درگیر در یمن به پای میز مذاکرات در ژنو، در نزدیک ترین زمان ممکن و بدون هیچ شروطی ادامه می دهد. وی اشاره داشت که اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن رایزنی های فشرده ای در صنعا و پس از آن در ریاض و سپس در اروپا در این زمینه انجام داد. وی تأکید کرد که تنها راه حل برای بحران یمن باید مسالمت آمیز باشد و این بحران راه حل نظامی ندارد. مسؤالان سازمان ملل توضیح دادند که سفر ولد الشیخ احمد به صنعا با هدف بررسی آخرین تحولات بحران یمن و دیدار با طرف های سیاسی برای آوردن آن ها به پای میز مذاکره به منظور رسیدن به یک راه حل سیاسی برای بحران صورت گرفت.

سفر اسماعیل ولد الشیخ احمد دومین سفر وی به صنعا پس از تعیین وی به عنوان فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل به یمن است. وی در تاریخ ۱۲ ماه می (اردیبهشت) برای اولین بار به صنعا سفر کرد و طی دو روز با تعداد زیادی از طرف های یمنی دیدار کرد اما مذاکرات وی فاقد نتایج روشن و گام های فعال در زمینه رسیدن به راه حل سیاسی بود.

یک مسؤل دیپلماتیک غربی به «الشرق الأوسط» گفت که سازمان ملل متحد سعی دارد با وجود مواضع سخت همه طرف ها در تحمیل شروط خود به مذاکره، برای رسیدن به قوانین اساسی مورد قبول طرف های درگیر در یمن جهت مشارکت در رایزنی های ژنو تلاش می کند. این در حالی است که پادشاهی عمان میزبان چندین هیئت غربی و آمریکایی است که در حال مذاکره با طرف های یمنی و حوثی برای یافتن برون رفت سیاسی بحران هستند.

در همین حال منابع یمنی گزارش دادند که مقاومت مردمی به سمت مناطق تحت سیطره مسلحان حوثی و ارتش وابسته به علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق، در استان عدن در جنوب یمن، در حال پیشروی است. ساکنان و برخی مبارزان گفتند روز گذشته نبرد سختی در جنوب یمن در نزدیکی فرودگاه شهر عدن در گرفت، و مقاومت مردمی موفق شد حملاتی بر علیه شبه نظامیان حوثی انجام دهد، یک منبع از جنبش جنوبی گفت که ائتلاف چهار حمله هوایی بر یک پایگاه نظامی در نزدیکی فرودگاه انجام داد.

در همین راستا، روز گذشته استاندار سابق صنعا، حفظ الله جمیل، طی درگیری بین محافظان وی و شبه نظامیان حوثی که سعی داشتند او را بربایند، کشته شد. بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از نزدیکان جمیل، استاندار که از سوی عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن تعیین شده بود، با برادر زاده خود، نصر حمید حفظ الله جمیل، به علت جراحات وارده بر اثر درگیری های بعد از ظهر دو روز گذشته بین همراهان وی و مسلحان گروه حوثی، کشته شدند.