رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران ادامه مذاکره و پایبندی به آن چیزی است که در توافق ژنو آمده و شرایط برای رسیدن به توافق نهایی فراهم است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، «علی اکبر ولایتی» روز سه شنبه در حاشیه مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر مرکز تحقیقات استراتژیک در هفته پژوهش در جمع خبرنگاران افزود: بدون تردید اگر طرف های مقابل (اعضای گروه ۱+۵) از جمله آمریکا خلاف موارد توافق ژنو عمل کنند در حقیقت خود را در انظار بین المللی رسوا کرده اند.

مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل درباره اقدام اخیر وزارت خزانه داری آمریکا در افزودن به فهرست تحریم های ضد ایران گفت: این تحریم ها قرار نبود اتفاق بیفتد و حتی برخی اعضای گروه ۱+۵ مثل روسیه به این اقدام آمریکا اعتراض کردند و مطمئنا برخی دیگر از کشورها هم همین نظر را دارند و آمریکایی ها ناچارند به تعهدات خود در توافق ژنو پایبند باشند.

ولایتی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا شرایط را برای رسیدن به توافق نهایی میان ایران و گروه ۱+۵ در روند مذاکرات هسته ای فراهم می بینید؟ گفت: شرایط فراهم است.

وی اظهار داشت: آمریکایی ها چاره ای جز پایبندی به تعهدات خود در توافق ژنو ندارند زیرا پس از تجربه شکست خورده آنها در عراق و افغانستان، لبنان و سوریه حتما نمی خواهند وضعیت آنها در این منطقه با ایران به سمتی پیش برود که به مصلحت آنها نیست.

وی گفت: در حقیقت این آمریکا است که بیشتر از ایران نیاز دارد درباره موضوع هسته ای (ایران) فکری بکند و چاره ای بیندیشد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ایران بر مواضع خود مبنی بر استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای در چارچوب قراردادهای بین المللی از جمله معاهده منع گسترش سلاح های اتمی (ان. پی. تی) تاکید دارد و هیچ چیز مانع ایران در این مسیر نخواهد شد زیرا کارغیرقانونی انجام نمی دهد.

ولایتی گفت: این مواضع ایران مورد پذیرش اکثریت کشورهای جهان از جمله اکثریت اعضای گروه ۱+۵ است.

وی در ادامه با بیان این که آمریکایی ها تناقض گویی می کنند، گفت: در زمانی که مذاکرات هسته ای در حال انجام بود، آنها ابراز توافق می کردند ولی بعد از آن، برای این که بتوانند صهیونیست ها یا برخی از مرتجعین منطقه را راضی کنند، حرف های خلاف اظهارات خود می زدند و دنیا هم شاهد این رفتار آمریکایی ها است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران برای استفاده صلح آمیز از امکانات هسته ای که به دست پژوهشگران خود فراهم کرده است، از هیچ کس اجازه نخواهد گرفت.

وزارت خزانه داری آمریکا ۲۱ آذر ماه جاری اسامی ۱۹ فرد و شرکت را به فهرست تحریم های قبلی علیه ایران افزود که هیات کارشناسی جمهوری اسلامی ایران نیز که در حال مذاکره با کارشناسان ۱+۵ در وین در مورد ساز و کار اجرایی توافقنامه ژنو بود، مذاکرات را متوقف کرد و به تهران بازگشت.

محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه در تماس اخیر تلفنی که جان کری همتای آمریکایی اش با وی داشته، مراتب نارضایتی جمهوری اسلامی ایران را از اقدام اخیر وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده است.