نیروهای بسیج مردمی در عراق

نیروهای بسیج مردمی در عراق

دو روز پس از لو رفتن سندی رسمی که از سوی حیدر العبادی نخست وزیر عراق صادر شد و فاش می کند شبه نظامیان بسیج مردمی به یک قدرت مستقل نظامی، جدای از نیروی ارتش و پلیس تبدیل می شوند، ابو آلاء الولائی رهبر شبه نظامیان «سید الشهداء» گفت، این شبه نظامیان، تشکلی عقیدتی وابسته به ولایت فقیه در ایران هستند، و با خلق و خو و امیال سیاستمداران عراق مرتبط نیست.

این اعلان آشکار، وضعیت هرج و مرج و خلائی که عراق بدان رسیده است را مشخص می کند، که از دخالت های عادی ایران در امور داخلی، و یا تسلط تهران به تصمیمات بغداد در اتحادیه عرب فرا تر رفته، و الگو برداری از سپاه پاسداران جدیدی است که به ظاهر از فرمانده کل نیروهای مسلح عراق  پیروی می کند، اما در حقیقت، از قاسم سلیمانی رئیس سپاه پاسداران ایران، به عنوان فرمانده میدانی کنونی بسیج مردمی، دستور می گیرد، که وی نیز دستورات خود را به صورت مستقیم از علی خامنه ای رهبر ایران می گیرد. آنچه تاسف آور است این است که اکثر شبه نظامیان شیعه عراق به خامنه ای وفادار هستند نه به مرجع عراقی علی سیستانی.

کشورهای بی نظیری که به منظور حفظ بافت اجتماعی خود، و جلوگیری از خطر جنگ های داخلی با دو چشم باز به آینده نگاه می کنند، اجازه ایجاد گروهی شبه نظامی به هیچ بهانه ای را نمی دهند، و به گروه های مسلح، قدرتی بالاتر از قدرت دولت داده نمی شود، چه برسد به این که این شبه نظامیان در اصل مذهبی و جناحی باشند. اما با اعلام دولت عراق، شبه نظامیان بسیج مردمی به طور رسمی تعریف می شوند، که از زمان تاسیس ارتش در سال ۱۹۲۱، به عنوان اولین قدرت غیر نظامی در تاریخ مدرن عراق به شمار می آیند.

به جای ادغام آن ها با نیروهای ارتش و پلیس، با این کار آتشی برافروخته خواهد شد که خاموش کردن آن به دست خود عراقی ها سخت خواهد بود، و به گسترش هرج و مرج و تعمیق  اختلافات فرقه ای کمک خواهد کرد، و به جای نبرد از بین بردن جنون «داعش» و گروه های سنی افراطی، جهان خود را در مقابل رویارویی با نبرد به شکل دیگری می بیند که شبه نظامیان شیعه افراطی در صدر آن قرار دارد، که تندروی آن ها از نظر شکلی متفاوت است، اما شبه نظامیان بسیج مردمی بر دیگران سرآمد خواهند بود، زیرا تحت سایه دولتی خواهند بود که آن ها را مسلح می کند و بودجه آن ها را تأمین می کند و آن ها را مورد حمایت سیاسی قرار می دهد، و بالاتر از همه این شبه نظامیان مذهبی بدون هیچ گونه ملاحظات سیاسی و دیپلماتیک به تنش دامن می زنند، و دولت نخواهد توانست آن ها را کنترل کند. به اظهارات قیس الخزعلی، رهبر «عصائب الحق»، که یکی از گروه های اصلی بسیج مردمی هستند توجه کنید که پس از سلب تابعیت از عیسی قاسم در بحرین اشاره کرد، «بسیج مردمی» در عراق به فکر دخالت در خلیج است. وی گفت: «بخش بزرگی از تشکیلات مقاومت معتقد است که وظیفه دوم شان در صورتی که دشمن خطوط قرمز را زیر پا بگذارد، یاری رساندن به مردم بحرین و یاری مردم الاحساء و القطیف است».

خطر واقعی که تمامی منطقه ما با آن مواجه است، این است که بسیج مردمی متشکل از بیش از بیست گروه شبه نظامی مسلح عراقی است، از جمله آن ها «بدر»، «گردان های حزب الله»، «سرایا الخراسانی»، «عصائب اهل الحق»، «النجباء»، و «گردان های امام علی» و غیره هستند و همه آن ها رسما، و از نظر دینی و عقیدتی با علی خامنه ای رهبر ایران مرتبط هستند.