علیرضا حقیقیان سفیر ایران در پاکستان (راست) چودری نثار علی خان وزیر کشور پاکستان

علیرضا حقیقیان سفیر ایران در پاکستان (راست) چودری نثار علی خان وزیر کشور پاکستان

به دنبال انتشار فیلم تازه ای از پنج مرزبان ایرانی از سوی گروه جیش‌العدل به گروگان گرفته شدند، وزیر کشور پاکستان با عبدالرضا رحمانی فضلی همتای ایرانی خود تلفنی تماس گرفته و در این باره با وی گفت و گو کرد.

در این فیلم که شبکه العربیه آن را منتشر کرد، یکی از سربازان ایرانی می‌گوید که آنها همگی در سلامت به سر می‌برند. او از مقام‌های حکومتی می‌خواهد که زمینه آزادی آنان را فراهم کنند.

رسانه های اردو زبان گزارش دادند چودری نثار علی خان در تماسی تلفنی با وزیر کشور ایران، این کشور را دوست و برادر پاکستان خواند و تاکید کرد «سوء تفاهم» پیش آمده میان تهران و اسلام آباد پس از ربوده شدن پنج مرزبانی ایران بزودی رفع می شود.

پنج مرزبان ایرانی روز جمعه، ١٨ بهمن برابر با ۷ فوریه، در استان سیستان و بلوچستان از سوی گروه جیش‌العدل به گروگان گرفته شدند. ده روز پس از این واقعه، در روز ۲۸ بهمن‌ماه برابر ۱۷ فوریه، وزیر کشور ایران با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در خصوص ربوده شدن مرزبان ایرانی اعلام کرده بود: «نیروهای ایرانی جهت مذاکره به پاکستان می‌روند و همچنین اگر پاکستان اقدامی انجام ندهد، ایران حق خود می‌داند که در این زمینه مداخله کند.»

وی با تاکید بر اینکه از پاکستان خواسته شده تا با این مسئله برخورد کند، گفت: «در غیر این صورت به ایران اجازه بدهد تا به عمق مرزهای پاکستان و افغانستان نیروهای ایران نفوذ کند.»

رحمانی فضلی تصریح کرد با شرایط به وجود آمده ایران «آمادگی و توان ایجاد فضای امنیتی جدید را برای منطقه خود دارد.»

بلافاصله پس از سخنان وزیر کشور ایران، دولت پاکستان در روز ۲۹ بهمن ماه برابر با ۱۸ فوریه به این سخنان واکنش داد و با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد «نیروهای ایران هیچ حقی» برای عبور از مرزهای پاکستان ندارند و چنین کاری را «نقض قوانین بین‌المللی» خواند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: دولت پاکستان از سخنانی که درباره غفلت نیروهای مرزی پاکستان حکایت دارد، متاسف است، زیرا همه از اقدامات فعالانه پاکستان در مبارزه علیه گروه‌های تروریستی در گذشته آگاهند و ایران نیز پیش از این به آن اذعان کرده است.

همزمان با انتشار این بیانیه از سوی وزرات امور خارجه پاکستان، حسن روحانی رییس جمهور ایران با سردار ایاز صادق رییس مجلس سنای پاکستان در تهران دیدار کرد. وی در این دیدار خواهان بهبود اوضاع امنیتی این کشور شد و بدون نام بردن از گروه خاصی تاکید کرد که تبدیل اختلافات مذهبی و طایفه‌ای به تروریسم قابل قبول نیست.

روحانی با بیان ضرورت مبارزه با تروریسم و افراطی گری تصریح کرد: «برای ما تبدیل اختلافات مذهبی و طایفه ای به تروریسم به هیچ وجه قابل قبول نیست.»

وزیر کشور پاکستان روز ۲ اسفند برابر با ۲۱ فوریه با علیرضا حقیقیان سفیر ایران در اسلام آباد در محل وزارت کشور پاکستان دیدار و گفت و گو کرد. وی در این دیدار اطمینان داد که کشورش «هرگز به تروریستها و گروههای شبه نظامی اجازه نخواهد داد» تا با تحرکات خود در مرزهای ایران، روابط نزدیک میان تهران – اسلام آباد را تحت تاثیر قرار دهند.

چودری نثار علی خان گفت: «ایران و پاکستان باید همکاریها و تعاملات دوسویه را به منظور خنثی کردن توطئه های دشمنان مشترک افزایش دهند.»

وی در عین حال خواستار حل و فصل «برخی» از مسائل میان ایران و پاکستان «با اجماع و تعامل مشترک» شد تا «اشاعه در رسانه ها» و گفت: «دولت های ایران و پاکستان بویژه سازمان های امنیتی دو طرف باید همکاری های نزدیکی به منظور ایجاد منطقه ای امن در سراسر مناطق مرزی مشترک میان دو کشور برای شهروندان یکدیگر و عاری از حضور شبه نظامیان و تروریست ها داشته باشند.»

حقیقیان سفیر ایران در اسلام آباد نیز در این نشست بر گسترش روابط میان دو کشور در زمینه های مختلف بویژه بخش های «اقتصادی، امنیتی و فرهنگی» تاکید کرد.

وزیر کشور پاکستان پیش از این در گفت وگو با رسانه های پاکستان خبر از سفر قریب الوقوع نواز شریف نخست وزیر این کشور به تهران به منظور کمک به ارتقای سطح همکاریهای دو کشور داده بود.

جریان این گروگان‌گیری واکنش گسترده‌ای در افکار عمومی ایران برانگیخته است و شمار زیادی از مردم ایران با محکوم کردن جیش‌العدل و با گروگان‌ها ابراز همدردی کردند و خواهان آزادی آنان شده‌اند.

دولت ایران تاکید دارد که ربایندگان، گروگانها را به داخل خاک پاکستان منتقل کرده‌اند، و در عین حال دولت پاکستان این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید شواهدی برای این ادعا وجود ندارد.