مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه (۱۶ نوامبر) گفت که به دولت اوکراین وعده داده با خط لوله « نورد استریم ۲» از روسیه به آلمان مبارزه کند چرا که به گفته او این طرح امنیت اروپا را به خطر می اندازد.
به گزارش الشرق الاوسط پمپئو در نشست خبری به دنبال دیدار با پاولو کلیمکین وزیر امور خارجه اوکراین در واشنگتن افزود «آمریکا بزرگ ترین دوست و متحد دولت اوکراین است.»
او خاطر نشان کرد «دو کشور در کنار یکدیگر برای متوقف شدن این طرح که امنیت راهبردی و اقتصادی اوکراین را به خطر می اندازد تلاش می کنند. طرح انتقال لوله «نورد استریم ۲» اقدامی بر خلاف حاکمیت کشورهای اروپایی که از روسیه گاز وارد می کنند به شمار می رود.»
او یادآور شد «ما نمی خواهیم دوستان اروپایی مان مثل اوکراین پس از جدا شدن از اتحاد جماهیر شوروی در دام بازی های سیاسی و اقتصادی روسیه بیفتند.»
طرح خط لوله گاز نورد استریم ۲ منجر به دو برابر شدن ظرفیت انتقال گاز روسیه به آلمان می شود. این خط لوله قرار است از دریای بالتیک عبور کند و لهستان و اوکراین را دور می زند. خط لوله کنونی انتقال گاز روسیه از لهستان و اوکراین عبور می کند.
فرانسه و اتریش از حامیان طرح خط لوله نورد استریم ۲ هستند. دولت آلمان می گوید این طرح هزینه تامین گاز را کاهش داده و منجر به ثبات بیشتر در انتقال گاز می شود. دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا مخالف اجرای طرح خط لوله نورد استریم ۲ است.
پمپئو با یادآوری دیدگاه آمریکا درباره الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه گفت «دولت آمریکا زیر بار تلاش های روسیه برای الحاق کریمه به خاک خود نمی رود.»
او افزود «تا زمانی که مسکو به توافقنامه مینسک عمل نکرده و حاکمیت شبه جزیره کریمه را به اوکراین پس ندهد تحریم های آمریکا ادامه دارند.»
توافق صلح مینسک در فوریه ۲۰۱۵ با نقش آفرینی فرانسه و آلمان امضا شد. هر چند این توافق منجر به کاهش تنش و درگیری در شرق اوکراین شد اما درگیری و خشونت های پراکنده در اوکراین ادامه دارد. بیش از ده هزار نفر در این درگیری ها جان خود را از دست دادند.