واکنشی آرام به هیاهوی نصر الله؛

وزیر کشور لبنان: سخن گفتن از «پیروزی های ایران» غیرمنطقی است
بیروت: ثائر عباس
وزیر کشور لبنان اعلام کرد که حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی اخیر خود به مناسبت سالروز جنگ ۳۳ روزه ۲۰۰۶، مغالطه های بسیاری را بر زبان آورد. او همچنین گفت: نصرالله در طول سخنرانی خود دم از پیروزی های چشمگیر می زد، این در حالی است که سیر تحولات جهانی به سرعت در حال وقوع و غیر قابل پیش بینی است، به گونه ای که این تحولات یک چارچوب جدیدی را برای تعامل در جهان بنا نهاده است.
نهادالمشنوق در گفتگو با «الشرق الاوسط» بر این باور است که تحلیل سخنرانی نصرالله باید دور از هیاهوی سخنوری آن باشد.
وی همچنین تأکید کرد که اینک نمی توان جهان را با بدون برآورد و عدم اطلاعات کافی و یک سری چرندیات آن را رهبری کرد. امروزه هر آدم عاقلی با کمی تأمل به راحتی می تواند بفهمد که این پیروزی ها در محور ایرانی غیر دقیق است.
مشنوق در راستای اثبات غیردقیق بودن سخنان نصرالله به یک سری عوامل اساسی در بعضی کشورهای عربی این چنین استناد کرد، «سوریه: ۷۰ درصد از خانه ها و زیرساخت های آن ویران است، نیمی از ملت آن آواره شده است، کما اینکه تعداد کشتگان و شهدا در آن بی شمار است».
وی افزود: سوریه اکنون یک زمین کاملا سوخته و به یک میدان جنگ آزاد برای تمام قدرت ها تبدیل شده است.
المشنوق در ادامه توضیح داد: کشور سوریه یک کشور غنی با منابع طبیعی است و به این دلیل آمریکایی ها و روسی ها پایگاه نظامی در آن ایجاد کردند، روسیه در این کشور تصمیمات نظامی را می گیرد و اینک تصمیمات سیاسی را در دست گرفته کما اینکه در نظام اقتصادی آن دخل و تصرف می کند. از سویی دیگر با موافقت محور ایرانی نیروهای تابعه و همپیمانان آن را تا حدود ۱۳۰ کیلومتر از مرز اسرائیل دور کردند.
وزیر کشور لبنان تاکید کرد که آمریکا و روسیه به حضور ایران در سوریه اذعان دارند اما همانند «یک میهمان ناخوانده (دل نچسب) بر روی میز مذاکره با آن برخورد می کنند» این جمله را از مسئولان بلندپایه روسی نقل می کند.
المشنوق همچنین به نقل از آنها که می گویند «ایران یک دوست خسته کننده است»، گفت: پس با این اوصاف در هر دو پروژه ی روسیه یا آمریکا در سوریه حضور ایران معنایی ندارد.
المشنوق با اشاره به اوضاع عراق گفت: ایران و آمریکا با یکدیگر هماهنگی هایی دارند و طبق قاعده «رقابت عدم برخورد» با همدیگر تعامل می کنند.
المشنوق اما در خصوص لبنان گفت: حزب الله در جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ توانست محبوبیتی را در بین کشورهای عربی ایجاد کند اما اکنون کجاست؟! و چه کسی از او حمایت می کند، تمام ملت لبنان امروزه حاضر نیستند جنگ دیگری را با هر عنوانی که باشد تجربه کنند.
وزیر کشور لبنان با رد ادعاهای نصرالله درباره کشور سعودی تأکید کرد: ریاض کاملا مشخص است که با دولت لبنان می خواهد تعامل و رابطه داشته باشد و هیچ وقت نمی خواهد با آن تخاصم داشته باشد، امری که حزب الله بر طبل آن می کوبد و خواستار ایجاد رفتاری مخاصمت آمیز از سوی سعودی علیه لبنان است و در عین حال می داند که سعودی به این نوع سیاست ها تن نمی دهد چراکه ما شاهد سعودی ای جدید هستیم اما حزب الله از گذشته سخن می گوید و نمی خواهد به سعودی جدید اعترف کند، پس چرا چنین گفتمانی را ترویج می کند؟
المشنوق در پایان صحبت های خود در خصوص یمن، نیز گفت: سعودی به یمن تجاوز نکرد بلکه این حوثی ها بودند که با علی عبدالله صالح همپیمان شدند و در نتیجه آن را کشتند، آنها با دستیابی به موشک های بالستیک هر روز نقطه ای از خاک سعودی را هدف قرار می دهند. حوثی ها حیات خلوت سعودی را تقدیم ایرانی ها کردند و سعودی کاملا با مشروعیت از حق و خاک و ملت خود دفاع می کند.