فرجی دانا وزیر علوم

به نظر می رسد فشارهای تندرو های ایران که از ابتدای کار فرجی دانا در سمت وزارت علوم آغاز شده بود، نه تنها کم نشده است، بلکه قرار است پای او را برای استیضاح به مجلس این کشور بکشاند.

به گفته الیاس نادران نماینده مجلس ایران، طرح استیضاح رضا فرجی دانا، وزیر علوم ایران روز سه شنبه سوم تیر، با ۵۰ امضا تقدیم هیات رییسه مجلس شده است.

نادران که در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۴ تیر) سخن می گفت، با گلایه از اینکه طرح استیضاح از سوی هیات رییسه مجلس اعلام وصول نشده است گفت که این طرح روز گذشته (روز سه شنبه) به هیات تقدیم شده، «اما آقای ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه را بر عهده داشت این طرح را اعلام وصول نکرد». وی تاکید کرده است که «نمایندگان استیضاح کننده به هیچ عنوان از حق خودشان در استیضاح کوتاه نمی آیند.»

وی از هیات رییسه خواسته تا طرح استیضاح را اعلام وصول کند تا فرایند اجرای آن آغاز شود. به گفته این نماینده مجلس « طبق ماده ۲۲۳ آیین‌نامه داخلی مجلس در اولین جلسه‌ای که طرح استیضاح وزیری تقدیم هیات رییسه مجلس شود، هیات رییسه موظف است آن را اعلام وصول کند و متن استیضاح را چاپ و برای وزیر مربوطه بفرستد.»

محمد رضا باهنر، نایب رییس دوم مجلس ایران در پاسخ به نادران گفت: « فعلا اجازه دهید بررسی دستور جلسه را ادامه دهیم، البته آقای ابوترابی‌فرد‌ گفت که آقای نادران طرح استیضاح وزیر علوم را به او ارائه داده و گفته که فعلا این طرح دست وی باشد.»

اگر چه بعد از گمانه زنی های بسیار در مورد انتخاب وزیر علوم ایران، رضا فرجی دانا توانست رای اعتماد مجلس را به دست آورد، اما وزارت علوم همچنان چالشی برای دولت یازدهم ایران باقی مانده است.

فعالیت ها و اقدامات فرجی دانا از همان ابتدای کار وی، انتقادهای تندروها را در پی داشت، به طوری که در آبان ۹۲، ۱۵۰ تن از نمایندگان مجلس نامه ای اعتراض آمیز در مورد اقدامات وزارت علوم به حسن روحانی، رییس جمهور ایران نوشتند. به نظر می رسد این اعتراض ها به دلیل لغو نکردن انتصاب هایی است که جعفر توفیقی در دوره کوتاه سرپرستی خود بر وزارت علوم انجام داده است. از همان زمان گمانه زنی ها برای استیضاح وزیر تازه نفس علوم آغاز شد.

صادق زیبا کلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، در گفت گو با شرق پارسی ضمن دفاع از عملکرد فرجی دانا در وزارت علوم، استیضاح وی را «نوعی رویاویی با دولت روحانی» خواند.

وی افزود: «جرم آقای فرجی دانا این است که دانشجویانی که غیر قانونی اخراج شدند و محروم از تحصیل شدند، یا آنها که دانشجویان ستاره دار می گفتند را آقای فرجی دانا به دانشگاه ها باز می گرداند. کاری که در دور دوم دولت احمدی نژاد به صورت غیر قانونی صورت گرفت. زمان آقای دکتر کامران دانشجو (وزیر علوم دولت دهم) این دانشجویان را به صورت غیر قانونی از دانشگاه ها اخراج کردند. نمایندگان مجلس باید آن موقع وزیر علوم را استیضاح می کردند، که چرا هزاران دانشجو را از تحصیل محروم کردید…و آن موقع این کار را نکردند و الان که فرجی دانا دانشجویان را باز می گرداند، (نمایندگان مجلس) می خواهند ایشان را استیضاح کند. جرم وزیر علوم دفاع از دانشجویانی است که حقشان از بین رفته است.»

زیبا کلام گفت: «دولت آقای روحانی باید محکم در مقابل این حرکت نمایندگان ایستادگی کند و بگوید که شما کار خطا کردید، شما ظلم کردید، شما حقوق شهروندی دانشجویان را به زیر پا گذاردید، اکنون می خواهید وزیر علوم را استیضاح کنید».

پس از معرفی جعفر میلی منفرد به مجلس شورای اسلامی برای تصدی وزارت علوم و عدم کسب رای اعتماد، رییس جمهور ایران، جعفر توفیقی، وزیر سابق علوم در دوره دوم ریاست جمهوری خاتمی به سمت سرپرستی این وزارتخانه منصوب کرد. انتصاب توفیقی در این وزارتخانه، امیدواری زیادی در بین دانشگاهیان و دانشجویانی که در طول دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد صدمه دیده بودند، ایجاد کرد.

توفیقی در دوران سرپرستی خود در وزارت علوم، اقدامات قابل توجهی در این وزارتخانه انجام داد. وی در نخستین اقدام خود در مقام سرپرست وزارت علوم شماری از استادان اخراجی را به کار بازگرداند و همچنین در این دوران دو ماهه، بسیاری از دانشجویان ستاره دار که از تحصیل باز مانده بودند به دانشگاه ها بازگشتند.

اصطلاح دانشجوی ستاره دار در سال ۱۳۸۵خورشیدی و در دوره وزارت محمد مهدی زاهدی، وزیر علوم کابینه اول محمود احمدی نژاد، بیان شد. در تابستان همان سال، در کنار نام شماری از دانشجویان داوطلب کنکور کارشناسی ارشد، ستاره‌هایی قرار گرفته بود که بعدها در مواردی به احضار و بازجویی یا حتی محرومیت این دانشجویان از تحصیل منجر شد.

محمد مهدی زاهدی وزیر علوم وقت ایران در زمستان همان سال اعلام کرد که «ستاره‌دار شدن برخی دانشجویان، ناشی از قانون و مقرراتی بوده که از زمان دولت محمد خاتمی وضع شده و هر سال اجرا می‌شده است.»
این ادعا از سوی فخرالدین دانش، معاون وزیر علوم دوره خاتمی و غلامرضا ظریفیان معاون دانشجویی وزیر علوم همین دوره، تکذیب شد.

همچنین توفیقی در دوران کوتاه سرپرستی خود، صدرالدین شریعتی را از ریاست دانشگاه علامه طباطبایی برکنار کرد. دوره هشت ساله ریاست شریعتی با اخراج یا بازنشسته کردن زودهنگام اساتید منتقد و امنیتی شدن فضای دانشگاه و تعطیل کردن برخی رشته‌های تحصیلی همراه بود.