محمد فرهادی پنجمین گزینه پیشنهادی تصدی وزارت علوم

محمد فرهادی پنجمین گزینه پیشنهادی تصدی وزارت علوم

تنها یک روز پس از رای عدم اعتماد مجلس ایران به فخرالدین دانش آشتیانی، نفر چهارم برای تصدی وزارت علوم، حسن روحانی رییس جمهور این کشور امروز چهارشنبه، ۲۸ آبان، محمد فرهادی را به عنوان پنجمین گزینه پیشنهادی خود برای تصدی این وزارت خانه به مجلس معرفی کرد.

نامه معرفی فرهادی که، وزارت بهداشت در دولت‌های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی را در کارنامه خود دارد، صبح امروز در جلسه علنی مجلس اعلام وصول و قرائت شد.

فرهادی که در حال حاضر رییس جمعیت هلال‌احمر است، به مدت چهار سال در فاصله سال‌های ۶۴ تا ۶۸ وزیر علوم بود. این وزارتخانه در آن زمان وزارت فرهنگ و آموزش عالی نام داشت.

این نامه در حالی به مجلس ارسال شد که دوره سرپرستی سه ماهه محمدعلی نجفی بر وزارت علوم فردا پنج‌شنبه، ۲۹ آبان، به پایان می‌رسد.

بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس ایران، جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم باید ظرف ده روز پس از معرفی وی برگزار شود.

مجلس شورای اسلامی ایران روز سه‌شنبه، ۲۷ آبان، به فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، چهارمین وزیر پیشنهادی حسن روحانی، رییس جمهور ایران، برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رای نداد.

دانش آشتیانی از مجموع ۲۵۷ رای تنها ۷۰ رای موافق کسب کرد، ۱۷۱ نفر در مجلس به او رای مخالف دادند و ۱۶ نماینده نیز رای ممتنع.

۱۷۱ رای دهنده مخالف دانش آشتیانی برای تصدی وزارت علوم، عضویت وی در هیئت موسس حزب مشارکت، امضای نامه‌ای در حمایت از تحصن نمایندگان مجلس ششم، حضور وی در اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و مخالفت با حضور بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها را از جمله دلایل خود برای رد وی ذکر کردند.

حسن روحانی، رییس جمهور، روز چهارشنبه در پیامی به همایش ملی اعتدال بدون اشاره به عدم رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی نوشت: «بیایید با سعه صدر با مسائل برخورد کنیم. بگذاریم افراد حرف‌شان را بزنند و به خاطر اشکال‌های کوچک آدم‌های بزرگ را کنار نگذاریم.»

مجلس ایران در جلسه ۲۹ مردادماه خود هم رضا فرجی دانا، وزیر علوم، را استیضاح و برکنار کرده بود.

پس از استیضاح فرجی دانا، برخی از رسانه‌ها از محمد فرهادی به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی برای تصدی وزارت علوم نام برده بودند، اما درنهایت محمود نیلی احمدآبادی به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شد که او هم روز چهارشنبه، هفتم آبان، نتوانست رای اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی کسب کند.

نمایندگان مجلس ایران در ابتدای تشکیل کابینه حسن روحانی، نیز به جعفر میلی منفرد، وزیر پیشنهادی علوم، رای اعتماد نداده بودند.