وزیر سعودی: عملکرد ایران باید گفته هایش را تایید کند

دکتر نزار مدنی، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی (سمت چپ تصویر) در جریان سخنرانی در دهمین کنفرانس بین المللی مطالعات استراتژیک در منامه، بحرین – عکس از اسوشیتدپرس

منامه، الشرق الاوسط – نزار بن عبید مدنی وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی روز شنبه گفت که هر گونه گفتگو با تهران باید بر مبنای پیداکردن زمینه های مشترک و «اعتبار، اعتماد و شفافیت» صورت گیرد.

وی در سخنانی در حاشیه کنفرانس امنیتی منامه گفت که ریاض به شدت به مفهوم گفتگو اعتقاد دارد و این مساله را محور سیاست خارجی اش قرار داده است. وی هر گونه مشکل بین ریاض و تهران را تکذیب کرد اما افزود که هر گونه گفتگو بین دو طرف باید با تحقق این پیش شرط ها صورت گیرد.

اظهارات مدنی در پاسخ به سوالی از سوی هشیار زیباری وزیر دارایی عراق درباره احتمال گفتگوی بین عربستان سعودی و ایران، در جریان جلسه پرسش و پاسخ پس از سخنرانی اش در جلسه عمومی اجلاس منامه با عنوان «مقابله با افراطگری در خاورمیانه» بیان شد.

این وزیر سعودی از راهبردهای پیش گرفته شده توسط اعضای شورای همکاری خلیج تقدیر کرد و گفت که مبنای این راهبردها حسن همجواری است و آنها در راستای اصول مشروعیت بین المللی و عدم مداخله در امور دیگر کشورها قرار دارند.

وی گفت: «هنگامی که ما رخدادهای چند دهه اخیر را در نظر می گیریم، می توانیم دریابیم که کشورهای شورای همکاری خلیج با دیگران در راستای حسن همجواری برخورد می کنند.»

نزار مدنی گفت که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج از جمله عربستان، آماده اند به تماس های سطح بالا با هر کسی بپردازند که در این راهبرد عدم مداخله سهیم است، و افزود که شورای همکاری خلیج به حفظ ثبات همه کشورهای منطقه پایبند است.

به گزارش خبرگزاری رسمی بحرین، وی ایران را کشوری مهم دانست که باید نقشی اساسی در امنیت و توسعه منطقه ایفا کند، و از تهران خواست با عملکردش بر سخنانش در زمینه «روابط سالم و با ثبات همجواری بر مبنای عدم مداخله در امور داخلی دیگران» صحه بگذارد.

امنیت منطقه مهم ترین موضوع کنفرانس تازه منامه بود، نه تنها روابط با ایران بلکه همینطور گسترش حضور داعش، و نیز وخامت اوضاع امنیتی در بعضی کشورهای عربی مانند یمن، لیبی و لبنان.

الشرق الاوسط:
Related Post