برخورد پلیس با "بدحجاب ها" در ایران - عکس از ایسنا

برخورد پلیس با “بدحجاب ها” در ایران – عکس از ایسنا

در حالی که بحث ها و واکنش ها به مسائل مربوط به بی حجابی و شیوه برخورد با آن بار دیگر در ایران بالا گرفته است، وزیر دادگستری ایران هم گفته است که صرفا برخورد و اعمال محدودیت‌ در زمینه حجاب نتیجه بخش نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ها، مصطفی پورمحمدی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت ایران در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت دادگستری در زمینه طرح حجاب و عفاف ماموریت خاصی دارد، گفت: وزارت دادگستری در این زمینه ماموریت خاصی ندارد و با سایر نهادها و دستگاه‌ها در این باره همکاری می‌کند.

وی از سوی دیگر گفت: « ما در حوزه مسائل فرهنگی از جمله حجاب و عفاف همچنین مسائل اخلاقی کاستی‌های زیادی داریم و صرفا با برخورد و اعمال محدودیتها به نتیجه نخواهیم رسید.»

وی همچنین گفت: «ما نباید نسبت به قوانینی که کارآیی لازم را ندارند اصرار داشته باشیم و به دنبال تعقیب آنها باشیم. ما باید به دنبال اصلاح این قوانین باشیم.»

عبدالصمد خرمشاهی، وکیل دادگستری در ایران، در واکنش به سخنان وزیر دادگستری ایران گفت: «این گفته درستی است که با اعمال محدودیتها و برخوردها در بحث حجاب به هیچ نتیجه ای نمی رسیم. من بارها تاکید کردم که در بحث حجاب شرعی و عرفی باید فرهنگ سازی کرد. ما در قانون چیزی به نام بد حجابی نداریم. بر اساس قانون بدحجابی جرم تلقی نمی‌شود و در قانون مجازات اسلامی ماده ۶۳۸ تبصره ای وجود دارد که می گوید اگر زنانی بدون حجاب شرعی در معابر عمومی و انظار ظاهر شوند، مجازات می شوند.»

خرمشاهی در گفتگو با شرق پارسی گفت: «معمولا با شروع فصل گرما و تابستان بحث حجاب هم از سوی نهادها و اشخاص مختلف ارائه می شود چرا که خانم ‌ها در تابستان از لباس ‌هایی با رنگ روشن و گاه غیرمناسب استفاده می ‌کنند و این مسئله باعث شده که بعضی اشخاص اظهارات تندی داشته باشند که در برخی از موارد جلوتر از قانون هم بوده است».

به گفته این وکیل دادگستری در ایران، «اخلاق و فرهنگ مسئله ای مهم و در عین حال پیچیده است و نهادهای غیر نظامی مانند آموزش و پرورش و آموزش عالی باید در این قضیه به شکلی جدی فعالیت فرهنگی و اخلاقی کنند. با برخورد ‌های قهری و امنیتی نتیجه ‌ای عکس و منفی را شاهد خواهیم بود.»

وزیر دادگستری دولت روحانی همچنین روز چهارشنبه گفت: «هدف ما این است که در دولت و همچنین دستگاه قضایی آنچه قانون است محترم شمرده و اجرایی شود ما باید در اجرای قانون هوشمندانه عمل کنیم طوری که اثربخش باشد.»

پورمحمدی با بیان اینکه در این راستا به زیرساخت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف از جمله مدیریت‌های خرد و کلان اجتماعی نیاز داریم، تاکید کرد: تا این زیرساختها حل نشود به بهبود نمی‌رسیم. این نگاه، نگاه دولت است که خوشبختانه در قوه قضاییه و مجلس هم وجود دارد و به هر ترتیب امیدواریم با این نگاه شاهد تحولات اجتماعی، فرهنگی و رفتاری و در مسائل اخلاقی حجاب و عفاف باشیم.

غلامحسین محسنی ‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه ایران روز دوشنبه همین هفته در مصاحبه مطبوعاتی درباره ضرورت برخورد با “بی حجابی” گفته بود: «اجازه نمی دهیم عده ای بی حجابی و بی عفتی را در جامعه ترویج دهند. از نیروی انتظامی می خواهیم با باندها و افرادی که بدحجابی را در جامعه دامن می زنند برخورد شود.»

اژه ای به کسانی که فرهنگ به گفته او «ابتذال» را ترویج می‌دهند یاد آور شد که ایران، کشور اسلامی است و قانون اجازه چنین کارهایی نمی‌دهد.

محسنی اژه ای تهدید کرد که اگر افراد به گفته او بی حجاب یا بدحجاب به اقدامات مجرمانه خود ادامه دهند، ناگزیر دستگاه‌های ذیربط، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی با آنها برخورد می‌کنند و دستگاه‌های نظارتی نیز باید در این زمینه به تکالیف خود عمل کنند.

بحث ها و واکنش هایی اینچنین پس از ساخته شدن کلیپ ویدئویی مشهور به “هپی” و نیز راه اندازی صفحه “آزادی یواشکی” در فیسبوک توسط یک خبرنگار آزاد ایرانی مقیم لندن شدت گرفته است.

زنان ایرانی در این صفحه تصاویر خود را در حالی که در خیابان ها و مکان های عمومی ایران روسری را از سر خود برداشته اند منتشر می کنند. این اقدام به نوعی مبارزه با حجاب اجباری شناخته شده است.

اظهارات محسنی اژه ای با سخنان و موضع گیری های بعضی شخصیت های دیگر نظام ایران نیز تناقض دارد. به تازگی علی اکبر ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، مقابله مستقیم با “بدحجابی” را اقدامی “اشتباه” خوانده بود.

عبدالرضا آقاخانی، فرمانده انتظامی استان اصفهان هم یازدهم خرداد ماه امسال در این باره گفت که «در بحث بدحجابی برخورد یدی جواب نمی‌دهد».