الیمانی: حوثی‌ها با از بین بردن فرصت صلح، بهای سنگینی خواهند پرداخت

جده: سعید الأبیض

وزیر خارجه یمن تأکید کرد دولت کشورش و ائتلاف حمایت از مشروعیت دولت قانونی یمن اجازه انتقال هیچگونه تروریستی از «حزب‌الله» و «سپاه پاسداران» را به هر بهانه‌ای و به وسیله هواپیماهای سازمان ملل به دیگر جاها نمی‌دهند.
خالد الیمانی در گفتگو با «الشرق الاوسط» تأکید کرد شبه‌نظامیان حوثی با مطرح کردن موضوع مجروحان که مذاکرات صلج ژنو را با مشکل مواجه کرد از آن به عنوان باج‌گیری استفاده می‌کنند و امروز نیز از این موضوع را برای این مطرح می‌کنند که مذاکرات استکهلم را با مشکل مواجه کنند.
وی اشاره کرد که حوثی‌ها بیمارانی ندارند که نتوان آنها را در بیمارستان‌های داخل کشور معالجه کرد و اگر هم باشند تعداد آنها اندک است اما آنها خواستار انتقال بیشترین تعداد ممکن مجروحان هستند و اگر چنین اتفاقی بیفتد باید فهرستی از مجروحان تهیه شده و از لحاظ پزشکی مورد بررسی قرار گیرند.
وی تأکید کرد دولت قانونی یمن با انتقال بیماری که نیازمند معالجه در خارج از کشور است به این دلیل که کارهای ضددولت انجام داده مخالفت نمی‌کند.
وی در خصوص مذاکرات استکهلم که قرار است طی ساعات آتی فرستاده سازمان ملل اقدامات لجستیک، اهداف و موضوعات آن را تقدیم استکهلم کرده و دعوتنامه‌های آن ارسال شود، عنوان کرد: قرار است در آن مهم‌ترین مسائل مثل آزادی زندانیان و اسرا مطرح شود و بعید است که شامل بندهایی جدید باشد؛ چرا که تمام موضوعات قبلاً به کرات مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌است.
وی اظهار کرد: اگر قرار است موضوع الحدیده در مذاکرات مطرح شود دولت یمن ۴ نکته را تحت عنوان «اقدام الحدیده» قبلاً مطرح کرده‌بود که شامل خروج شبه‌نظامیان از ساحل غربی و تقدیم منطقه به دولت قانونی بود که هنوز هم بر آنها اصرار دارد.
وی ادامه داد: همان موقع دولت قانونی یمن عنوان کرد که نیروهای مسلح را وارد الحدیده نکرده و نیروهایی از پلیس تحت نظارت وزارت کشور بر امنیت این شهر نظارت کرده و بندر الحدیده را مدیریت خواهندکرد و با اداره آن توسط وزارت حمل و نقل و تحویل درآمدهای بندر به سازمان مرکزی مخالف هستند.
وی همچنین اظهار کرد که اگر شبه نظامیان کودتاچی تمام فرصت‌های صلحی که فرستاده سازمان ملل و دولت قانونی یمن در پی آن است را از بین ببرند، ارتش ملی یمن وارد عمل شده و بهای سنگینی را پرداخت می‌کنند که دلیل آن خرابکاری‌های آنهاست که با مقررات بین‌المللی و حقوق بین‌الملل بشردوستانه مخالف بوده و از شهروندان به عنوان سپر دفاعی استفاده کرده، انبارهای امدادرسانی سازمان ملل را سرقت کرده، از غیران اسلحه قاچاق کرده و با حمله به ارتش ملی یمن آتش‌بس را نقض می‌کنند.