سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه - عکس از آژانس عکس خبری اروپا

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه گفته است که نیروهای اوکراینی باید از مواضع خود در شرق این کشور عقب نشینی کنند و مذاکرات صلح با هدف برقراری سریع آتش بس انجام شود.

به گزارش خبرگزاری ها، سرگئی لاوروف که در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان شرکت کرده بود در مورد مذاکرات چند جانبه روز دوشنبه در مینسک پایتخت بلاروس گفت: «برقراری آتش بس در شرق اوکراین پیش شرط انجام این مذاکرات برای بازگرداندن آرامش به این منطقه است.»

این مذاکرات قرار است با حضور نمایندگان روسیه، اوکراین، جدایی طلبان و ناظران بین المللی برای بررسی شرایط حاکم در شرق اوکراین برگزار شود.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: «روسیه هرگز در اوکراین مداخله نظامی نمی کند و از حل مسایل این کشور از راههای سیاسی و مذاکره حمایت می کند.»

همزمان اتحادیه اروپا درباره اعمال تحریم های جدید علیه روسیه هشدار داده است.

در حالی که سرگئی لاوروف خواستار برقراری آتش بس در شرق اوکراین شده، صبح امروز نیز ارتش روسیه حملات خود به مواضع جدایی طلبان را از سر گرفته است.

در این میان سازمان ملل نیز درباره وضعیت انسانی حاکم در این منطقه هشدار داده است.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین بار دیگر به موضوع سقوط هوایپیمای مسافری مالزیایی MH17 بر فراز اوکراین اشاره کرد و از تعلل کی یف و نهادهای بین المللی در انتشار محتویات جعبه سیاه این هواپیما انتقاد کرد.

در زمان انفجار این هواپیما، کی یف و برخی کشورهای غربی، روسیه را عامل آن معرفی کردند ولی با وجود گذشت حدود یک ماه از پیدا شدن جعبه سیاه این هواپیما هنوز جزئیات و علت اصلی انفجار آن مشخص نشده است.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده است که سرگئی لاوروف و لوران فابیوس وزیران خارجه روسیه و فرانسه روز شنبه در گفتگوی تلفنی بر ضرورت توقف اقدامات نظامی در استانهای لوهانسک و دونتسک اوکراین تاکید کرده اند.

وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گذشته هم خواستار آن شده بود که به منظور کمک به مردم شرق اوکراین در این منطقه آتش بس بشردوستانه فوری برقرار شود.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه حدود یک ماه پیش در گفتگوی تلفنی توافق کرده بودند که درگیرهای شرق اوکراین هرچه زودتر پایان پذیرد و طرفین بر سر میز مذاکره بشینند.