حسن قاضی زاده هاشمی،وزیر بهداشت ایران

حسن قاضی زاده هاشمی،وزیر بهداشت ایران

حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت ایران، این کشور را از سرایت ویروس ابولا مصون ندانست اما تاکید کرد تدابیر معینی برای مقابله با آن اتخاذ شده است. وزیر بهداشت ایران همچنین از کمبودهای جدی نظام سلامت این کشور برای قرنطینه بیماران احتمالی خبر داد.

قاضی زاده هاشمی روز پنجشنبه اعلام کرد، احتمال ورود بیماری ابولا به ایران وجود دارد و یک آزمایشگاه ویژه برای مقابله احتمالی با این بیماری تجهیز شده اما اتاق ایزوله برای این بیماری در ایران وجود ندارد.

وی گفت: «می‌توانیم از این آزمایشگاه در شرایط اضطراری استفاده کنیم و هرچند اتاق ایزوله برای این بیماری در کشور وجود ندارد اما تعداد محدودی بخش مراقبت‌های ویژه آی.سی.یو وجود دارد.»

قاضی زاده هاشمی مسیر عمده ورود بیماران آلوده به این ویروس را حج اعلام کرد و گفت: «اقدامات لازم برای مقابله با ابولا در کشور از ۶ ماه گذشته آغاز شده و دولت عربستان نیز از ورود حجاج از مناطق آلوده به این کشور جلوگیری کرده است اما احتمال ورود آن به ایران وجود دارد.»

وزیر بهداشت این سخنان را در حالی مطرح می کند که کمتر از سه هفته پیش در روز ۱۲ مهر، وی به مردم اطمینان خاطر داده بود که «جای نگرانی در مورد احتمال شیوع» بیماری ابولا در ایران نیست و سفر حجاج به عربستان هم شیوع این بیماری در ایران را به دنبال نخواهد داشت.

با این وجود وی ظهور نکردن بیماری وبا پس از شش ماه در ایران را نشان از آمادگی نسبی این کشور با ابولا دانست. قاضی زاده هاشمی گفت: « نبود بیماری وبا طی سال جاری نشان می دهد که سیستم بهداشتی کشور برای مقابله با بیماری های واگیر از آمادگی لازم برخوردار است.»

ابولا چه بیماری است؟

ابولا ویروس خطرناکی است که با ایجاد تب خونریزی دهنده سبب می شود بیمار مبتلا ضمن از دست دادن آب بدن، خون نیز از دست بدهد و این خونریزی ممکن است خونریزی داخلی یا خارج از بدن باشد. دلیل اصلی این امر آن است که این ویروس در مایعات و ترشحات بدن از انسان یا حیوان منتقل می شود.

دکتر عاصم عبدالصمد، پزشک داخلی در لندن، در گفتگویی با شرق پارسی تشریح کرد: «ابولا از طریق تنفس یا تماس با شخص بیمار، منتقل نمی شود. اما تماس با ادرار، خون، اسهال، استفراغ، بزاق، خلط و دیگر مایعات بدن شخص مبتلا، می تواند شخص سالم را بیمار کند. کوچکترین زخم یا خراشی کافی است تا یک قطره از مایعات بدن ویروس ابولا را وارد رگ های خونی کند.»

عبدالصمد این نحوه انتقال ویروس ابولا را با ویروس HIV مقایسه می کند و می گوید: «هر دو ویروس باید راه ورودی به رگ ها خونی پیدا کنند. تفاوت HIV آن است که این ویروس تنها در خون انسان دوام می آورد، اما ابولا در هر گونه مایعات بدن می تواند دوام بیاورد و به نفر بعدی منتقل شود.»

در فاز اول این بیماری، شخص مبتلا تب و احساس خستگی مفرط می کند. سردرد، معده درد، درد مفاصل و گلودرد از نشانه های رایج اولیه است. از آن جایی که این نشانه ها با نشانه های بیماری های دیگر، نظیر حصبه و مالاریا مشترک است ممکن است بیمار درمان مناسب ابولا دریافت نکند. در صورت تشخیص نادرست عواقب خطرناکی در پی خواهد داشت.

در فاز بعدی که بیماری شدت پیدا می کند، خونریزی داخلی و خونریزی سطحی مشاهده می شود. اسهال و استفراغ خونی، خونریزی بینی و دهان از معمول ترین نوع خونریزی های مربوط به ابولا هستند. به دنبال از دست دادن خون، ضربان قلب نامنظم، فشار خون پایین و گردش خون ضعیف از دیگر عوارض این بیماری هستند. در فاز بعدی کلیه یا کبد بیمار دچار نارسایی می شود. پس از پخش ویروس در تمام بدن، بیمار قدرت حرکت ماهیچه ها را از دست می دهد. در صورت نرسیدن به موقع به بیمار، مرگ پرونده بیماری را می بندد.

تا کنون درمانی برای این بیماری کشف نشده و دانشمندان تنها توانستند دوره تست واکسن جدیدی را آغاز کنند. تا کنون جواب دور اول تست مثبت ارزیابی شده است اما تا تولید انبوه این واکسن و نهایی کردن آن به عنوان درمان راه درازی در پیش است.

خوراندن آب و تزریق سرم برای جایگزینی آب از دست رفته بیماران و تنظیم فشار خون آن ها با داروهای مناسب از اساسی ترین بخش های درمان بیماران به شمار می رود.