بغداد: فاضل النشمی

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق روز گذشته به پیشواز وزیر انرژی، صنعت و معدن سعودی عبدالعزیز الفالح رفت.
به گزارش الشرق الاوسط، منابع خبری مطلع در بغداد خبر دادند که این دیدار با هدف «بررسی روابط دوجانبه و مسائل مربوط به انرژی دو کشور» صورت گرفت.
تحلیل‌گران اقتصادی بر این عقیده اند که گفتگوهای این سفر بر روی مذاکرات مربوط به تولید نفت پس از آغاز تحریم ها علیه ایران تمرکز خواهد یافت.
این نکته در اظهارات روز گذشته وزارت نفت عراق نیز ذکر شد.
وزارت عراق دیروز گفته بود که دو طرف بر ضرورت همکاری برای ثبات بازارهای جهانی توافق کردند.
وزیر نفت سعودی دیروز همراه با یک هیات سعودی اعزامی به عراق وارد خاک این کشور شد.
پیشتر خالد الفالح در ماه می ۲۰۱۷ در دوره تصدی حیدر العبادی از عراق دیدن کرده بود.
این دیدار با افتتاح چهل و پنجمین نمایشگاه بین المللی بغداد همزمان شد.
از سوی دیگر نخست وزیر عراق در سخنرانی افتتاحیه این نمایشگاه اظهار کرد که «تلاش برای پیشرفت اقتصاد عراق ادامه دارد و سعی می شود محیط سرمایه گذاری مناسبی در این کشور فراهم آید».
او افزود «البته همچنان موانعی برای پیشرفت سرمایه گذاری وجود دارد. همگان را دعوت می کنم در بازسازی عراق مشارکت کنند».
عبدالرحمن المشهدانی یک اقتصاددان عراقی بر این عقیده است که سفر وزیر سعودی از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا زمانی انجام گرفت که در عراق مدیریت جدیدی در وزارت نفت روی کار آمده و تحریم های ایران نیز آغاز شده است. المشهدانی در گفتگو با الشرق الاوسط بیان کرد که پس از آغاز تحریم های ایران کشورهای نفتی از جمله سعودی و عراق به وضوح تلاشی می کنند که برای ثبات بازار جهانی با یکدیگر همکاری کنند به ویژه که عراق درصدد است روابط نفتی خود با ایران را در دوره ۱۸۰ روزه معافیت تنظیم کند.
المشهدانی همچنین بیان کرد که عراق با توجه به موقعیت و میزان تولید نفتی خود این پتانسیل را دارد که به عنوان جایگزینی برای تولید نفت ایران عمل کند.
از سوی دیگر سخنگوی رسمی وزارت نفت در گفتگو با الشرق الاوسط تصریح کرد که وزیر انرژی سعودی حامل نامه ای از سوی ملک سلمان و ولی عهد خود برای حمایت از عراق و پشتبیانی همه جانبه مملکت از آن بود.
سخنگوی وزارت نفت همچنین اضافه کرد که وزیر نفت سعودی بیان کرد که روابط میان دو کشور در حال ورود به مرحله جدیدی است به ویژه پس از آنکه بسیاری از شرکت های دولتی و خصوصی سعودی آمادگی خود را برای ورود به سرمایه گذاری های مختلف در عراق اعلام کردند.
وزیر نفت سعودی همچنین با مسئولان بلندپایه عراق دیدار کرد.