خالد الیمانی وزیر امور خارجه یمن روز شنبه (۸ سپتامبر) در نشست خبری در ژنو گفت «اظهارات مارتین گریفیتس نماینده سازمان ملل در امور یمن نوعی دلجویی از شورشیان (حوثی) و توجیه کننده رفتار این گروه بود».

الیمانی رییس هیات مذاکره کننده دولت قانونی در ژنو افزود «اینکه حوثی ها به دنبال ناکام کردن مذاکرات باشند مساله تازه ای نیست چه اینکه این گروه از ژوئن ۲۰۱۵ همین رویکرد را در پیش گرفتند. هیات مذاکره کننده حوثی ها با تاخیر در حضور در نشست های مصر و سودان مدعی شدند که شرایط در این کشورها نامناسب بوده است. مصر و سودان این ادعا را رد کردند».

او افزود «حوثی ها از توجه و مراعات دولت قانونی در راستای لجبازی بیشتر سوءاستفاده می کنند. رفتار حوثی ها از آغاز مذاکرات تا کنون بیانگر بی احترامی آنها به مردم یمن بوده است. جامعه جهانی باید مسئولیت اجرای قطعنامه های بین المللی و طرح خلیجی را به عهده بگیرد و رفتار جدی تری با حوثی ها اتخاذ کند».

الیمانی خاطر نشان کرد «گریفیتس در خصوص عدم پایبندی حوثی ها به مذاکره تنها ابراز تاسف می کند. گریفیتس در حضور ما از حوثی ها انتقاد می کند اما در نشست مطبوعاتی رفتارشان را توجیه می کند. ما به دیده شک و تردید به اظهارات شبه نظامیان به نماینده سازمان ملل در پشت درهای بسته می نگریم».

این وزیر یمنی یاد آور شد «عملیات نظامی ارتش و ائتلاف حمایت از دولت قانونی تا بازپس گیری حکومت ادامه دارد.» مارتین گریفیتس گفت که به منظور دیدار با حوثی ها راهی صنعا، پایتخت یمن می شود.

گریفیتس افزود «ما از عدم مشارکت حوثی ها در نشست ژنو نا امید شده ایم». او در ادامه گفت که نتوانسته حوثی ها را برای حضور در نشست ژنو متقاعد کند.

این نماینده سازمان ملل افزود که در چند روز آینده راهی مسقط و سپس صنعا می شود تا با حوثی ها ملاقات کند. او تصریح کرد «آنچه در ژنو گذشت را در جریان سفرم به مسقط و صنعا بازگو می کنم».

او گفت «شرایط سفر حوثی ها به ژنو نامناسب بود». گریفیتس از حوثی ها به دلیل عدم مشارکت در این نشست انتقاد نکرد.

گریفیتس گفت اینکه حوثی ها به مذاکرات نیامدند مانع اصلی در مسیر روند صلح در یمن نیست. او در نشست خبری ژنو افزود «رایزنی با هیات دولت قانونی یمن پیشرفت چندانی نداشته است».

نماینده سازمان ملل در امور یمن افزود «او به ماموریت دیپلماتیک برای ایجاد راهکار برای بحران یمن ادامه می دهد.»

یک مقام دولت قانونی گفت که این هیات امروز ژنو را ترک می کند چرا که هیات شبه نظامیان حوثی ها به ژنو نیامده اند.

او افزود «بعید است هیات حوثی ها در گفتگوهای صلح در ژنو شرکت کنند».

این اظهارات در حالی مطرح شد که آخرین گزارش ها از ژنو حاکی از آن است که مارتین گریفیتس که نتوانست حوثی ها را برای شرکت در نشست متقاعد کند رایزنی درباره یمن را متوقف می کند. این در حالیست که حوثی ها در پی شرط و شروط گذاشتن برای حضور در مذاکرات هستند. یکی از خواسته های حوثی ها گرفتن ضمانت از سازمان ملل برای آزاد شدن تردد هوایی بدون انجام بازرسی از مبدا و مقصد صنعا است».

از سوی دیگر، وزیر اطلاع رسانی یمن گفت رهنمودهای پرزیدنت عبد ربه منصور هادی به هیات دولت قانونی درباره حضور در ژنو در زمان برنامه ریزی شده برای رسیدن به صلح و پایان دادن به خون و خونریزی و پایان گرفتن محنت مردم یمن روشن و واضح است. او افزود «این در حالیست که رهبر شبه نظامیان حوثی  (این گروه ویرانگر و قاتل) از سفر هیات حوثی به ژنو جلوگیری کرد و خروج کارشناسان زخمی حزب الله و ایرانی را به عنوان شرط حضور در مذاکرات اعلام کرد».