Categories: خبر

وزیر اقتصاد: دلار و یورو از تجارت خارجی کشور حذف می شود

ریال ایرانی در برابر دلار آمریکایی

وزیر امور اقتصادی و دارایی سید شمس الدین حسینی در حاشیه اولین نشست روسای سازمان های امور مالیاتی کشور های عضو اکو در جمع خبرنگاران گفت: «دولت عزم خود را جزم کرده تا ارز های واسط چون دلار و یورو را در تجارت کنار بگذارد .»

به گفته وی محدودیت‌های ایجاد شده از سوی اتحادیه اروپا برای کشور، موجب تغییراتی در سبد ارزی و ذخایر ارزی کشور شد که در مجموع کشور از این تغییرات سود برد. به گزارش ایرنا حسینی به خبرگاران گفت: «این امر سبب شده که بانک مرکزی به سرعت ترکیب ذخایر ارزی را تبدیل به یورو و طلا کند که این امر سود مناسبی را برای کشور در پی داشت.»

وی افزود: «در همین حال در راستای تجارت نیاز به زمان داشتیم زیرا برخی از تجار با برخی از کشورها مبادلاتی را انجام می دادند که تغییر ارز برای آنها نیاز به زمان داشت.»

حسینی تصریح کرد: «تغییر ترکیب تجاری از سال ۹۰ سبب شد تا شرکای تجاری ایران از کشورهایی چون انگلیس و آلمان به سمت کشورهای چین و ترکیه سوق یابند. با تغییر الگوی تجاری نیاز به ارز واسط مانند دلار و یورو کاهش می یابد و ابراساس هماهنگی های جدید این امر انجام می شود.»

به تعبیر دیگری، شمس‌الدین حسنی تغییر الگوی تجارت خارجی ایران و حرکت به سمت الگوی تجارت پایاپای بر اثر تحریم‌های اقتصادی کشور منجر به آن شده که به جای دلار و یورو اکنون یوان چین و لیره ترکیه ارزهای اصلی در سبد تجارت خارجی ایران معرفی شوند.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: بنا به تصمیم کارگروه دولت، ارزهای دلار و یورو به تدریج از تجارت ایران با سایر کشور‌ها کنار گذاشته می‌شود. جنگ ارزی و بحران‌های مالی، نشان می‌دهد کشورهای اروپایی و آمریکا در صدد کاهش ارزش پول خود هستند و در واقع دنیا حاکمیت چند ارز محدود را نمی‌پذیرد. زیرا دنیا به سمت حذف ارزهای واسط در حال حرکت است.»

مهدی تقوی، اقتصاد‌دان و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگویی با تابناک پیرامون این سناریو و اجرای آن گفت: «من دلیل این‌گونه بحث‌ها را نمی‌دانم. این ارز‌ها ارزهای بین‌المللی هستند و در همه جای دنیا کاربرد دارند. این ارز‌ها یکسری ویژگی‌هایی دارند که باعث می‌شود همه کشورهای دنیا، آن‌ها را به عنوان یک ارز بین‌المللی بپذیرند.»

وی ادامه داد: «وقتی ما مثلاً یوان چین را جایگزین این ارز‌ها می‌کنیم، در این صورت دیگر واردات از کشور آلمان صورت نخواهد گرفت و در واقع این کار قدرت انتخاب ما را در بحث تجارت بین‌الملل به شدت کاهش می‌دهد. این امر ناشی از سیاست‌های نادرستی است که در این دولت پیگیری و دنبال شده است.»

تقوی با بیان اینکه شمس‌الدین حسینی در دانشگاه شاگرد من بوده است، گفت: «نمی‌دانم این چگونه اقدامی است که وزیر اقتصاد آن را بیان می‌کند. این حرکتی اشتباه است و ما باید برعکس آن، در راهی حرکت کنیم که بتوانیم به کشورهایی صادرات داشته باشیم که ارز یورو یا دلار را در قبال صادرات به ما برگردانند. حذف دلار و یورو شاهکار نیست که وزیر اقتصاد در خصوص این اقدام این‌گونه صحبت می‌کند.»

الشرق الاوسط فارسی:
Related Post