جنتی

جنتی

علی جنتی، وزیر ارشاد جدید، اعلام کرد که در دولت پیشین، برخورد برخی از مدیران در حوزه فرهنگ امنیتی بوده یا از سوی دستگاه امنیتی دیکته می‌شده است. وی از وجود لیست‌ سیاه ناشران و نویسندگان در آن دوره خبر داد.

به گزارش دویچه وله فارسی، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، در گفت‌وگویی که درباره ۱۰۰ روز کارنامه دولت جدید با روزنامه “ایران” داشت، وضعیت حوزه فرهنگ در دولت جدید را “گذار از دوره افسردگی” نامید.

جنتی گفت که نگاه برخی از مدیران فرهنگی سابق به ناشران، نویسندگان و هنرمندان “امنیتی بود یا حداقل دستگاه‌های امنیتی به آن‌ها دیکته می‌کرده‌اند”.

وی از وجود لیستی متشکل از اسامی ۵۰ ناشر در دولت سابق، دولت محمود احمدی‌نژاد، سخن گفت که به آن‌ها گفته شده بود حق عرضه کتاب درنمایشگاه بین‌المللی را ندارند.

جنتی همچنین درباره وجود “لیست سیاه” در حوزه نشر در وزارت فرهنگ دولت قبل گفت: «حدود ۴۰۰ عنوان کتاب بدون مجوز در ارشاد بود که بعضی از آن‌ها کاملا رد شده بودند و برخی بلاتکلیف بودند فقط به این خاطر که توسط ناشرانی که در لیست سیاه قرار داشتند، منتشر شده بودند.»

وی با تایید این‌ که بیش‌ترین انسداد و مشکل در سال‌های اخیر متوجه حوزه چاپ و نشر بوده وعده داد: «نویسندگان داخل کشور هم اکنون هیچ ممنوعیتی برای چاپ کتاب‌های خود ندارند.» او گفت نویسندگان مقیم خارج از کشور هم برای تجدید چاپ آثار خود “با مشکل مواجه نیستند.”

وی با ذکر اینکه براساس برداشتی که در گذشته وجود داشت، ناشر حق نداشت که کتاب غیر قابل چاپ به ارشاد ارائه کند گفت: «محکومیت و تعلیق برخی ناشران به این علت بوده که درخواست مجوز برای تعدادی کتاب داشته‌اند که همه آن‌ها غیر قابل انتشار تشخیص داده شده‌اند.»

وی گفت: «نفس ارائه کتاب به ارشاد که نباید و نمی‌تواند باعث تعلیق شود. این برخورد سلیقه‌ای با قانون است.»

جنتی در گفت‌وگویی که در ویژه‌نامه‌‌ی روزنامه ایران منتشر شد از “اهتمام” وزارت فرهنگ و ارشاد در صد روز اخیر برای “باز کردن فضا برای کار فرهنگی و هنری” سخن گفت. پیش از این حسن روحانی، رئیس‌جمهور، در گفت‌وگوی تلویزیونی به مناسبت صد روزگی دولت جدید گفته بود که دولت او تلاش کرده با اهل فرهنگ آشتی کند و به این روند آشتی ادامه می‌دهد.

مخالف‌های دولت بر مجلس تاثیر می‌گذارند

به گزارش سایت “تابناک” علی جنتی، وزیر دولت حسن روحانی، تغییر نوع نگاه امنیتی به حوزه فرهنگی در سطوح مختلف حاکمیت را “زمینه مهم تحولات ۱۰۰ روز اخیر” دانست.

آقای جنتی درباره‌ی اصلی‌ترین چالش‌ها ومقاومت‌هایی که طی مدت اخیر فعالیت با آن‌ها مواجه بوده یک بخش را از طرف رسانه‌هایی دانست که “اصولا فکر(جدید) را نمی‌پسندند یا با این دولت میانه‌ای ندارند.”

وی افزود: «بخش دیگر چالش‌ها براساس جریان‌سازی همین نوع رسانه‌ها با تحت تاثیر قرار دادن برخی از نمایندگان مجلس شکل می‌گیرد، رسانه‌های جریان‌ساز اطلاعات کذب یا تحریف‌شده را در اختیار برخی سیاسیون قرار می‌دهند و چیزی را می‌سازند و براساس آن در باره دیگران قضاوت می‌کنند.»

وزیر ارشاد افزود: «گاه برخی موارد را تحریف می‌کنند،» و اشاره کرد که درباره تک‌خوانی زنان خواننده به فتوای برخی مراجع اشاره کرد: “تک خوانی خانم‌ها اگر مفسده برانگیز نباشد اشکالی ندارد .”

خصوصی‌سازی بازبینی توقیف‌ها

علی جنتی همچنین با اشاره به گشایش مجدد خانه سینما در دولت جدید گفت: «حدود یک سال ونیم خانه سینما را بسته بودند و سعی داشتند جمع جدیدی را به عنوان خانه سینمای۲ سازماندهی کنند و با دادن امتیازهایی آن‌ها را درمقابل خانه سینمای قبلی قرار دهند.»

وی همچنین تصمیم واگذاری و منتقل کردن امور اجرایی به بخش خصوصی و بازبینی برخی از موارد، شامل تعدادی از فیلم‌ها و کتاب‌های توقیف‌شده را تایید کرد. وی گفت: «باید به تدریج این وابستگی‌ها را از بین ببریم تا بخش خصوصی بتواند روی پای خود بایستد. برخی سینماگران می‌گویند که شما برای ما محدودیت ایجاد نکنید کمک مالی هم نمی‌خواهیم و خودمان اجرا می کنیم.»

وی افزود سعی این است که در حوزه کتاب ، مطبوعات ، سینما و دیگر امور هنری طبق قانون عمل کرده و محدودیت‌های قانونی اعمال شود. وزیر ارشاد سلیقه‌ای عمل کردن را غیرقابل‌قبول دانست.