ریاض – الشرق الاوسط

ایران دوباره به طرح ادعاهای دروغین درباره بهبود روابط بین تهران و ریاض روی آورده است. این ادعاهای ساختگی توسط مقام های سیاسی کشور گاهی درباره دیدگاه های مشترک بین دو کشور و گاهی درباره میانجی گری ایران بین حکومت عربستان سعودی و برخی گروه های شبه نظامی نظامی مطرح می شود. وزارت خارجه عربستان سعودی روز جمعه (۱۵ سپتامبر) گفت اظهارات حسین امیر عبد اللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس ایران درباره اینکه عربستان سعودی وساطت هایی از ایران برای گفت و گو با حوثی ها در یمن طلب می کند عاری از صحت است.

اسامه بن احمد نقلی رئیس اداره رسانه ای وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه ای گفت «با توجه به مطلب منتشر شده در خبرگزاری ایرنا به نقل از حسین امیر عبد اللهیان دستیار ویژه رئیس پارلمان ایران در روز پنجشنبه گذشته درباره اینکه عربستان سعودی وساطت هایی از ایران برای گفت و گو با حوثی ها در یمن طلب کرده کاملا جعلی و دروغین است.»

ایران از چند ماه پیش به دروغ پراکنی و هجمه سیاسی علیه عربستان سعودی مشغول است. مقام های ایران در حالی خواستار عادی سازی روابط با عربستان می شوند که ایران همچنان به حمایت از تروریسم در منطقه ادامه می دهد. حالا اظهارات مقام های ایران درباره عربستان سعودی چندان جدی گرفته نمی شود. عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی به تازگی در نشست خبری در لندن در واکنش به صحبت های محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت صحبت درباره احتمال ایجاد روابط نزدیک بین ریاض و تهران «مضحک»‌ است. وی افزود «دیدار با هیات ایرانی در موسم حج به معنای از سرگیری روابط نیست. این جلسات تنها برای هماهنگ سازی برگزاری یک آیین مذهبی انجام شده بود.»
عادل الجبیر خاطر نشان کرد «اگر ایران خواستار بهبود روابط با عربستان سعودی است باید دست از اقدامات تروریستی و مداخله جویی بردارد.» او افزود «برخی سران القاعده در ایران هستند و همین افراد دستور انجام چندین حمله در عربستان سعودی را دادند.» الجبیر گفت که «ایران در مذاکره و همکاری دیپلماتیک جدی نیست و این کشور سابقه طولانی در حمله به سفارت خانه ها و دیپلمات ها دارد. ایران باید بین دو گزینه انقلابی گری و گسترش نفوذ در بیرون مرزها و ساختار حکومتی که به قوانین روابط بین الملل احترام می گذارد یکی را برگزیند.»

عادل الجبیر در اظهارات دیگری در منامه گفت هر کشوری با ایران تعامل داشته باشد در معرض خطر قرار می گیرد. وی افزود «رابطه با ایران چیزی جز ویرانی و تخریب ندارد.»

گفتنی است عربستان سعودی در ژانویه ۲۰۱۶ اقدام به قطع روابط دیپلماتیک و اخراج هیات دیپلماتیک ایران از کشور کرد. این اقدام عربستان سعودی بعد از حمله به سفارت این کشور در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد انجام شد. عربستان سعودی در آن زمان از همه اعضای هیات دیپلماتیک ایران خواست در ظرف ۴۸ ساعت این کشور را ترک کنند.