ردیابی تلاش هایی برای جاسوسی از طریق «فیس بوک» بر کارکنان این وزارت خانه که مسؤل امور خاورمیانه و ایران هستند

کاخ سفید

کاخ سفید

یک مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا گفت که دولت از تلاش های ایران برای نفوذ به سایت های اینترنتی متعلق به دولت ایالات متحده «آگاه» است. وی در اظهاراتی برای «الشرق الأوسط» افزود: «ما تمام این فعالیت های مخرب در فضای مجازی را جدی می گیریم، و برای پاسخ و شناسایی و مبارزه با این گونه فعالیت ها و محدود کردن آن ها، به استفاده از تمام ابزاری که در اختیار داریم همچنان ادامه می دهیم».

تصریحات این مقام وزارت خارجه در اظهار نظر به گزارش منتشر شده در روزنامه «نیویورک تایمز» در مورد ردیابی تلاش هایی از سوی ایران برای جاسوسی بر دولت آمریکا و نفوذ در شبکه های خصوصی برخی از وزارتخانه های مهم و سایت های دولتی از طریق «فیس بوک» بود. این روزنامه به نقل از مقامات آمریکایی و شرکت های امنیتی خصوصی  گزارش کرد که این تلاش ها تشدید شده و در ماه گذشته به اوج خود رسید. مقامات امنیتی گفتند که هکرهای ایرانی توانستند هویت برخی از مسؤلان در وزارت خارجه آمریکا که بر روی پرونده ایران و پرونده های منطقه خاورمیانه کار می کنند را شناسایی کنند، و به ایمیل خصوصی و صفحات آن ها در رسانه های اجتماعی نفوذ کنند. «نیویورک تایمز» به نقل از یک مسؤل آمریکایی نوشت: «تلاش های نفوذی ایران بسیار با دقت طراحی شده بود، و درک درستی از ماهیت کار کارکنان وزارت امور خارجه که مسؤل پرونده ایران و پرونده های خاورمیانه هستند به آن ها داد».

یکی از مسؤلان وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به گزارش «نیویورک تایمز» گفت: «من هیچ نظر خاصی ندارم، اما می توانم اطمینان دهم که حساب های رسمی مسؤلان به خطر نیفتاده است. ما می دانیم که برخی نهادها چه در ایران و چه در جاهای دیگر وجود دارند که فعالیت های الکترونیکی را برای به دست آوردن اطلاعاتی در مورد اهدافی که برای آن ها اهمیت دارد به کار می برند».