ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا - عکس از وبسایت وزارت خارجه آمریکا

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا – عکس از وبسایت وزارت خارجه آمریکا

یک مقام آمریکایی تایید کرده است که دیپلمات های این کشور با همتایان ایرانی خود درباره گروه اسلامگرای داعش گفتگو کرده اند.

ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که مقامات دو کشور اخیرا در نشستی دو جانبه درباره موضوع داعش نیز به گفتگو پرداخته اند.

وی افزود: «ویلیام برنز، معاون وزیر امورخارجه آمریکا این موضوع را «به طور خلاصه و در حاشیه» گفتگوهای هسته ای با ایران که پنجشنبه و جمعه گذشته در ژنو برگزار شد، با مذاکره کنندگان ایرانی در میان گذاشت.»

قبل از این مقامات ایران و آمریکا در حاشیه مذاکرات هسته ای در وین نیز درباره داعش رایزنی کرده بودند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: بررسی چنین تهدیداتی هر از چند گاهی در حاشیه این نشست ها از جمله نشست ژنو، انجام می شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت: «ما گفته ایم آماده هستیم با ایرانی ها برای تعامل آنها همانطور که با دیگر بازیگران در منطقه انجام می دهیم، درباره داعش گفتگو کنیم. من مطمئنا این گفتگو را رد نمی کنم بلکه فقط می خواهم بگویم تمرکز مذاکرات هسته ای فقط روی موضوع هسته ای است. باید بگویم ما در حال هماهنگی با آنها نیستیم اما مطمئنا گفتگوهای دیگر را رد نمی‌کنیم.»

خانم هارف در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا این احتمال وجود دارد این گفتگوهایی درباره داعش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شود؟ گفت: «مطمئنا گفتگوهای بسیاری درباره خطر داعش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام خواهد شد و من مطمئنم کشورهای بسیاری شرکت خواهند کرد.»

وی افزود: «من فکر می‌کنم گفتگویی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره مقابله با داعش انجام خواهد شد و آنها (ایرانی ها) نیز احتمالا بخشی از آن خواهد بود. من فکر می کنم داعش واقعا بخشی از محورهای اصلی نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست های مختلف خواهد بود. رییس جمهور آمریکا ریاست جلسه شورای امنیت درباره جنگجویان خارجی را برعهده خواهد داشت اما ما مذاکرات جداگانه هسته ای پنج به علاوه یک را خواهیم داشت که تلاش کرده ایم به صورت جداگانه برگزار شود.»

مسوولان آمریکایی و ایرانی همچنان تاکید می کنند که در عراق علیه گروه داعش همکاری نمی کنند، اما هر کدام به صورت «جداگانه» سعی می کنند به نیروهای عراقی در جنگ علیه این گروه کمک کنند.

آمریکا و ایران هر دو به نیروهای کرد سلاح فرستاده اند و به آنها در مبارزه با داعش مشاوره داده اند.

روزنامه لس آنجلس تایمز نوشته است نیروهای آمریکایی و پرسنل نظامی ایرانی در مناطق کردنشین شمال عراق تنها چند کیلومتر با یکدیگر فاصله دارند.

مقامات آمریکایی نمی گویند که درباره «دولت اسلامی» چه مطالبی به ایرانی ها گفته اند. اما کارشناسان می گویند که آنها احتمالا درباره طرح های کلی برای عراق و اقداماتی که از بروز درگیری خطرناک و ناخواسته میان ایران و آمریکا در عراق جلوگیری کند، صحبت کرده اند.