در حالی که وضعیت آلودگی هوای تهران و بسیاری شهرهای دیگر در ایران از مرز بحران گذشته است، بعضی مقامات ایران از احتمال ورود غبار آلوده به اورانیوم به این کشور خبر می دهند، اگر چه اخبار در این زمینه تکذیب شده است.

اصغر محمدی فاضل، رئیس دانشگاه محیط زیست وابسته به وزارت علوم ایران روز دوشنبه هشتم بهمن ماه گفت با توجه به مبدا گرد و غبار و ریز گردهایی که به ایران وارد می شود می توان گفت این گرد و غبار به اورانیوم ضعیف شده آلوده است.

وی که در همایش محیط زیست،‌ بهداشت و ایمنی شرکت‌ها و واحدهای تابع سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدن ایران صحبت می کرد گفت: این ریزگردها از مناطقی که در آن از اورانیوم ضعیف شده استفاده شده وارد ایران می‌شود. در عراق هم که کاملا تائید شده که از اورانیوم ضعیف شده استفاده شده است. به این ترتیب می‌توانیم نتیجه بگیریم که احتمال ورود غبار آلوده به اورانیوم وجود دارد.”

در همین حال، رییس نظام ایمنی هسته ای در ایران وجود هرگونه غبار آلوده به مواد رادیواکتیو به این کشور را تکذیب کرده است.

ناصر راست‌خواه ددر گفتگو با ایسنا درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر احتمال ورود غبار آلوده به اورانیوم به ایران گفت: “اطمینان می‌دهم که چنین رویدادی را در کشور شاهد نبوده‌ایم.”

او با غیرکارشناسی دانستن اظهارات در این باره گفت: “برای روشن شدن ابعاد چنین اخباری سازمان انرژی اتمی بارها با قرار دادن دستگاه‌های مکنده بزرگ به آنالیز و اندازه‌گیزی غبار در نقاط مختلف اقدام کرده است و بعد از آزمایش به موردی از آلودگی به مواد رادیواکتیو برنخورده‌ایم.”

در هر حال مسئله آلودگی هوا در ایران چه به علل داخلی مانند آلودگی های صنعتی و وارونگی هوا و چه آلودگی ناشی از غباری که از آن سوی مرزها وارد این کشور می شود، در چند سال اخیر به شدت موجب نگرانی مردم شده است.

کارشناسان معتقدند افزایش آلودگی هوا در استان‌هایی چون خوزستان٬ تهران٬ اصفهان و اراک نیازمند اختصاص ردیف مستقلی در بودجه به عنوان حق آلایند‌گی برای این استان‌ها است.

علاوه بر تهران، چند شهر دیگر ایران نیز با مشکل آلودگی هوا مواجهند.

دی‌ماه پارسال مشاور وزیر بهداشت ایران اعلام کرد که در مدت یک سال،۴۴۶۰ نفر بر اثر آلودگی هوای تهران جان باختند.

تداوم آلودگی هوای تهران موجب شده که مقام‌های مسئول اعلام کنند که این هوا برای بیماران قلبی و تنفسی و سالمندان خطرناک است و آنها نباید در شهر تردد کنند.

براساس آمار وزارت بهداشت ۲۷۲۴ مرگ منتسب به آلودگی هوا ثبت شده که براساس این آمار هر ماه به‌طور میانگین ۲۲۷ نفر بر اثر آلودگی هوا در تهران جان خود را از دست داده‌‌اند.

اکبر توکلی مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا در نشست خبری از افزایش آمار مرگ‌ومیر تهرانی‌ها در روزهای آلودگی هوا خبر می‌دهد و می‌گوید: سال گذشته در اوج آلودگی هوا،‌ روزانه ۲۰ نفر به تعداد فوت‌شدگان تهران اضافه می‌شد.

همچنین رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در این باره گفته است: “با آلودگی هوا تعداد مراجعان به مراکز درمانی و اورژانس ها زیاد می شود و این تهدیدی است که باید جدی گرفت.”