عکس از ایلنا

عکس از ایلنا

رییس فدراسیون جهانی والیبال گفته است که شورای لیگ جهانی والیبال موضوع “برخورد خشونت‌آمیز” ماموران امنیتی و انتظامی در تهران با زنانی که قصد تماشای مسابقات لیگ برتر والیبال جهان را داشته اند، بررسی می کند.

آری گراسا در گفتگو با خبرگزاری ایلنا، در واکنش به ممانعت ماموران انتظامی از حضور زنان در ورزشگاه در هنگام مسابقات جهانی والیبال در تهران گفته است که این موضوع در دستور کار نشست شورای لیگ جهانی والیبال در ماه میلادی آینده خواهد بود.

روز جمعه گذشته ماموران انتظامی گروهی از زنان را که می‌خواستند برای تماشای مسابقه تیم‌های ملی والیبال ایران و ایتالیا در چارچوب مسابقات لیگ جهانی به ورزشگاه آزادی بروند، بازداشت کردند.

از سوی دیگر روز شنبه رضا حسنی‌خو٬ مدیر کل حراست وزارت ورزش و جوانان٬ در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفت : «این تصمیم از سوی مراجع بالاتر و قوی‌تر از حراست وزارت ورزش و جوانان اتخاذ شده و ما در آن دخیل نبودیم.»

حسنی‌خو در این گفت‌وگو خبر داد که «در حال حاضر مذاکرات برای برطرف شدن این مشکل ادامه دارد».

در این میان اخبار تازه حاکی است که برای بازی دوم ایران و ایتالیا که قرار است یکشنبه شب در تهران برگزار شود، نه تنها حضور تماشاگران و هواداران زن تیم ایران بلکه حضور خبرنگاران نیز ممنوع شده است.

تعدادی از زنان خبرنگار هم که پیش از این برای پوشش مسابقات به ورزشگاه می‌رفتند، گفته‌اند که روز جمعه با ممانعت نیروهای امنیتی روبه‌رو شده و نتوانسته‌اند خود را به محل مسابقه برسانند.

به گزارش ایرنا، خبرنگاران زن و زنانی که از عوامل اجرایی مسابقات هستند، در سه مسابقه اخیر تیم ملی والیبال ایران در تهران اجازه داشتند در سالن مسابقات حضور یابند.

ایرنا نوشته است که حضور این گروه از زنان براساس مصوبه شورای تامین استان تهران مجاز بوده است و تعداد آنها هم نباید از ۵۰ نفر بیشتر می‌شد، اما همین خبرگزاری روز شنبه، ۳۱ خرداد، به نقل از منابع آگاه گزارش کرد که ورود خبرنگاران زن در سه دیدار پیش روی تیم ملی ایران در تهران ممنوع شده است.

خبرگزاری ایسنا نیز به نقل از ناظر فدراسیون جهانی والیبال که در بازی قبلی در ورزشگاه آزادی بوده است می‌گوید: «‌خانم‌ها در سالن، کار منشی داوری را انجام می‌دهند، ولی جای آ‌ن‌ها بین تماشاگران خالی‌ است.»

اما اسماعیل احمدی مقدم فرمانده پلیس ایران روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در زمینه رویکرد نیروی انتظامی درباره حضور بانوان در استادیوم‌های ورزشی، گفت: در ابتدای دولت نهم مجوزی برای حضور بانوان صادر شد که با اعتراض علما و مراجع مواجه شد.

احمدی‌مقدم افزود: نیروی انتظامی قانون را اجرا می‌کند و موضع‌گیری علما و روحانیون مقام معظم رهبری در این مسئله هنوز پابرجاست و ما به عنوان مجری قانون، نمی‌توانیم چنین اجازه‌ای به بانوان در ورزشگاه‌ها بدهیم.

وی تصریح کرد: در شرایطی نیستیم که اختلاط زن و مرد در ورزشگاه‌ها مصلحت باشد.

تیم ملی والیبال ایران در بیست‌وچهارمین دوره لیگ برتر والیبال جهان باید در ۱۲ مسابقه شرکت کند. برای برگزاری ۶ دیدار از این تعداد در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی در تهران برنامه‌ریزی شده که سه دیدار از این تعداد تاکنون برگزار شده است.

در حاشیه این دیدارها گروهی از زنان ایرانی که خود را به ورزشگاه آزادی رسانده بودند، نتوانستند در محل مسابقات حاضر شوند.

گروهی از فعالان حقوق زن در ایران، پیگیر حق حضور زنان در ورزشگاه‌ها هستند و می‌گویند که طبق قانون، منعی برای حضور زنان در کنار مردان برای تماشای مسابقات ورزشی وجود ندارد. آنها در مناسبت‌های مختلف، به‌ویژه رقابت‌های جهانی تیم‌های ملی ایران سعی داشته‌اند در محل مسابقات حضور داشته باشند.

به گفته دکتر حسین آبادی، وکیل دادگستری در ایران، «حضور بانوان در مکان های ورزشی از بعد از انقلاب ممنوع شد اما ما هنوز قانونی که بتوان به آن استناد کرد و گفت مثلا بر اساس فلان ماده و یا تبصره قانونی بانوان حق ورود به مکانهای ورزشی را ندارند.»

وی در گفتگو با شرق پارسی افزود: «علما هم اکثرا به موضوع اختلاط میان مردان و زنان متمسک می شوند و بر این اساس استدلال می کنند که زنان حق ورود به مکانهای ورزشی را ندارند. به نظر می رسد که باید بین علما و حقوق دانان و جامعه شناسان و مسئولین ورزشی جلساتی تخصصی صورت گیرد تا نتایج قابل قبولی هم برای مردم و هم برای مسئولین حاصل شود”.

به اعتقاد این حقوقدان ایرانی، «حضور بانوان در ورزشگاه ها هم اکنون تبدیل به یک معضل اجتماعی و سیاسی شده و بسیاری سعی در بهره برداری به نفع خود از این موضوع دارند لذا این موضوعی لاینحل نیست و می توان آن را بررسی و حل نمود. ایجاد بسترهای فرهنگی و اجتماعی می تواند به حل این موضوع کمک کند.»

پیش از این، در مواردی اجازه حضور زنان در محل مسابقات داده شده است، ولی در مسابقات اخیر لیگ برتر والیبال، زنان ایرانی نتوانسته‌اند برای تشویق تیم ملی خود وارد ورزشگاه آزادی شوند، در حالی که زنان حامی تیم‌های خارجی رقیب ایران مجوز ورود داشته اند.

مسئولان و نمایندگان مجلس در ایران در این زمینه واکنش های مختلفی نشان داده اند که قابل توجه است. سکینه عمرانی٬ نماینده سمیرم در مجلس ایران، در گفت‌وگو با نشریه پیام نو گفت: «اصلا هیچ لزومی ندارد که خانم‌ها به ورزشگاه بروند، اگر هم خیلی مشتاق دیدن مسابقه هستند در خانه و از تلویزیون مسابقات را ببینند. به خصوص اینکه در ورزش آقایان پوشش کامل ندارند و این حرام شرعی است.»

فاطمه آلیا٬ نماینده تهران نیز در واکنش به این مباحث کار زن را “بچه دار شدن و تربیت فرزند و شوهرداری” خواند و گفت: «یک عده‌ای می‌خواهند هر طور شده به زن نقش‌هایی بدهند که مخالف با وظایف شرعی است.»

او گفت که زنی که دغدغه اصلی‌اش رفتن به ورزشگاه و شاغل شدن و این دست مسائل باشد که دیگر به “وظایف اصلی” خود نمی‌رسد.

اما در مقابل شهلا میرگلو بیات، نماینده ساوه گفته است که زنان نیمی از جمعیت هستند و باید به خواسته آن‌ها احترام گذاشت.

در این میان شهیندخت مولاوردی، معاون رییس جمهور ایران در امور زنان و خانواده در یادداشت کوتاهی که در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرد “ایجاد محدودیت در دوره دولت تدبیر و امید را مایه تعجب خواند.”