نمایی از موزیک ویدیوی هپی ساخت جوانان ایرانی (نمایی از یوتیوب)

نمایی از موزیک ویدیوی هپی ساخت جوانان ایرانی (نمایی از یوتیوب)

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرد، کسانی که به خاطر حضور و رقصیدن در یکی از نسخه‌های ایرانی موزیک ویدیوی «هَپی» (شاد) به خوانندگی فارل ویلیامز در ایران بازداشت شده بودند، آزاد شدند به جز کارگردان این ویدیو.

یکی از کسانی که در این موزیک ویدیو حاضر شده بود، در حساب اینستاگرام خود عکسی پس از آزادی‌اش منتشر کرده و در زیر آن نوشت: «سلام، من برگشتم. از فارل و همه کسانی که نگران ما بودند سپاسگزارم.»

گفته شده بازداشت شدگان به قید وثیقه آزاد شده اند.

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که «تمام کسانی» که این موزیک ویدیو حضور پیدا کرده و رقصیده‌اند شناسایی و بازداشت شده‌اند. حسین ساجدی‌نیا٬ فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، در گفت‌و‌گو با تلویزیون دولتی ایران٬ با اعلام خبر این بازداشت اظهار کرد که تمامی این افراد «ظرف دو ساعت شناسایی و در شش ساعت همگی» دستگیر شده‌اند.

صدها نسخه خانگی موزیک ویدیوهای مختلف در ۱۴۰ کشور در سراسر جهان ساخته شده و در شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک و اینستاگرام منتشر شده است. ویدیوی هپی ایرانیان بیش از یک ماه است که در شبکه یوتیوب در دسترس است.

در این ویدیو‌ کلیپ که، کارگردان آن هنوز در بازداشت به سر می برد، شش جوان با آهنگ «هپی» روی پشت بام و در خانه‌ای در شهر تهران می‌رقصند.

ساجدی‌نیا می‌گوید که این جوان‌ها با هدف بازیگر شدن در این ویدئو حضور پیدا کرده‌اند و هشدار می‌دهد که جوان‌ها «اغفال» نشوند و دست به چنین «همکاری‌هایی» نزنند.

فارل ویلیامز، خواننده ترانه هپی (شاد) در توییتی در حساب رسمی خود مقاله نیویورک تایمز را ذکر کرد و نوشت: «خیلی ناراحت کننده است که این بچه ها برای تلاش برای گسترش شادی دستگیر شدند.»

توییت ویلیامز قریب به سه هزار بار ریتوییت شد.

چند ساعت بعد، حسن روحانی، رییس جمهور ایران نیز با بازنشر سخنان سال پیش خود درباره شادی میان مردم ایران، نوشت: «شادی حق مردم ما است و نباید به این رفتارهایی که از روی شادی است سخت بگیریم.»

توییت روحانی نیز با استقبال کاربران مواجه شد.

روحانی در اولین ماه ریاست جمهوری خود در همایش افق رسانه، در روز ۸ تیر ۱۳۹۲، در محل همایش های بین المللی صداوسیما گفته بود: «شادی حق مردم است و نباید بر مردم و خصوصا جوانان سخت گرفت.مردم ما خودشان اخلاق مدارند و نیروی انتظامی باید جوانان را دختر و پسر خود بداند. تذکر مردم قابل قبول است اما تحقیر مردم قابل قبول نیست.»

https://www.youtube.com/watch?v=tg5qdIxVcz8

افراد بازداشت شده در گزارشی از سوی تلویزیون دولتی ایران حاضر شدند، اما در این گزارش چهره‌شان مشخص نیست. آن ها در این مصاحبه می‌گویند «اغفال» شده‌اند و فردی که آنها را اغفال کرده قول داده است که ویدئوی آنها هرگز منتشر نشود.

آن ها تاکید کردند که به آنها گفته شده قرار است برای فیلم سینمایی مجازی از آنها تست بازیگری گرفته شود.

موزیک و ویدیو کلیپ «هپی» پس از انتشار در آمریکا به سرعت محبوب شد و بسیاری در اقصی نقاط جهان٬ از جمله ارمنستان٬ لبنان٬ تونس٬ ایتالیا٬ ماداگاسکار٬ چین٬ ایتالیا و آفریقای جنوبی٬ ویدئوی آن را بازسازی کردند.

بازسازی این ویدیو، که از موفق ترین و پرفروش ترین ترانه های ماه های اخیر بوده است، در سراسر جهان رایج شده است و صدها نمونه از بازسازی این ویدئو و رقصیدن جوانان با این آهنگ در فضای مجازی دیده می شود.

چندی پیش ویدیوی مشابه ای با حضور و رقص شماری از مسلمان های بریتانیایی با این آهنگ در سایت یوتیوب با استقبال زیادی روبه رو شد.