تصویری از موشک هدایت لیزری هوا به سطح و سطح به سطح با نام بینا - عکس از ایرنا

تصویری از موشک هدایت لیزری هوا به سطح و سطح به سطح با نام بینا – عکس از ایرنا

 
دولت آمریکا به خبر آزمایش «نسل جدید» موشک های بالستیک و نیز یک موشک هوا به سطح و سطح به سطح توسط ایران واکنش نشان داده است.

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در واکنش به آزمایش موشکی ایران گفته است: “آزمایش های موشکی ایران ادامه تهدیدات ایران علیه منطقه است.”

به گزارش خبرگزاری ها، وی روز دوشنبه گفته است: “ما با دقت برنامه موشکی ایران را زیر نظر داریم.”

وزارت دفاع ایران روز ۲۱ بهمن‌ماه اعلام کرد این کشور نسل جدید موشک‌های بالستیک برد بلند و لیزری ساخت ایران را آزمایش کرده است.

به گزارش ایرنا٬ حسین دهقان٬ وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران روز دوشنبه٬ در جمع خبرنگاران اعلام کرد که “نسل جدید موشک بالستیک برد بلند زمین به زمین بارانی و موشک هدایت لیزری هوا به سطح و سطح به سطح با نام «بینا» با موفقت آزمایش شده است”.

به گفته وزیر دفاع ایران، “گریز از سامانه‌های ضدموشکی دشمن٬ قابلیت تخریب اهداف گسترده٬ امکان تخریب چند هدف مجزا٬ از ویژگی‌های این موشک به شمار می‌رود.”

در پی این آزمایش ها، حسن روحانی٬ رییس جمهور ایران٬ در پیامی این آزمایش موفقیت‌آمیز را تبریک گفت.

پیش از این شماری از نمایندگان مجلس ایران گفته بودند دولت حسن روحانی مانع انجام آزمایش های موشکی در ایران شده است.

ایران می گوید در تولید موشک خودکفا شده است، اما نمایندگان معترض گفته بودند دولت حسن روحانی مانع سفر کارشناسان موشکی کره شمالی به ایران برای تقویت توان موشکی جمهوری اسلامی شده است.

این اولین آزمایش موشکی ایران در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی است.

از سوی دیگر برنارد میهن سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در واکنش به آزمایش موشکی ایران گفت: “ایران باید در مذاکرات جامع برای دستیابی به توافق هسته ای دائم، درباره موضوع موشک های بالستیک خود نیز پاسخگو باشد.”

در این میان فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ایران از رونمایی سامانه‌های جدید موشکی و راداری در ۲۹ فروردین ۹۳ خبر داده است.