تلاش رئیس‌جمهور فرانسه برای خنثی‌سازی «جلیقه‌ زردها»

پاریس: میشل ابونجم

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه روز گذشته در سخنرانی خود در کاخ الیزه و در تشریح برنامه دولت در خصوص چشم‌انداز ده ساله بخش انرژی این کشور، سخنی از «توقف» افزایش مالیات بر فرآورده‌های نفتی به میان نیاورد. مسئله ای که معترضان «جلیقه‌ زردها» منتظر پرداختن ماکرون به آن بودند.
به گزارش الشرق الاوسط، معترضان ۱۲ روز پیش علیه سیاست‌های اقتصادی جدید ماکرون دست به اعتصاب زده بودند، ماکرون در پاسخ به اقدام آنها، وعده ایجاد سازوکار «هوشمندتر» جهت کنترل قیمت‌های سوخت متناسب با قیمت جهانی نفت را داد.
قرار است این سامانه توسط وزارت‌خانه‌های ذیربط هر ۳ ماه یک‌بار بررسی شود تا فشار وارده بر شهروندان در اثر افزایش قیمت‌ها کاسته شود.
گفتنی است که دولت لیونل ژوسپن ۲۰ سال پیش این سامانه را راه‌اندازی کرده بود اما باعث کسری ۳ میلیارد یورویی در بودجه فرانسه شد.
راه‌کار کنونی دولت ماکرون به مثابه اقدامی در راستای مهار جنبش اعتراض‌آمیز است، اما ظاهراً این اقدام دولت ناکافی است چراکه جنبش اعتراضی و ناآرامی‌ها در سطح شهرهای فرانسه گسترده‌تر از آنچه با این راه‌کارها کنترل شود.
انتظار می‌رود افزایش تعرفه فرآورده‌های نفتی در فرانسه از اول ماه ژانویه آینده اعمال شود که گفته می‌شود این تعرفه جدید نزدیک به ۳۴ میلیارد یورو از کسری بودجه دولت فرانسه را تأمین می‌کند.
ماکرون برای توجیه طرح افزایش قیمت‌ها گفته‌است که این طرح در راستای چشم‌انداز کنترل محیط زیست و جلوگیری از تصاعد گازهای گلخانه‌ای است، اما در عین حال به انتقادات و وضعیت معیشتی مردم در شهرها و روستاها توجه خواهد کرد.