مؤسسه قطر محققی را برای کمک به خاشقجی استخدام کرد… و مدیر آن موسسه از وی درخواست کرد تا علیه سعودی بنویسد

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست از رابطه پیچیده جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی با قطر در نوشتن مقالاتش خبر داد.
به گزارش الشرق الاوسط، این روزنامه‌نگار در نوشتن مقالات خود کمک‌های بزرگی از جانب قطر دریافت می‌کرد تا آنجایی که رئیس مؤسسه بین‌المللی قطر نوشتن برخی از آنها علیه سعودی را بر عهده می‌گرفت.
این روزنامه که هنگام سفر خاشقجی از سعودی به واشنگتن به نامه‌های او دست یافت در این باره نوشت: دشوارترین موضوع دربارهٔ زندگی جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی ارتباطش با مؤسسه قطری بوده‌است.
این روزنامه افزود، پیام‌های مکتوب میان خاشقجی و مدیر اجرایی مؤسسه بین‌المللی قطر نشان می‌دهد که «مگی میشل سالم» مدیر اجرایی در مؤسسه قطری هر از گاهی محتوای مقالاتی را آماده می‌کرد که جمال آنها را برای چاپ به واشنگتن‌پست می‌داد.
این روزنامه عنوان کرد نامه‌های خاشقجی نشان می‌داد که مگی میشل نیز محتوای کلی برخی مقاله‌های او را به واشنگتن پست انتخاب می‌کرده، ایده‌هایی را به او پیشنهاد می‌داده، پیش نویس برخی موضوعات را تعیین می‌کرده و او را به مواضع تند علیه سعودی تشویق می‌کرده‌است.
این روزنامه همچنین اشاره کرد که خاشقجی یک مترجم انگلیسی و یک محقق نیز استخدام کرده بود که با مؤسسه و سفارت سعودی در واشنگتن در ارتباط بودند.
این روزنامه نقل کرد که نویسندگان روزنامه واشنگتن پست از چنین مقدماتی بی‌خبر بودند.
اما مگی میشل رئیس مؤسسه بین‌المللی قطر که فعال و دیپلمات سابق آمریکایی بود ادعا کرد کمکی که به خاشقجی کرده بود از سوی یک دوست به یک دوست جهت موفقیت در آمریکا بوده‌است.
این دیپلمات سابق آمریکایی اضافه کرد که توانمندی‌های خاشقجی در زبان انگلیسی ضعیف بود و این مؤسسه نیز به خاشقجی چیزی پرداخت نمی‌کرد و به نیابت از قطر، برای تأثیر گذاشتن به مقالات او تلاش نمی‌کرد.
واشنگتن پست عنوان کرد که خاشقجی در زمان مناسب به واشنگتن رسید چرا که روزنامه دنبال روزنامه‌نگارانی برای بخش اینترنتی به اسم «نظرات جهانی» بود بنابراین کارین عطیه نویسنده این روزنامه توانست او را پیدا کند تا از وی بخواهد دربارهٔ قدرت‌هایی که از نظر او برای سعودی مشکل ایجاد می‌کنند برای آنها بنویسد.
این روزنامه تأکید کرد خاشقجی کارمند آن نبوده‌است و در ازای هر مقاله از ۲۰ مقاله‌ای که در یک سال نوشت ۵۰۰ دلار می‌گرفت.
واشنگتن پست اشاره کرد به مرور زمان خاشقجی در آمریکا از تنهایی رنج برد و وارد روابط متعددی شد، با حنان عطار که مصری بود ازدواج پنهانی داشت که در حاشیه ایالت ویرجینیا آن را جشن گرفت اما آن را ثبت نکرد و خیلی زود این رابطه تمام شد.
براساس اظهارات روزنامه، خاشقجی روابط خود را با اشخاصی که با اخوان المسلمین ارتباط داشتند محکم کرد. در واقع خاشقجی هنگامی که در ایالات متحده آمریکا دانشجو بود به این گروهک پیوسته‌بود اما به تدریج از آن جدا شد.
اما براساس اظهارات واشنگتن پست واضح بود که کمک بسیاری به خاشقجی در نوشتن مقالات او در روزنامه می‌شد و مگی سالم مدیر اجرایی مؤسسه مقاله‌های او را بررسی می‌کرد و گاهی زبان و شیوه نوشتاری خاصی به او پیشنهاد می‌داد.