آنکارا خواستار عدم توجه به اخبار دورغین پیرامون حادثه خاشقجی شد

واشنگتن: معاذ العمری
آنکارا: سعید عبد الرازق

ایالات متحده آمریکا و روسیه روز گذشته بر اهمیت روابط خود با پادشاهی عربی سعودی تاکید کردند.
به گزارش الشرق الاوسط، همزمان با پیش‌روی روند تحقیقات کمیته مشترک سعودی و ترکیه در خصوص ناپدیدشدن جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی در اوائل ماه جاری در استانبول، ترکیه خواستار عدم توجه به اخبار رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در خصوص این حادثه شد.
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز گذشته پس از دیدار با دونالد ترامپ برای آگاه سازی وی از نتایج سفرش به سعودی و ترکیه، در سخنان کوتاهی به خبرنگاران عنوان کرد کشورش ترجیح می‌دهد منتظر نتایج تحقیقات حادثه ناپدیدشدن خاشقجی باشد «تا کمیته تحقیق مشترک ترکیه و سعودی به نتایج کاملی برسند».
وی همچینین اشاره کرد که به ترامپ بر ضرورت اعطای مهلت بیشتر به این کمیته برای رسیدن به نتایج به جای تکیه کردن به شایعات تاکید کرد و از تلاش سعودی و ترکیه در این خصوص پرده برداشت.
وزیر خارجه آمریکا همچنین با اشاره به اینکه داستان‌های زیادی پیرامون این حادثه وجود دارد، به ترامپ تاکید کرده است تا به کمیته تحقیق فرصتی داده شود که در این زمینه قدمی برداشته تا حقایق روشن شود و بتوانند پاسخگو باشند.
وی ضمن اشاره به اینکه باید روابط قوی آمریکا و سعودی را در این حادثه لحاظ کرد، عنوان کرد: سعودی متعهد شده است که تحقیقات عادل و شفافی در این خصوص داشته باشد و این کشور هم پیمان استراتژیک آمریکا در مبارزه با تروریسم است.
دونالد ترامپ نیز پس از دیدار با پمپئو در توئیتی عنوان کرد که با وزیر خارجه دیدار داشته و در جریان جزئیات دیدار او با مقامات سعودی، ترکیه و حادثه ناپدیدشدن خاشقجی قرار گرفته است.
وی همچنین بر ضرورت منتظر ماندن تا اعلام نتایج تحقیق تاکید کرد.
ترامپ پریروز در دیدار با خبرنگاران، به اهمیت روابط واشنگتن و ریاض تاکید و اشاره کرده که کشورش «در بسیاری از بخش‌ها به سعودی نیاز داشته و از آن دور نخواهد شد».
از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز تاکید کرد کشورش نمی‌تواند روابط خود را با سعودی بر هم بزند.
وی بر ضرورت انتظار برای اعلام نتایج تحقیقات در مورد حادثه ناپدیدشدن خاشقجی تاکید کرد و گفت «چه چیزی واقعا آنجا اتفاق افتاد؟ ما نمی‌دانیم. پس تا زمانی که هنوز نمی‌دانیم چه اتفاقاتی می‌افتد دلیلی وجو ندارد اقداماتی انجام دهیم که روابط ما را بر هم بزند».
در آنکارا نیز عبدالحمید گل وزیر دادگستری بر ضرورت عدم توجه به اخبار و گمانه زنی های رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی پیرامون حادثه ناپدیدشدن جمال خاشقجی تاکید کرد و گفت: در آینده‌ای نزدیک نتایج تحقیقات مشخص خواهد‌ شد.
در این میان، خبرگزاری رویترز از جانب ۷ مسئول امنیتی اروپایی و آمریکایی اعلام کرده است که ترکیه هیچ‌گونه فایل صوتی و تصویری که در خبرها ادعای وجود آنها را دارند را به آمریکا و هم پیمانان اروپایی‌اش تحویل نداده‌است.
در این میان، سپیده دم روز گذشته، گروهی از محققان سعودی و ترک کار خود را در کنسولگری سعودی در استانبول به پایان رساندند.
کار این گروه ۹ ساعت طول کشید که شامل تفتیش کنسولگری بود.
هم اکنون تحقیقات شامل‌تر شده و دایره عمل آنها به کل استانبول گسترش یافت.
وزیر دادگستری ترکیه در گفتگو با خبرگزاری «آناتولی» نیز عنوان کرد تحقیقات با دقت همه مراحل خود را سپری می‌کند و دادستانی کل مسئول اجرای آن است نه وزارت دادگستری. بنابراین استانبول آنچه قانون ترکیه و قوانین بین المللی دستور می‌دهد را در خصوص این تحقیقات انجام می‌دهد و کشورش با دقت و موفقیت زیادی این پرونده را مدیریت می‌کند.
وی افزود: «مقامات قضایی باید براساس توافقنامه‌های بین المللی و قانون بین‌المللی» در خصوص این پرونده اقدام کنند و این تحقیقات محرمانه است.
وی تاکید کرد به اخبار شبکه‌های اجتماعی و پایگاه‌های اینترنتی دیگر نباید توجه کرد و فقط به اطلاعاتی که دادستانی کل ارائه می‌دهد باید استناد شود.
وی عنوان کرد: آنچه هم اکنون مهم است، کشف ابهامات حادثه است و همه منتظر نتیجه تحقیق در نزدیک‌ترین فرصت ممکن هستند.