رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در پارلمان این کشور – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در پارلمان این کشور – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

واشنگتن و بیروت، الشرق الاوسط – واشنگتن شرایط ترکیه را بر سر مشارکت در ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا علیه گروه داعش رد کرده است.

رجب طیب اردوغان رییس جمهور و احمد داوداوغلو نخست وزیر این کشور در روزهای اخیر تاکید کرده اند که مشارکت ترکیه در جنگ علیه داعش مشروط به اعزام نیروهای زمینی به سوریه، ایجاد منطقه پرواز ممنوع در خاک سوریه و در نزدیکی مرز ترکیه و ایجاد ناحیه ای امن در داخل سوریه خواهد بود.

اما جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه در مصاحبه مطبوعاتی گفته است که ایجاد ناحیه پرواز ممنوع یا ناحیه امن «بخش فعالی از ملاحظات [ائتلاف] نیست.» وی همچنین تاکید کرد که در زمینه عملیات زمینی، آمریکا چنین نقشی را ایفا نخواهد کرد.

از سوی دیگر گروه ائتلافی مخالف اصلی سوریه یعنی شورای ملی مخالفان سوریه در واکنش به موضع آنکارا در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: «آنچه در رسانه ها از آن به عنوان شرایط ترکیه برای پیوستن به ائتلاف بین المللی علیه داعش یاد می شود، در واقع به هیچ وجه شرایط نیستند، بلکه الزامات اساسی برای مبارزه با تروریسم در منطقه است.»

جورج صبرا، رییس این ائتلاف به الشرق الاوسط گفت که مخالفان سوریه از شرایط آنکارا استقبال می کنند و تصریح کرد که «مخالفان مدت ها قبل از ترک ها این خواسته ها را مطرح کرده بود.

وی گفت که ایجاد ناحیه امن در داخل ترکیه «طرح ائتلاف ما بود، و خدمتی عظیم به آرمان انقلاب سوریه محسوب می شود.»

به گفته وی، ناحیه امن می تواند دلخواه آوارگان سوری باشد و منطقه ای ایجاد کند که ائتلاف و دولت موقت مخالفان بتوانند از آن به عنوان پایگاه عملیات خود در داخل سوریه استفاده کنند.