نگرانی «ناتو» در خصوص حملات روسیه * اردوغان به پوتین: دوستی ما را از دست خواهید داد

 کشتی فرود هوایی آزوف روسیه در حال عبور از تنگه پسفور ترکیه، در پی تنش در حریم هوایی بین روسیه و ترکیه در نزدیکی مرزهای سوریه – عکس از رویترز

کشتی فرود هوایی آزوف روسیه در حال عبور از تنگه پسفور ترکیه، در پی تنش در حریم هوایی بین روسیه و ترکیه در نزدیکی مرزهای سوریه – عکس از رویترز

واشنگتن روز گذشته فاش کرد که مسکو به درخواست آن برای از سرگیری مشاوره نظامی جهت جلوگیری از رویارویی های احتمالی بین جنگنده های دو کشور در حریم هوایی سوریه پاسخ مثبت داد. اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا، از مسکو خواستار همکاری فوری با پنتاگون، و برگزاری یک نشست دیگر شد تا قواعد رفتار نظامی پیشنهادی، در آسمان سوریه سازماندهی شود.

وزارت دفاع روسیه نیز به نوبه خود در بیانیه ای اعلام کرد که در اصل با پیشنهادهای آمریکا برای هماهنگی حملات هوایی موافق است، وزارت دفاع روسیه به یک یادداشت محرمانه آمریکایی اشاره کرد که روس ها آن را دریافت کردند و آناتولی آنتونوف، معاون وزیر دفاع روسیه آن را فاش کرد و ایالات متحده را متهم کرد که تلاش می کند همکاری نظامی را کاهش دهد، به طوری که این همکاری تنها برای مشاوره درباره تاکتیکها، برای کمک کردن به خلبان ها جهت برقراری ارتباط طی حملات هوایی صورت گیرد. اما مقامات آمریکایی فوراً فاش کردند که پیشنهاد آمریکا شامل پروتکل های سلامت مانند حفظ فاصله امن بین هواپیماهای آمریکایی و روسی و استفاده از فرکانس های مشترک بی سیم در درخواست های امداد است. آن ها افزودند که این امر شبیه به همان چیزی است که در هواپیمایی غیرنظامی به کار برده می شود.

در همین راستا، ینس استولنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک (ناتو)، روز گذشته تاخت و تاز بسیار خطرناک روسیه در حریم هوایی ترکیه را محکوم کرد و از مسکو خواست تا حملات خود را بر ضد مخالفان سوری و غیرنظامیان فوراً متوقف کند. استولنبرگ افزود : « گزارش هایی وجود دارد که نشان دهنده تجمع گسترده نظامی روسیه در سوریه است و شامل استقرار نیروهای زمینی و کشتی هایی در شرق دریای مدیترانه است».

اما رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، روز گذشته مجدداً از مسکو خواست تا نقض حریم هوایی ترکیه را متوقف کند. وی گفت: «اگر روسیه به نقض حریم هوایی ترکیه توسط جنگنده های خود ادامه دهد، دوستی آنکارا را از دست خواهد داد».