ظریف: ایران توافق دیگری با آمریکا امضا نمی کند
سپاه:‌پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه در برد موشک های ایران هستند

کنت وارد نماینده آمریکا در سازمان منع تسلیحات شیمیایی گفت «ایران همه برنامه های خود در حوزه تسلیحات شیمیایی را گزارش نکرده است که همین نقض توافق پیمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی تلقی می شود.» او افزود «ایران برنامه ای برای تولید گاز مرگبار اعصاب برای مقاصد تهاجمی دنبال می کند.» محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در اظهاراتی خاطر نشان کرد ایران توافق دیگری با آمریکا امضا نمی کند. از سوی دیگر، فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت «پایگاه ها و ناوهای هواپیمابر آمریکا در خلیج فارس و دریای عمان در تیررس موشک های ایران قرار دارند.»
مقام های ایران از واکنش فوری به اظهارات کنت وارد خودداری کردند، گفته هایی که احتمالا منجر به افزایش تنش میان واشنگتن و تهران خواهد شد. برنامه هسته ای و نبرد در سوریه و حمایت از تروریسم توسط حکومت ایران از جمله اختلافات جدی دولت آمریکا و ایران به شمار می روند.
وارد در گردهمایی سازمان منع تسلیحات شیمیایی که هر پنج سال یک بار برگزار می شود خاطر نشان کرد «واشنگتن مدت هاست نگران این است که ایران برنامه ای برای تولید تسلیحات شیمیایی دارد و این برنامه را به سازمان منع تسلیحات شیمیایی گزارش نکرده است.»
خبرگزاری فرانسه به نقل از وارد گزارش داد «ایران در پی دست یابی به مواد شیمیایی اثر گذار بر سیستم عصبی برای مقاصدی متجاوزانه است.»
وارد افزود «ایران در دهه هشتاد میلادی موشک های حامل مواد شیمیایی به لیبی منتقل کرده است. سازمان منع تسلیحات شیمیایی از لیبی خواست تا اعلام کند این تسلیحات از کجا آمده اند. این تسلیحات به دنبال کشته شدن معمر القذافی رهبر لیبی در سال ۲۰۱۱ کشف شدند.»
او گفت «با توجه به برچسب فارسی روی صندوق های حامل موشک و بمب و خمپاره آشکار است که این تسلیحات را ایران فرستاده است.»
وارد در ادامه افزود «ایران توانمندی های خود در زمینه ذخیره تسلیحات شیمیایی را به سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی گزارش نداده است.» این در حالیست که خمپاره و بمب های سمی و کشنده در عراق و لیبی مصادره شده اند.
او خاطر نشان کرد «ایران تولیدات خود برای کنترل ناآرامی ها را به این سازمان گزارش نداده و تنها اعلام کرد که این ابزارها دارای کارکرد دفاعی هستند. »
این اظهارات در حالی مطرح می شوند که فشارهای آمریکا بر ایران در پی خروج پرزیدنت دونالد ترامپ از برجام و تحریم های این کشور بر ایران در حال افزایش هستند.
وارد همچنین گفت «ایران و متحدش یعنی روسیه در حال توسعه برنامه موشکی خود هستند و حکومت رییس جمهور سوریه بشار اسد را برای استفاده از تسلیحات شیمیایی «توانمند» کردند.»
به گفته کشورهای غربی، روسیه جاسوس دو جانبه روس را با گاز اعصاب در ماه مارس در شهر سالزبری انگلیس مسموم کرد.
از سوی دیگر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و همتای ایتالیایی اش میلانزی روز پنجشنبه (۲۲ نوامبر) درباره ساز و کار ویژه اروپا برای حفظ برجام گفتگو کردند.یک روز پیش از دیدار ظریف ومیلانزی عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران هم روز چهارشنبه (۲۱ نوامبر) از دیدار با نمایندگان انگلیس و فرانسه درباره ساز و کار ویژه مالی اتحادیه اروپا خبر داده بود.
در حالی که کشورهای اروپایی زیر بار ایجاد ساز و کار مالی با ایران نمی روند ایران می گوید ماندن در برجام بدون استفاده از امتیازات این توافق امکانپذیر نیست و اگر فرانسه و انگلیس و آلمان و متحدانش نتوانند منافع اقتصادی برجام را حفظ کنند ماندن در برجام بی فایده است.

ظریف در جمع ایرانیان مقیم ایتالیا در رم گفت «ایران بر خلاف خواسته آمریکا به دنبال توافق دیگری همچون برجام نیست. »
دو هفته بعد از بازگشت کامل تحریم های آمریکا علیه ایران، آژانس بین المللی انرژی هسته ای روز پنچشنبه (۲۲ نوامبر) در گزارش تازه خود تایید کرده ایران به تمام تعهدات خود بر اساس برجام پایبند مانده است.
در همین راستا خبرگزاری رویترز به نقل از آمانو گزارش داد «ضروری است ایران به اجرای کامل این تعهدات ادامه دهد.» او بر نتایج گزارش محرمانه این نهاد که هفته گذشته ابلاغ شد تاکید کرد.
او در مورد تاثیر فراگیر مرحله دوم تحریم ها اشاره نکرد. دور دوم تحریم ها از ۵ نوامبر آغاز شد.
کشورهای آلمان و فرانسه و انگلیس برای حفظ برجام تلاش می کنند. برجام منجر به برداشته شدن بیشتر تحریم ها در مقابل محدودسازی فعالیت های هسته ای ایران شد.
فعالیت بیشتر شرکت های غربی در ایران به دلیل ترس از تحریم های آمریکا متوقف شد و در عین حال، نگرانی ها در خصوص عدم پایبندی ایران به مفاد برجام هم افزایش یافته است. هدف برجام به تاخیر انداختن توانمندی های ایران برای ساخت بمب هسته ای بود.
کاظم غریب آبادی نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی هسته ای در حاشیه نشست روز پنجشنبه (۲۲ نوامبر) شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی وین گفت «در صورت عدم جبران وضعیت موجود، ایران گزینه های خود را طبق برجام در اختیار دارد.»
یوکیا آمانو مدیر آژانس بین المللی انرژی هسته ای در نشست فصلی شورای حکام گفت «ایران در حال اجرای تعهدات خود در برجام است.» شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای از ۳۵ کشور عضو تشکیل شده است.
در موضوع دیگر اما امیر علی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران گفت «پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه گرچه زمانی برای ما تهدید بودند اما امروز فرصت هستند.» این سخنان اشاره تلویحی به احتمال حمله موشکی ایران به پایگاه های نظامی آمریکا به شمار می رود.
حاجی زاده افزود پایگاه های آمریکا در خلیج و منطقه در تیررس موشک های ایران هستند.
او همچنین گفت «موشک های دوربرد ایران می توانند ناوهای هواپیما بر آمریکایی در دریای عمان را هدف قرار دهد.»
تهران خواسته جامعه بین الملل برای مذاکره درباره برنامه موشکی را غیرقابل قبول توصیف می کند. دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با اعلام خروج کشورش از برجام در ماه مه گذشته گفت «آمریکا به دلیل نفوذ ایران در جنگ سوریه و یمن و برنامه موشک های بالستیک که در برجام به آنها اشاره نشده از برجام خارج می شود.»
دولت آمریکا ۱۲ شرط برای مذاکره دوباره و توافق جدید با ایران مطرح کرد که یکی از آنها توقف برنامه موشکی ایران بود.
دولت ایران در واکنش به این طرح آمریکا گفت که با واشنگتن درباره توانمندی های نظامی اش و به ویژه برنامه موشکی گفتگو نمی کند. برنامه موشکی ایران زیر نظر سپاه اداره می شود.
دولت ایران می گوید برنامه موشکی اش بازدارنده و دفاعی است. البته مقام های ایرانی در عین حال تهدید کردند در صورت تحریم نفتی آمریکا تنگه هرمز را می بندند.
خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه، شامگاه چهارشنبه به نقل از حاجی زاده گفت «پایگاه های آمریکا گوشت زیر دندان ما هستند و تکان بخورند آنها را می زنیم.»
حاجی زاده افزود «رهبر ایران علی خامنه ای از سپاه خواسته تا دقت هدف زنی موشکی را افزایش دهند.»
این مقام سپاه تصریح کرد «دو فروند از هفت فروند موشک ما خودکشی کردند.» این هفت موشک در اوایل اکتبر به سمت شرق فرات شلیک شدند. سپاه در آن زمان انهدام این موشک ها را تکذیب کرد.
این در حالیست که چندین ویدیو و عکس در شبکه های اجتماعی از لحظه انهدام موشک های ایرانی در اطراف کرمانشاه منتشر شده است.
حاجی زاده در توجیه انهدام این دو موشک گفت «این موشک ها مجهز به سیستم خودکشی بودند».
او افزود «موشک های ایران به دلایل فنی اختلاف در برد و سمت مجهز به سیستم خودکشی هستند.»

از سوی دیگر، نشست حمایت از حوثی ها با حضور نمایندگان گروه های مسلح متحد ایران در منطقه روز گذشته توسط سپاه برگزار شد.
حسین سلامی جانشین فرمانده سپاه در این نشست گفت «ایران به صراحت از حوثی ها حمایت می کند.»