ایالات متحده آمریکا : از حضور پادشاهی سعودی در یمن حمایت می‌کنیم  
ائتلاف حامی دولت یمن گزارش ایالات متحده را به گروه حقوقی خود واگذار کرد و نتایج آن را متعاقبا اعلام خواهد کرد 
واشنگتن: عاطف عبد اللطیف الریاض: «الشرق الأوسط»
جیمز متیس وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، دیروز دوباره حمایت خود را از حضور پادشاهی سعودی در یمن اعلام کرد و گفت ایران بزرگترین تهدید برای امنیت منطقه است. این در حالی است که همزمان با آن، ائتلاف حامی دولت یمن دیروز اعلام کرد که آخرین گزارش ایالات متحده آمریکا در رابطه با یمن را به تیم حقوقی واگذار کرده است و نتایج آن را متعاقبا اعلام خواهد کرد.
به گزارش الشرق الاوسط متیس طی نشست مطبوعاتی مشترکی که با ژنرال جوزف دانفورد رئیس ستاد ارتش مشترک آمریکا در پنتاگون داشت گفت که تصمیم ایالات متحده آمریکا برای پشتیبانی از ائتلاف حامی دولت یمن به رهبری پادشاهی سعودی، بهترین راه برای کمک به پادشاهی سعودی در حمایت از مرزهای خود بوده است. کما اینکه این راه، به دولت یمن نیز مشروعیت می‌دهد.
وی اشاره کرد که مساله حمایت ایالات متحده آمریکا از این ائتلاف هم اکنون در حال بررسی است. و ایالات متحده از اتفاقات اخیر در یمن ابراز نگرانی کرده است.
وی اضافه کرد که در حال حاضر وزارت دفاع از طریق فرستاده خود به یمن مارتین گریفیتس بر سر مذاکره در خصوص پایان جنگ کار می‌کند.
وی همچنین توضیح می‌دهد که هدف واشنگتن از همکاری با ائتلاف، کاهش میزان تلفات انسانی است و ادامه داد که موثرترین راه برای پایان جنگ یمن، بازگشت بر سر میز مذاکرات به رهبری ایالات متحده آمریکا است.
وی توضیح می‌دهد که ایالات متحده آمریکا در عملیات نظامی این ائتلاف در یمن، با او شریک نبوده و عملیات نظامی ایالات متحده در منطقه، فقط به از بین بردن گروهک تروریستی داعش منحصر می‌شود.
متیس ذکر کرد که در طول سال‌های گذشته ایالات متحده آمریکا با همکاری پادشاهی سعودی و امارات متحده عربی در خصوص کاهش میزان تلفات بشری به دست ائتلاف حامی دولت یمن کار کرده است. و گفت: «از سویی دیگر می‌بینیم که حوثی‌ها مناطق مسکونی سعودی را مورد حمله تصادفی موشک‌های خود قرار داده‌اند و ما بر پیچیدگی این مساله واقف هستیم».
وی همچنین اضافه کرد که ائتلاف یمن در زمینه دقیق بودن نشانه گیری‌هایش پیشرفت چشمگیری داشته است.
متیس در رابطه با ایران گفت که رفتار ایران از نظر ایالات متحده آمریکا غیر قابل قبول است چرا که امنیت ناوبری در تنگه هرمز را تهدید می‌کند و از حوثی‌ها در حمله به مناطق مسکونی سعودی حمایت می‌کند به اضافه اینکه فعالیت‌هایش امنیت کل منطقه را به خطر می‌اندازد. وی همچنین عنوان کرد که ایران  بزرگترین عامل تهدید امنیت خاورمیانه به شماری می‌آید و توضیح می‌دهد که مشکل واشنگتن با ملت ایران نیست بلکه با حکومت آن است.
ژنرال جوزف دانفورد نیز گفت که ایالات متحده آمریکا همچون گذشته، از ناوبری بین المللی در تنگه هرمز حمایت می‌کند.
بیانیه متیس با تاکید رهبران ائتلاف حامی دولت یمن در خصوص پیگیری جدی همه گزارش‌های ایالات متحده آمریکا در رابطه با یمن، همزمان شد.
و این رهبران اذعان کردند که آخرین گزارش شورای حقوق بشر را به گروه حقوقی خود سپرده‌اند و بعد از بررسی قانونی آن، مواضع خود را نسبت به این گزارش‌ها اعلام خواهند کرد.
کارشناسان حقوق بشر در ایالات متحده آمریکا اولین گزارش خود در رابطه با جنگ یمن را صادر کردند و در آن عنوان کردند که شبه نظامیان حوثی جنایت‌های زیادی مرتکب شده‌اند که از جمله آنها جرائم جنگ ، جرائم بین المللی، قتل، شکنجه، استفاده از کودکان در عملیات نظامی، بازداشت‌های خودسرانه، شلیک به شهروندان، بمباران تصادفی مناطق مسکونی وایجاد محدودیت‌های خطرناک برای افراد در آزادی انتخاب دین، اعتقاد و آزادی بیان می‌باشد.
در این گزارش از استفاده حوثی‌ها از سلاح سنگین در مناطق مسکونی ابراز نگرانی شده است. همچنین نقض قانون حقوق بین المللی بشر و منع رسیدن کمک‌های انسانی و دیگر امکانات حیاتی برای زنده ماند شهروندان، از دیگر اقدامات نگران کننده این شبه نظامیان عنوان شده است.
گزارش کارشناسان حقوق بشر به دستور شورای حقوق بشر در خصوص بررسی کامل وضعیت انسانی در یمن از سپتامبر ۲۰۱۴ تا ژوئن  ۲۰۱۸ صورت گرفته است. و این گزارش نشان داد که شبه نظامیان انقلابی تعداد زیادی از کودکان را که بعضی از آنها بیش از ۸ سال سن ندارند مجبور به پیوستن به خود کرده و در صف مبارزان خود قرار داده‌اند و از آنها در جنگ و کاشت مین استفاده می‌کنند. آنها این گروه‌های کودکان را از مدارس ، بیمارستان‌ها و یا حتی برخی از اوقات از خانه‌هایشان جمع کرده‌اند.
این گزارش همچنین نشان داد که حوثی‌ها کارشنکنی‌های دیگری نیز کرده‌اند که از جمله آنها بازداشت‌های تصادفی، ناپدید شدن اجباری و اقدام به شکنجه افراد در حین بازداشت و یا بازجویی می‌باشد. و همچنین اشاره شده است که حوثی‌ها مساجد و مدارس مصادره شده مخالفان را تبدیل به زندان‌هایی سری کرده‌اند که در آنها اقدام به شکنجه زندانی‌ها می‌کنند.
این گزارش که در ژنو تهیه شده است در سی و نهمین نشست شورای حقوق بشر که ماه آینده برگزار می‌شود، ارائه خواهد شد.