واردات کالا - عکس تزیینی - رویترز

واردات کالا – عکس تزیینی – رویترز

اداره آمار آمریکا در گزارشی که به تازگی منتشر کرده است، اعلام کرده از هفت ماه نخست سال میلادی جاری، به عبارتی از زمان اجرایی شدن توافق موقت ژنو در ماه ژانویه تا ماه ژوییه، ارزش واردات کالاهای آمریکایی از سوی ایران معادل ۱۰۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار بوده است.

در ماه ژوییه سال جاری میلادی (برابر با تیر ماه ۱۳۹۳) تجارت یک جانبه ایران و آمریکا معادل ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار بوده است. تمامی این رقم از محل واردات ایران از آمریکا بوده است.

در این گزارش آمده است که ارزش واردات ایران از آمریکا در ماه ژوئن امسال (برابر خرداد ماه) معادل ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار بوده است.

بر این اساس گزارش اداره آمار آمریکا ایران در سال جاری میلادی هیچ صادراتی به آمریکا نداشته است یا ارزش آن کمتر از نیم میلیون دلار بوده که در جدول صادرات و واردات ایالات متحده ذکر نشده اسا. به عبارت دیگر در این هفت ماه ایران و آمریکا تجارتی یک جانبه داشتند.

در مجموع هفت ماه نخست سال ۲۰۱۴، تجارت یک‌جانبه ایران و آمریکا برابر با ۱۰۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار بوده است.

سایت بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران آمار کل واردات ایران از آمریکا را در سال ۱۳۹۲ خورشیدی معادل ۱۳۱ میلیون و ۲۲۰ هزار دلار و در سال ۱۳۹۳ خورشیدی (شش ماهه نخست سال) را معادل ۴۴ میلیون و ۷۴۰ هزار دلار اعلام کرده است.

در میان اقلام وارداتی ایران از ایالات متحده، داروهایی که تولید داخلی ندارند و اعضای مصنوعی بدن، و دستگاه های کشاورزی مانند کمباین (ماشین برداشت مخصوص گندم ) دیده می شود.

ایران و گروه ۱+۵ در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ توانستند به تواقق اولیه ای تحت عنوان برنامه «اقدام مشترک» دست یابند که برای شش ماه دو طرف را ملزم به اجرای برخی اقدامات از جمله رفع برخی تحریم ها برای طرف مقابل و همچنین برخی اقدامات اعتماد ساز از سوی ایران مانند لغو غنی سازی ۲۰ درصد و کاهش آن به زیر ۵ درصد می کند.

بر اساس توافق اولیه، قرار شد، شش قدرت جهان مذاکرات خود را با ایران را در طی این شش ماه ادامه دهند تا متن توافقنامه نهایی را آماده کنند.

در پایان ششمین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در وین درباره گام پایانی توافقنامه ژنو و عدم حصول توافق به دلیل اختلافات موجود، طرفین در بامداد روز شنبه ۲۸ تیر ماه توافق کردند که این مذاکرات برای چهار ماه دیگر نیز تمدید شود.

با این وجود، وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا روز جمعه هفتم شهریور اعلام کرد تحریم های جدید علیه افراد، شرکتها و بانک های ایرانی اعمال می کند. این وزارتخانه نقض تحریم های جاری علیه ایران از سوی این افراد و شرکت ها را سبب این تصمیم اعلام کرد.

براساس بیانیه وزارت خزارنه داری آمریکا، این تحریم ها ۲۵ شخص و شرکت از جمله شرکت های هواپیمایی، کشتیرانی و بانک های ایرانی را شامل می شوند. نقش این افراد و شرکت ها در برنامه موشکی و هسته ای،‌ دور زدن تحریم ها و همچنین حمایت از تروریسم دلیل وارد شدن اسامی آنان در فهرست تحریم ها اعلام شد.