آماده کردن برنج در هند- عکس از رویترز

آماده کردن برنج در هند- عکس از رویترز

ایران اعلام کرده است که مانع ورود برنج های هندی بدون استانداردهای لازم می شود، این در حالی است که در چند سال اخیر خبرهای ضد و نقیضی در مورد آلودگی برنج های وارداتی از هند به ایران شنیده می شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، مقامات ایرانی (بدون ذکر نام) اعلام کردند شرط ورود برنج هندی به کشور داشتن استانداردهای لازم از جمله عدم آلودگی به ارسینک و تراریخته نبودن است.

بر اساس این گزارش مقامات ایرانی از ژانویه سال جاری میلادی اجازه ورود برنج هایی را که مطابق استاندارد نبوده اند نداده اند و از اینرو صادرکنندگان برنج هندوستان باید محصول خود را تحت گواهی استانداردهای مختلف جهانی درآورند تا بتوانند آن را به ایران صادر کنند.

گزارش انجمن صادرکنندگان برنج هند نشان می دهد که میزان صادرات برنج باسماتی هند به ایران از ژانویه سال ۲۰۱۴ به بعد کاهش چشمگیری داشته است، به طوری که میزان صادرات برنج باسماتی که در ژانویه ۱۳۰ هزار تن بوده، ماه فوریه به ۸۹ هزار تن و ۵۵ هزار و ۲۱۰ تن در ماه مارس رسیده است.

در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۸۸ گزارش کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی درباره وضعیت برنج‌های وارداتی با منشا کشور هندوستان، در جلسه علنی مجلس ایران قرائت و طی آن اعلام شد که برنج‌های هندی آلوده است. اما در این زمان دولت وقت ایران به ریاست محمود احمدی نژاد این موضوع را تکذیب کرد. در نهایت پس از ۸ ماه مقاومت مجلس این کشور، وزارت بهداشت ایران، آلودگی ۸ نوع برنج وارداتی به سرب را که بیشتر آن ها از کشور هند وارد می شدند، تایید کرد. در آن زمان ورود این برنج ها به این کشور ممنوع شد.

اما به نظر می رسد دولت کنونی ایران، سیاست های سختگیرانه تری را نسبت به ورود برنج های هندی اعمال کرده است.

وزارت بازرگانی هندوستان اعلام کرده است که مقامات ایرانی از صادرکنندگان خواسته اند که برنج های صادراتی را منطبق با ایزو ۲۲۰۰۰ کنند، زیرا این گواهی مدیریت سلامت غذا و حفاطت بسته بندی و همچنین در کنار آن محصولات تراریخته را کنترل می کند.

یک مقام مسئول در وزارت بازرگانی هند در این مورد گفت: «ما هیچ مسئله ای با مذاکره با مقامات ایرانی نداریم، اما اینکه بخواهیم اسناد آژانس های مختلف را بگیریم کاری زمان بر است.»

ویجی ستیا رییس صادرکنندگان برنج باسماتی معتقد است که با این شرایط «احتمالا واردات این نوع برنج به ایران در سال مالی جدید کاهش بیشتری می یابد». همچنین وی ابراز امیدواری کرده که با آموزش کشاورزان صادرکنندگان بتوانند ماده آرسنیک برنج ها را به حد مجاز برسانند.

برنج به عنوان یکی از محصولات مهم و استراتژیک ایران محسوب می شود و سرانه مصرف آن در این کشور سه و دو دهم میلیون تن است که ۲/۲ میلیون تن در داخل کشور تولید و ۱/۱ میلیون تن از خارج وارد می شود.