تجمع اعضای یکی از نهادهای غیردولتی مقابله با آزار جنسی در قاهره – عکس از صفحه فیسبوک این نهاد

تجمع اعضای یکی از نهادهای غیردولتی مقابله با آزار جنسی در قاهره – عکس از صفحه فیسبوک این نهاد

قاهره، الشرق الاوسط – نور و سلما، دو دختر ۱۵ ساله مصری، وقتی که یکی از زنان پلیس آنها را از میان جمعیت زیاد در مقابل سینما مترو در مرکز قاهره در روز عید قربان عبور داد، غرق شادی شدند.

این افسر زن پلیس، یکی از اعضای واحدی تازه تاسیس از پلیس است که وظیفه آن حفاظت از زنان در مقابل مزاحمت های جنسی است.

در منظره ای که برای مردم مصر تازه بود، اعضای این واحد پلیس در هنگام جشن های عید قربان به خیابان های قاهره و دیگر شهرهای مصر اعزام شدند.

این اقدام توجه زیاد مردم را جلب کرد و به شدت مورد استقبال مردمی قرار گرفت که از آزارهای جنسی نگرانند، پدیده ای که در سال های اخیر به سرعت در این کشور گسترش یافته است.

روزنامه الشرق الاوسط تلاش کرد در این زمینه با یکی از این ماموران پلیس گفتگو کند اما او مودبانه گفتگو را رد کرد به این علت که بدون اجازه مافوق ها نمی توانست با رسانه ها حرف بزند.

در همین حال، این ابتکار جدید بدون چالش هم نبوده است. بر اساس گزارش هایی که از هم اکنون در رسانه های اجتماعی منتشر شده، بسیاری از این ماموران زن در روزهای عید خود مورد آزار جنسی قرار گرفته اند؛ اگر چه این موارد اغلب به اذیت های کلامی محدود می شده است و اغلب مردم به سرعت به پلیس زن کمک کرده اند.

سرهنگ ابوبکر عبدالکریم معاون وزیر کشور مصر به الشرق الاوسط گفته است: «اعزام نیروهای آموزش دیده پلیس زن در چارچوب مقابله با همه پدیده های منفی علیه زنان در کشور صورت می گیرد.»

به گفته این مقام مصری، این برنامه به «کاهش قابل توجه موارد آزارهای جنسی در سال جاری منجر شده،» و اکنون اغلب موارد به اذیت های کلامی محدود می شود.

این تحولی قابل توجه نسبت به وضعیت قبلی است که در آن آزارهای فیزیکی و حملات خشنی علیه زنان صورت می گرفت، و از جمله چند مورد آزار دسته جمعی.

در سال های اخیر بسیاری از زنان مصری قربانی آزارهای جنسی زبانی و فیزیکی شده اند و اغلب این موارد در جریان اعتراضات و جشن های عید صورت گرفته است.

سازمان ملل در بررسی در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که تقریبا ۹۹ درصد زنان مصری به نوعی مورد اذیت و آزار جنسی قرار گرفته اند.

اما دولت مصر بالاخره در این زمینه واکنش نشان داد. دستگاه قضایی مصر در ماه ژوئن امسال ماده الحاقی قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن، مرتکبین تخلفاتی چون آزار جنسی به دست کم شش ماه زندان و یا پرداخت ۳۰۰۰ لیره معادل ۴۲۰ دلار آمریکا جریمه محکوم می شوند.

بسیاری از این افراد تاکنون و بر اساس قانون جدید به خاطر آزار جنسی زنان در میدان التحریر در جریان جشن های آغاز ریاست جمهوری رییس جمهور السیسی در ماه مه، به سالها زندان محکوم شده اند.

عبدالکریم گفت وزارت متبوع وی در آغاز جشن های اخیر عید قربان و نیز در هنگام بازگشایی مدارس در ماه گذشته، شمار زیادی از ماموران این واحد جدید را به خیابان های اصلی اعزام کرده است.

اعضای کنونی این واحد تا ژوئیه سال ۲۰۱۳ یعنی هنگامی که محمد ابراهیم وزیر دفاع ایجاد این واحد را اعلام کرد، در بخش های دیگر وزارتخانه کار می کردند.

وی افزود: «حضور زنان پلیس در زمینه برخورد با دختران و زنان در خیابان ها بسیار چشمگیر است… آنها نقشی مثبت و شاخص را ایفا کرده اند و توانسته اند به مبارزه با آزارهای جنسی بپردازند و شمار زیادی مردان جوان را به خاطر اعمال خشونت علیه زنان دستگیر کنند.»

طرح های این وزارتخانه در مصر در سال جاری به شدت در کاهش خشونت علیه زنان موثر بوده است و اعزام گسترده نیروهای امنیتی نقشی قابل توجه را در محدود کردن این موارد تخلف ایفا کرده است.

از سوی دیگر سرهنگ عبدالکریم می گوید که به خاطر تعدد موارد آزارهای گروهی، حضور این افسران زن به تنهایی در خیابان ها دشوار است و به همین علت این وزارتخانه تصمیم گرفت افسران مرد را هم در این نیرو به کار گیرد.

عبدالکریم گفت که این واحد در تمام طول سال، و نه فقط در مناسبت های رسمی فعالیت خواهد کرد، و این وزارتخانه در حال هماهنگی با گروه های متعدد داوطلب است تا کارایی خود را افزایش دهد.