اشاره سخنگوی کودتاچیان حوثی به شکست مذاکرات

مارتین گریفیتس فرستاده سازمان ملل به یمن، روز گذشته موفق شد هیئت شبه‌نظامیان حوثی را برای شرکت در مذاکرات صلح یمن با یک فروند هواپیمای کویتی از صنعا به سوئد منتقل کند.
به گزارش «الشرق الاوسط»، سفیر کویت نیز به همراه گریفیتس این هیئت را به سوئد همراهی کردند.
این در حالی است که محمد عبدالسلام سخنگوی حوثی ها در فیسبوک خود اشاره کرد که حوثی‌ها از موفقیت این مذاکرات مطمئن نیستند.
وی همچنین به پیروزی معنوی‌شان در نتیجه اجرای شرط‌های خود توسط فرستاده سازمان ملل پیش از موافقت برای حضور در مذاکرات تأکید و تهدید کرد که اگر مذاکرات آن طور که می‌خواهند پیش نرود، دست بسته نخواهند نشست.
یک منبع دولتی در گفتگو با «الشرق الاوسط» تأکید کرد هیئت دولت قانونی یمن بعد از حصول اطمینان از رسیدن هیئت حوثی‌ها به سوئد، برای مشارکت در مذاکرات راهی سوئد خواهد شد و اعضای این هیئت همان کسانی هستند که در مذاکرات ژنو شرکت کردند، به اضافه اینکه عبدالعزیز جباری مشاور رئیس‌جمهور یمن و احمد غالب عضو کمیته اقتصادی نیز با آنها همراه می‌شوند.
گفتنی است ریاست هیئت دولت قانونی یمن را خالد الیمانی وزیر خارجه یمن بر عهده دارد و متشکل از عبدالله العلمی مسئول دفتر رئیس‌جمهور، عبدالعزیز جباری مشاور رئیس‌جمهور، یاسین مکاوی مشاور رئیس‌جمهور، محمد العامری وزیر کشور، علی هشال نماینده پارلمان، رنا غانم الامین معاون حزب «الناصری»، مروان دماج وزیر فرهنگ، ژنرال عسکر زعیل وابسته نظامی یمن در ترکیه، هادی هیج نماینده پارلمان و احمد غالب عضو کمیته اقتصادی یمن است.
در این میان، منابع سیاسی در صنعا تأکید کردند حوثی‌ها لیست اسامی هیئت شرکت کننده خود در مذاکرات را اصلاح نکرده و محمد عبدالسلام ریاست آن را برعهده دارد که متشکل از جلال الرویشان، خالد سعید الدینی، عبدالملک العجری، غالب مطلق، حمید عاصم، سلیم المغلس، ابراهیم عمر حجری، سقاف عمر علوی، عبدالملک الحجری، عبدالمجید الحنش و یحیی علی نوری است.
گریفیتس و سازمان‌های غربی امیدوارند تلاش‌های مذاکرات سوئد در ایجاد اطمینان میان دو طرف، پرونده اسرا و مفقودی‌ها، بازکردن گذرگاه‌ها برای کمک‌های انسانی، پرونده متحدکردن بانک مرکزی، پرداخت حقوق کارمندان، گشایش فرودگاه صنعا و توافق در خصوص شهر الحدیده و بندر آن نتیجه بدهد.
دولت قانونی به حمایت از تلاش‌های سازمان ملل پایبند بوده اما خارج شدن از چارچوب هماهنگ شده برای گفتگو که شامل سه مرجع یعنی؛ ابتکار خلیجی و روش‌های اجرایی آن، نتایج کنفرانس گفتمان ملی و قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت است را رد می‌کند.
دولت قانونی یمن امیدوار است که حوثی‌ها ملزم به رسیدن به صلح بر مبنای سه مرجع باشند اما در صورتیکه تمام راه‌های تلاش‌های بین‌المللی و سازمان ملل را ببندند، عملیات نظامی برای از بین بردن کودتا آخرین انتخاب آن خواهد بود.
از سوی دیگر ناظران بر این اعتقادند که حوثی‌ها حاضر به از بین بردن قدرت‌های کودتای خود به خصوص در زمینه تحویل اسلحه، خارج شدن از شهرها و سازمان‌های دولتی بر اساس طقعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت نبوده و خواهان توافقنامه‌ای هستند که ضامن حفظ حضور کودتاچی‌شان است به خصوص که عبد ربه منصور هادی را به رسمت نشناخته و خواستار تشکیل دولتی مشارکتی و تعیین توافقی رئیس‌جمهور هستند.
گفتنی است، گریفیتس پیش از این اعلام کرده‌بود طرحی برای صلح یمن دارد که در سه مرحله انجام خواهد گرفت و علاوه بر پرونده ایجاد اطمینان میان دو طرف، شامل جنبه‌ها و مقدمات سیاسی و امنیتی است که منجر به تشکیل دولت انتقالی خواهد شد که حوثی‌ها در آن شریک هستند.