دو شرکت خدماتی آی تی «تالیس» و «ویرینت» در گزارشی تحقیقاتی اعلام کردند که عناصر فعال گروه تروریستی «داعش» در اینترنت «دارای انگیزه‌های قوی اما فاقد قدرت‌های فنی و اجرایی هستند».
به گزارش الشرق الاوسط، کارشناسان این دو شرکت در گزارش خود با عنوان «پانورامای تهدید الکترونیکی ۲۰۱۸» آورده‌اند: «علی‌رغم اصرار حضور گروه «داعش» در اینترنت، این گروه و پیروان آن توانایی انجام حمله‌های الکترونیکی لازم و ضرر رساندن به کشورهای اروپایی یا دشمنان خود را ندارد».
محققان اظهار داشتند؛ تیم تحقیاتی که فعالیت دو گروه طرفدار «داعش» را پیگیری کرده‌اند متوجه شده‌اند که هکرهای قدرتمند آنها، قابلیت‌های محدودی را از خود نشان داده‌اند و توانایی آنان عمدتا در هک‌کردن وب سایت‌ها و حساب‌های فیسبوک است.
سال‌هاست که گروه‌های افراطی تهدید می‌کنند حملات گسترده الکترونیکی علیه دشمنان سنتی خود را انجام دهند، اما کارشناسان این دو شرکت بیان کردند که در حال حاضر «تهدید‌های آنان پوچ» است.
کارشناسان هشدار دادند «داعش و حامیان آن در سراسر جهان به لطف دانش بالای آنان در امنیت سایبری، هنوز هم حضور فعالی در وب دارند».
در این گزارش آمده است: «هدف آنها بیشتر پخش تبلیغات افراطی و جستجو و جذب هواداران آنلاین هستند تا ایده‌های آنان نسبت به حملات پیچیده سایبری را اجرا کنند».
به گفته کارشناسان این گزارش، «در نبود یک زیرساخت علمی و فنی ضروری برای توسعه سلاح‌های الکترونیکی که بتواند ضرر قابل توجهی وارد کند»، ستیزه‌جویان در تلاش برای دستیابی به کتابچه‌هایی برای چگونگی عملیات هک هستند.
ایوان وونتارنسکی، یکی از مسئولان فناوری اطلاعات در زمینه تهدید آنلاین در شرکت «تایس» گفت: «این کمبود تخصص فنی ممکن است پایدار نماند… عناصر داعش در حال حاضر در اینترنت بر روی مقوله اینترنت تاریک (Dark Web) آموزش می‌بینند و به دنبال افزایش توانایی‌های خود در هک کردن هستند».
وی افزود: «مهاجمان ما حرفه‌ای‌تر شده‌اند… داعش ۹ گروه داشت که همه آنها اکنون زیرمجموعه یک گروهی بزرگی به نام «خلافت مرکزی الکترونیکی» درآمده‌اند».