هوک از سلاح‌هایی که تهران برای نمایندگانش در خاورمیانه صادر کرده رونمایى کرد

* هوک: حمایت ایران از گروه‌های مسلح در منطقه نیروهای آمریکایی را تهدید می‌کند

* واشینگتن خواستار افزایش فشارها به تهران است

لندن: نجلاء حبریری
واشینگتن: عاطف عبداللطیف

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفتگویی اختصاصی به الشرق الاوسط تأکید کرد، واشینگتن سیاست بالاترین فشار را بر نظام ایران ادامه خواهد داد «تا رهبرانش تصمیم بگیرند رفتار ویرانگرشان را تغییر دهند و به حقوق مردم‌شان احترام بگذارند و به میز مذاکرات برگردند».
برایان هوک از طریق ایمیل به الشرق الاوسط توضیح داد، کشورش «زیر نظر رئیس‌جمهوری با متحدانش در منطقه و به کمک جهان برای مقابله با تهدیدهای اتمی ایران و حمایتش از تروریسم و افراطی‌گری و گسترش سلاح جنگی نابرابر همچون موشک‌های بالستیک عمل می‌کند».
او افزود: «باهم فشارهای لازم بر ایران را تا کشاندن آن به تغییر رفتار ادامه می‌دهیم».
هوک دربارهٔ تأثیر تحریم‌های آمریکایی بر مردم ایران گفت «ایرانی‌ها با فشارهای اقتصادی حقیقی روبه‌رو هستند که سبب آن فساد دولت، مدیریت غلط، سرمایه‌گذاری وسیع در زمینه تروریسم و نزاع‌های خارجی است».
وی افزود «ایالات متحده اجازه داد کالاهای زراعی، مواد غذایی، دارو و وسایل پزشکی توسط افرادی در ایالات متحده یا از ایالات متحده به ایران فروخته شود. همچنین قوانین تحریم‌های آمریکایی شامل بخشودگی‌های مشابهی برای فروش مواد غذایی و کالاهای کشاورزی، دارو و وسایل پزشکی توسط افراد غیرامریکایی به افراد ایرانی می‌شود که در لیست تحریم‌ها نیستند».
واشینگتن در زمان اعلام بازگشت تحریم‌های آمریکایی که پیش از توافق هسته‌ای بر ایران اعمال شده بود، به سه مرکز هسته‌ای با اهداف غیرنظامی اجازه ادامه فعالیت داد تا به گفته هوک نظارت تشدید شود.
این مقام آمریکایی توضیح داد «اجازه ادامه این فعالیتها موقتی است که نظارت بر برنامه هسته‌ای غیرنظامی را ممکن می‌سازد. این به ایالات متحده و شرکایش این امکان را می‌دهد که مانع خطرات گسترش (هسته‌ای) در تأسیسات اراک (آب سنگین) و ادامه نظارت مطمئن بر رعایت دستورالعمل‌ها در نیروگاه اتمی بوشهر و محدودسازی ذخیره اورانیم غنی شده ایران شوند. علاوه براینکه مانع بازگشت نظام به ساخت تأسیسات مشابه همچون (ایستگاه) فردو برای اهداف مرتبط به گسترش هسته‌ای می‌شود».
به نظر هوک این نظارت «توان ما را بر محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران و فشار بر نظام دوچندان می‌کند در عین حالی که برای رسیدن به توافقی جدید تلاش می‌کنیم».
واشینگتن هشت کشور واردکننده نفت ایرانی را از تحریم‌ها استثنا کرد که عبارتند از ژاپن، چین، ایتالیا، هند، یونان، کره جنوبی، تایوان و ترکیه. هوک دربارهٔ اعمال این استثناها گفت «به استناد ماده ۱۲۴۵ قانون دفاع ملی برای سال مالی ۲۰۱۲، کشورها توانستند از برخی تحریم‌ها علیه ایران در زمینه فعالیت‌های بانکی استثنا بگیرند که وزیر خارجه گفت اگر کشوری خرید نفت از ایران را به شدت کاهش دهد از آن برخوردار می‌شود». هوک ادامه داد: این استثناها به ما این امکان را می‌دهد با واردکنندگان اصلی نفت خام از ایران کار کنیم تا مطمئن شویم واردات‌شان را در اسرع وقت به صفر برسانند».
هوک تأکید کرد که واشینگتن تلاش برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران توسط همه کشورهایی که استثنایی دریافت کردند را ادامه می‌دهد.
همچنین، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، دیروز پرده از دلایلی جدید برداشت که نشان می‌دهد تهران به بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه موشک و سلاح می‌فرستد و از گروه‌های تروریستی حمایت مالی می‌کند.
برایان هوک در کنفرانس مطبوعاتی‌اش با اشاره به اینکه ابزار سیاست خارجه ایران اسلحه است و موشک، گفت «موشک‌هایی که امروز می‌بینیم، ممکن است سمت بازاری عمومی در کابل یا فرودگاهی شلیک شوند».
رئیس «گروه ویژه اقدام ایران» توضیح داد، مخازن سلاحی که ایران برای گسترش انقلابش در منطقه به کار می‌برد، چند برابرشده که این بیانگر پایبندی آن کشوربه تحویل اسلحه بیشتر به مزدورانش است، بدون اینکه توجهی به رنجی داشته باشند که این اسلحه برای مردم آن کشورهایی که در آنها استفاده می‌شود به ارمغان می‌آورد.
او اشاره کرد که حمایت ایران از حوثی‌ها دریمن افزایش یافته و این کشور فعالیت‌های تروریستی‌اش در جهان را افزایش داده و تلاش‌هایش برای ناآرام کردن منطقه را چند برابر کرده است.
هوک افشا کرد که برخی اسلحه و موشک‌هایی که تهران برای صدور «انقلابش» و آسیب زدن به همسایگانش به کار می‌برد و شامل موشک‌های زمین به هوا که به نام «موشک‌های صیاد» می‌خواند، یکی از دو نوع موشکی است که از یمن به سمت سعودی شلیک می‌شد و در ابتدای سال‌جاری آنها را هدف قرار داد.
هوک اشاره کرد که این موشک را ایران به حوثی‌ها تقدیم کرد تا هواپیماهای ائتلاف را از فاصله ۴۶ مایلی هدف قرار دهند.
او گفت: «آنها کاربرد متهورانه اسلحه پیشرفته توسط حوثی‌ها که ایران به آنها می‌رساند را مدنظر دارند و این نوع موشک خطر بزرگی برای حمل و نقل هوایی غیرنظامی در منطقه دارد».
نماینده ویژه آمریکا افزود، موشک‌های ایرانی نزد طالبان در افغانستان کشف شد و ایران حداقل از سال ۲۰۰۷ به این گروه کمک مالی می‌کند.
او یادآور شد همین موشک‌ها توسط حماس استفاده شد.
هوک گفت این موشک‌ها شامل «شهید۱۲۳» می‌شوند که طالبان در جنگش با دولت افغانستان و نیروهای آمریکایی از آنها استفاده می‌کرد. همین سیستم در ابتدای سال جاری در یمن کشف شد.
او گفت این سیستم برای مأموریت‌های کنترل و مراقبت طراحی شده و نیروهای آمریکایی و نیروهای ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با «داعش» را با خطر مواجه می‌سازد. همچنانکه سلاح‌های کوچکی همچون «آر.پی.جی» به دست آمد که ایران به ملیشیای شیعه در بحرین داده تا از آنها برای حمله به دولت بحرین استفاده کنند.
هوک گفت تهران بحرین را به عنوان پایگاه صدور انقلابش می‌بیند.
او تأکید کرد که واشینگتن در کنار منامه که میزبان ناوگان پنجم دریایی امریکاست، می‌ایستد تا از حاکمیتش در برابر تهدیدها و فعالیت‌های ایرانی حمایت کند.
او همچنین از موشک ضد تانکی یاد کرد که ایران تولید می‌کند و به مزدورانش در منطقه می‌رساند.
او گفت، یکی از این سیستم‌های موشکی در دریای عرب کشف شد و یکی دیگر را سعودی در یمن کشف کرد.
هوک یادآور شد، ایالات متحده و کشورهای ائتلاف میلیاردها دلار به یمن کمک کردند در حالی که ایران به آن کشور چیزی جز سلاح و جنگ‌جو تقدیم نکرد.
او حمله حوثی‌ها به خاک سعودی را به عنوان بهترین نمونه خطر مشارکت ایرانی و حوثی‌ها برای تهدید آینده یمن دانست.
هوک هشدار داد «باز گذاشتن دست ایران در یمن آن کشور را قادر می‌کند دو تنگه را ببندد و به رفتارهای مخرب دریایی دست بزند بی آنکه تنبیه شود».
هوک در پایان گفت جهان تشنه صلح است و برای همین هم ایالات متحده برای تغییر وضع موجود و برهم زدن موازنه قدرت در منطقه تلاش می‌کند.