Categories: دیدگاه

هنگامی که عراق دیزل ایرانی خریداری می کند!

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران (راست) ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق – آژانس عکس خبری اروپایی

در سال گذشته دولت عراق صورتحساب های بزرگی را به ایران آن هم به دلار پرداخت می کرد، که این امر در زمان ممنوعیت دولت ایران از معاملات بانکی به دلار و هنگامی بود که این کشور تحت تحریم بین المللی فروش نفت قرار داشت. چرا عراقی ها به ایران پول پرداخت می کنند؟ در ابتدا دولت نوری المالکی این معاملات را به عنوان قیمت خرید اسلحه از ایران توجیه کرد، و پس از آن که واشنگتن پاسخ داد که این کار تخلف از قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است، دولت عراق عقب نشینی کرد و آن را معاملات خدماتی اعلام کرد.

اخیراً مشخص شد که دولت تهران با استفاده از دولت عراق اقدام به تامین مالی فعالیت های نظامی خود در منطقه و به طور خاص سوریه می کرد. به نظر می رسد که دولت حیدر العبادی نیز نمی تواند از سلطه ایران، که به بهانه مبارزه با سازمان داعش افزایش یافت، رهایی یابد، به طوری که مقامات ایرانی با افتخار می گویند که اگر آن ها نبودند بغداد به دست تروریستها سقوط می کرد.

جالب توجه است که عراق، که دومین کشور نفت خیز در جهان است، شروع به وارد کردن نفت از ایران کرد! ایران اعلام کرد که صادرات دیزل را به بازار عراق آغاز کرده است؛ این که عراق، بر خلاف معمول در بازارهای نفت، محصولات نفتی را از ایران به ریال ایرانی می خرد، نه به دلار، نشان دهنده این است که ایران اقدام به دوشیدن گاو عراقی می کند، آن هم بدون رعایت این که عراق در بحران وخیم مالی به سر می برد که در نتیجه غارت هایی است که دولت مالکی طی هشت سال پی در پی انجام داد، و اینک ایران با استفاده از نفوذ امنیتی و سیاسی خود بر قوای مختلف، اموال عراق را برای تأمین مالی نیازهای خود به کار می برد.

از این رو با تسلیم شدن حکومت عبادی در برابر خواسته ایران که خواستار اجازه دادن به روسیه برای استفاده از حریم هوایی عراق به عنوان پلی هوایی برای منتقل کردن سلاح به سوریه می شود، و بدون این که به اعتراضات آمریکا توجهی بکند، ضعف حکومت عبادی مشخص می شود؛ حکومتی که نسبت به حکومت قبلی، یعنی حکومت مالکی، وابستگی و تبعیت کمتری نسبت به ایران دارد. نکته جالب این است که جنگ بر ضد سازمان داعش و نیروهای مسلح عراقی مخالف نظام بغداد را آمریکایی ها رهبری می کنند، با این حال نمی توانند در ازای این کار مهم چیزی را، مثلاً یک تصمیم ساده مانند ممانعت از عبور نیروهای هوایی روسیه از حریم هوایی عراق، به دست آورند! این نشان دهنده میزان نفوذ ایران در بغداد است، که قطعاً آن بود که تصمیم به دادن مجوز به روس ها برای عبور از حریم هوایی و بی توجهی به درخواست آمریکا را بر دولت عبادی تحمیل کرد!

تسلط ایران بر بغداد افزایش خواهد یافت، به خصوص با احساس رهبری سپاه پاسداران ایران به این که حکم را در عراق به اجرا می گذارد و آن را به عنوان اسبی برای به کنترل در آوردن منابع مالی، منابع آبی و فرقه ای مورد استفاده قرار می دهد، تا از آن طریق، تحمیل نفوذ خود را در منطقه شروع کند. در گذشته، ایرانیان علاقمند بودند که آمریکایی ها را متقاعد کنند که آن ها در عراق، و تأمین ایمنی برخی از تأسیسات و مراکز آمریکایی با آن ها شریک هستند، اما آمریکایی ها بیش از چهار هزار سرباز زن و مرد خود را قربانی کردند و در آخر این ایران بود که بر حکومت و قابلیت های عراق مسلط شد.

در حال حاضر، ایران اکثر احزاب سیاسی و بسیاری از شبه نظامیان عراق و منابع این کشور و همچنین آب های مشترک را کنترل می کند. مطمئنا عراقی ها بر علیه اشغالگری ایران، که امروز در قالب یک ناجی است قیام خواهند کرد. البته تفاوت بین اشغالگری آمریکا و ایران زیاد است. آمریکا برای رهایی از رژیم صدام آمده بود و تلاش کرد تا از دروازه عراق دموکراسی را به منطقه وارد کند، و هزینه سنگینی را با خون و دلار و آبروی خود پرداخت کرد. اما ایرانی ها به حساب عراقی ها و با پول و خون آن ها، عراق را تصرف می کنند. به همین دلیل گمان می کنم که درگیری ایران و عراق اجتناب ناپذیر است، به خصوص که حضور نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خاک عراق، هم از نظر تعداد و هم نفوذ، افزایش می یابد.

عبدالرحمن الراشد: عبدالرحمان آل راشد مدیر عامل سابق تلویزیون العربیه است. وی همچنین سردبیر سابق الشرق الاوسط و مجله عربی برجسته "المجله" است. او همچنین یک مقاله نویس ارشد در روزنامه المدینه و البلاد است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد از ایالات متحده در رشته ارتباطات جمعی است و مهمان بسیاری از برنامه های امور جاری تلویزیون بوده است. او در حال حاضر در دبی مستقر است.
Related Post