محمود دولت آبادی

محمود دولت آبادی

در خبرها آمد که سرانجام رمان “زوال کلنل” نوشته محمود دولت آبادی پس از سال ها مجوز دریافت کرد و به زودی به چاپ می رسد.

این خبر که به عنوان تیتر اول روزنامه تازه به انتشار رسیده (و بعد توقیف شده) “آسمان” چاپ شد، عکس العمل های زیادی را برانگیخت و سرانجام تکذیب شد.

یکی از مسئولان نشر چشمه، انتشاراتی که پس از مدت ها اجازه فعالیت دوباره پیدا کرده، به رسانه ها گفته بود که وزارت ارشاد به صورت شفاهی با چاپ این کتاب موافقت کرده اند و زوال کلنل به زودی در تیراژ پنجاه هزار نسخه چاپ می شود.

محمود دولت آبادی هم در یک اظهار نظر تازه، از تغییر فضا و آمدن دولت جدید ستایش کرده بود، اما معاون فرهنگی سپاه پاسداران به این خبر عکس العمل نشان داد و با چاپ این کتاب مخالفت کرد. او گفت که این کتاب “ضد انقلابی ترین رمان پس از انقلاب” است. برخی از معترضان در فیسبوک این سوال منطقی را مطرح کردند که این مقامات چطور و به چه حقی این کتاب را خوانده اند که حالا با محتوای آن مخالفت می کنند؟

سرانجام وزارت ارشاد هم به طور رسمی اعلام کرد که این رمان اجازه چاپ ندارد.

زوال کلنل که داستان یک افسر ارتش شاهنشاهی را در مقطع انقلاب در یک شب روایت می کند، قبلاً به زبان های آلمانی و انگلیسی به چاپ رسیده است، اما خوانندگان ایرانی از خواندن آن محروم هستند. چندی پیش محمود دولت آبادی بخش هایی از آن را در دانشگاه لندن (مرکز مطالعات شرقی و آفریقایی) به زبان فارسی خواند.

مسعود کوشان

مسعود کوشان

درگذشت منصور کوشان

منصور کوشان، نویسنده، شاعر و روزنامه نگار، صبح یکشنبه در سن شصت و پنج سالگی در بیمارستانی در نروژ درگذشت.

کوشان که از مدت ها قبل از بیماری سرطان معده رنج می برد، در سال های اخیر تعداد قابل توجهی از آثار خود را توسط انتشارات اچ اند اس مدیا در لندن منتشر کرد.

کوشان طی سال هایی سردبیری نشریات ادبی مهمی چون آدینه، دنیای سخن و تکاپو را به عهده داشت و از اعضای فعال کانون نویسندگان ایران بود.

کوشان در سال ۱۳۷۷ خورشیدی، همزمان با به قتل رسیدن محمد مختاری برای یک سخنرانی به نروژ رفت و در حالی که به دلیل فعالیت هایش در کانون نویسندگان جانش در خطر بود، در همانجا ماند.

او در کتابی به عنوان “حدیث چشمه و آب” تلاش های وزارت اطلاعات برای فرستادن اتوبوس نویسندگان به ته دره و سایر فعالیت های آنها در قتل های زنجیره ای را تشریح کرده است.

کوشان طی سال ها چندین نمایش از ایبسن و نمایشنامه هایی از خودش را در نروژ به روی صحنه برد، اما باز به نوشتن به عنوان علاقه اصلی اش بازگشت.

توقف پخش یک سریال

سریال تازه کمال تبریزی با نام “سرزمین کهن” جنجال زیادی به پا کرد و سرانجام پخش آن از تلویزیون ایران متوقف شد.

سرزمین کهن

بختیاری ها چندین تظاهرات در شهرهای مختلفی چون الیگودرز، مسجد سلیمان، ایذه و دزفول علیه این سریال برپا کردند و گفتند که این سریال تاریخ را تحریف می کند و به وجهه شخصیت های برجسته ایل بختیاری نظیر سردار اسعد بختیاری ضربه می زند.

ابتدا کمال تبریزی کارگردان این مجموعه، مجبور به عذرخواهی شد و نوشت: «اگر بخش های پخش شده موجب رنجش خاطر هموطنان عزیز بختیاری شده است، مراتب عذرخواهی خود را اعلام می کنیم.»

نام خانوادگی یکی از شخصیت های منفی این سریال “بختیاری” است و تبریزی پیشتر تاکید کرده بود که این صرفاً یک نام خانوادگی است و “ربطی به اقوام غیور و دلاور ایران ندارد.”

سرانجام عزت الله ضرغامی، رییس سازمان صدا و سیما دستور عدم پخش این سریال را داد و گفت: «ایجاد کوچک ترین بدبینی و بی اعتمادی نسبت به قوم بختیاری در رسانه ملی قابل تحمل نیست و باید از این رنجش خاطر به خداوند بزرگ پناه برد.»

جوایزی که از یک فیلم دریغ شد

جوایز جشنواره فجر اهدا شد در حالی که بسیاری به کنار گذاشته شدن فیلم عصبانی نیستم از جوایز جشنواره اعتراض کردند.

این فیلم داستان یک دانشجوی ستاره دار و اخراج شده، پس از وقایع بعد از انتخابات سال ۸۸ را روایت می کند که با مخالفت تندروها در ایران روبرو شد.

شنیده ها حاکی است که در لحظات آخر از رضا درمیشیان، کارگردان و تهیه کننده فیلم خواسته اند که فیلم را از بخش مسابقه کنار بکشد.

این در حالی است که ظاهراً داوران قصد داشتند جایزه بهترین بازیگر مرد و زن را به این فیلم اهدا کنند، اما وزارت ارشاد از ترس تندروها خواستار کنار کشیدن این فیلم شده است.

همایون اسعدیان، فیلمساز، در یک برنامه زنده تلویزیونی به اجحافی که به این فیلم شده و دریغ شدن سیمرغ هایی که از آن این فیلم شده بود، اشاره مستقیمی داشته است.

عده ای از تندروها با اتوبوس به محل یکی از سینماهای نمایش دهنده این فیلم رفتند و با سر دادن شعار به نمایش این فیلم اعتراض کرده بودند.

نمایش چهره ابوالفضل و مصائب آن

فیلم رستاخیز

فیلم رستاخیز

احمدرضا درویش از فیلمسازانی است که همواره از حمایت های دولتی برخوردار بوده و آخرین فیلم او “رستاخیز” درباره واقعه کربلا که با بودجه میلیاردی ساخته شده، در جشنواره فیلم فجر با چند جایزه مورد تمجید قرار گرفت.

اما شاید کسی باور نمی کرد که این فیلم هم مورد انقتاد گروهی در ایران قرار بگیرد و مسئولان وزارت ارشاد را مجبور به عقب نشینی کند.

رستاخیز اولین فیلم سینمای ایران است که چهره “حضرت ابوالفضل” پسر امام اول شیعیان و خانواده امام حسین از جمله علی اکبر و علی اصغر را به نمایش می گذارد.

این نکته اعتراض برخی را برانگیخت تا آنجا که آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در قم طی نامه ای به حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی ایران، نسبت به عبور از خط قرمز تذکر داد.

این آیت الله در نامه خود نوشته است: «عده قابل توجهی به دفتر ما شکایت کرده‌اند که چرا در فیلم رستاخیز چهره حضرت قمر بنی هاشم و جمعی دیگر از شهدای کربلا (ع) به طور مشخص نشان داده شده و می‌دانیم این کار آثار نامطلوبی دارد و نیز به بعضی از وقایع تاریخی آن ایراد کرده‌اند.»

آیت الله محمود علوی گرگانی و چند مداح شناخته شده، چهره های دیگری بودند که نسبت به این فیلم اعتراض کردند.

سرانجام حجت الله ایوبی بار دیگر مجبور شد که در برابر حملات عقب بکشد و اعلام کند که رستاخیز برای نمایش عمومی اجازه نمایش صورت ابوالفضل و دیگر اعضای خانواده امام حسین را ندارد و باید صورت آنها را ناواضح کند.