«هنر ایرانی در یک هفته» دریچه ای است به سوی اتفاقات هنری داخل ایران در طول هفته که رویدادهای مربوط به سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی، ادبیات و فرهنگ را مرور می کند.

بسته شدن نمایشگاه فروغ فرخزاد پیش از افتتاح

نمایشگاهی که قرار بود درباره فروغ فرخزاد، شاعر برجسته ایرانی در تهران برپا شود، پیش از افتتاح، توسط نیروهای دولتی بسته شد.

این نمایشگاه که «از اهالی امروز؛ به بهانه زادروز فروغ فرخزاد» نام داشت، قرار بود آثار سی و هشت هنرمند از جمله سمیرا اسکندرفر، ژینوس تقی زاده، ابراهیم حقیقی، بهزاد شیشه گران و قباد شیوا را با موضوع فروغ فرخزاد به نمایش بگذارد.

هنرمندانی که در این نمایشگاه حضور دارند گفته اند که نیروهای دولتی صبح روز جمعه از مسئولان گالری ” ویستا” (واقع در خیابان میرعماد) خواسته اند که این نمایشگاه را افتتاح نکنند.

جشنواره فجر امسال؛ جشنواره ای متفاوت؟

دیدار روحانی با هنرمندان

دیدار روحانی با هنرمندان


سخنرانی حسن روحانی، رییس جمهور ایران برای هنرمندان از جمله اهالی سینما و همین طور اعلام فهرست فیلم های بخش مسابقه جشنواره فجر که ماه آینده برگزار می شود، شور و شوق تازه ای را در دست اندرکاران سینما ایجاد کرده است.

دوره هشت ساله احمدی نژاد که به ویژه در سال های آخر با معاونت سینمایی شمقدری، روزهای تار و تیره ای را در زمینه سانسور و فشار بر اصحاب سینما رقم زد، ظاهراً جایش را به روزهای بهتری برای اهالی سینما داده است.

رفع توقیف چندین فیلم و اعلام اسامی فیلم هایی که ممکن بود با سخت گیری های دولت قبلی، اجازه نمایش در جشنواره فجر را نیابند، امیدهای تازه ای را برانگیخته است.

در جشنواره فجر امسال فیلمسازان شناخته شده ای چون کیومرث پوراحمد، بهروز افخمی، ابراهیم حاتمی کیا، رخشان بنی اعتماد، احمدرضا درویش، رضا میر کریمی، مسعود کیمیایی و احتمالاً داریوش مهرجویی در بخش مسابقه حضور خواهند داشت.

با این حال فیلم خانه پدری ساخته کیانوش عیاری که دو سال قبل در جشنواره ونیز به نمایش درآمد، هنوز در محاق توقیف است و مجوز نمایش در جشنواره فجر را به دست نیاورد.

فیلم گربه و ماهی ساخته شهرام مکری هم به دلیل نمایش در جشنواره ونیز در بخش مسابقه جشنواره فجر پذیرفته نشده است.

نامه بهرام بیضائی

بهرام بیضائی فیلمساز و نمایشنامه نویس برجسته ایرانی که مدتی است در آمریکا زندگی می کند، نامه ای خطاب به دوستدارانش و کسانی که روز تولد او را تبریک گفتند، منتشر کرده است:

در جواب مهر شما
واژه های چندانی برای سپاسگزاری نیست
واژه هایی که کم نیاورند
پیش مهر شما
و هر کسی نگفته باشد هزار بار!
مهر می کارند و خشم می دروند
واژه های چندانی نیست
جز آنچه در دلم می گویم
بی هیاهو، اگر رساست،
از شماست که دلم می زند هنوز
کرنش به سرزمینی که از آن نرفته ام
کرنش به مادر و پدرم
که خاک آن خاک اند!
دور باد از آن خشکسالی و دروغ!
دور باد از آن دیو خشم و آز
دور باد از آن بیداد!
بهرام بیضائی

افتتاح جشنواره ملی عکس ایران

سومین دوره جشنواره ملی عکس ایران در فرهنگستان هنر تهران افتتاح شد.

برای این جشنواره که به عکس هایی از طبیعت ایران اختصاص دارد، حدود پنج هزار عکس از بیش از پانصد عکاس به دفتر جشنواره ارسال شد و عکس های برگزیده با چاپی نفیس و در ابعادی بزرگ در گالری خیال شرقی موسسه فرهنگی هنری صبا به نمایش گذاشته شده اند و کتاب نفیسی هم از این عکس ها منتشر شده است.

در بخش “مردم و طبیعت”، رمضانعلی دمامی از قشم جایزه اول (یک میلیون تومان)، اصغر بشارتی از قشم جایزه دوم (هفتصد هزار تومان) و متین نوری از تهران جایزه سوم (پانصد هزار تومان) را به دست آوردند و در بخش” طبیعت”،علی اکبری از کرج جایزه اول (دو میلیون تومان)، عباس رستگار از بجنورد جایزه دوم (یک میلیون و هفتصد هزار تومان) و حسین نیکزاد از آمل جایزه سوم ( یک و نیم میلیون تومان) را کسب کردند.

در این مراسم از فرزاد هاشمی، عکاس پیشکسوت طبیعت تقدیر شد.

فیلم گذشته کاری از اصغر فرهادی

فیلم گذشته کاری از اصغر فرهادی

اصغر فرهادی و جایزه هیئت ملی نقد

اصغر فرهادی سه شنبه شب در مراسم ویژه هیئت ملی نقد در نیویورک شرکت کرد و جایزه خود را برای فیلم گذشته به عنوان بهترین فیلم خارجی سال دریافت کرد.

فرهادی این جایزه را از دستان برنیس بژو، بازیگر فرانسوی همین فیلم دریافت کرد.

بژو بازی اش را در گذشته از بهترین نقش آفرینی هایش خواند و فرهادی گفت که با این بازیگر فرانسوی، دو سال قبل در همین مراسم آشنا شده است؛ مراسمی که بژو با فیلم هنرمند و فرهادی با فیلم جدایی نادر از سیمین در آن حضور داشتند.

انفجار سر صحنه فیلم ده نمکی

فیلمبرداری فیلم معراجی ها ساخته مسعود ده نمکی که آخرین روزهای خود را طی می کرد، با حادثه دردناکی همراه شد که در تاریخ سینمای جهان بی سابقه است.

بر اثر انفجاری که در پشت صحنه فیلمبرداری این فیلم رخ داد، پنج نفر جان خود را از دست دادند و دو نفر هم زخمی شدند.

متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.

سینماگران ایرانی علیه تحریم دارو

گروهی از هنرمندان ایرانی در نامه ای به دبیر کل سازمان ملل از وضعیت تحریمی که موجب کمبود دارو در ایران شده و بیماران را در معرض خطر قرار داده، اعتراض کرده اند.

این نامه که با همکاری “بنیاد بیماری های خاص” و به همت تورج صابری وند، طراح گرافیک تهیه شده تاکنون به امضای سینماگرانی چون اصغر فرهادی، عباس کیارستمی و رخشان بنی اعتماد رسیده است و محمد خاتمی رییس جمهور سابق ایران هم آن را امضا کرده است.

تحریم های بین المللی علیه ایران شامل ورود دارو به ایران نمی شود، اما منتقدان می گویند که شرایط تحریم داد و ستد مالی ایران با کشورها، باعث کمبود دارو در ایران شده و جان برخی از بیماران را در معرض خطر قرار داده است.