«هنر ایرانی در یک هفته»، دریچه ای است به سوی اتفاقات هنری داخل ایران در طول هفته که رویدادهای مربوط به سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی، ادبیات و فرهنگ را مرور می کند.

اولین فیلم های پذیرفته شده در جشنواره فجر

هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر، اسامی اولین فیلم های پذیرفته شده در جشنواره را اعلام کرد.

فیلم های قصه ها (رخشان بنی اعتماد)، متروپل (مسعود کیمیایی)، گنجشکک اشی مشی (وحید نیکخواه آزاد، مسعود کرامتی و غلامرضا رمضانی)، تمشک (سامان سالور)، چ (ابراهیم حاتمی کیا)، رستاخیز (احمدرضا درویش)، زندگی جای دیگری است (منوچهر هادی)، مهمان داریم (محمد مهدی عسگرپور)، همه چیز برای فروش (امیر حسین ثقفی) و خط ویژه (مصطفی کیایی) به بخش مسابقه جشنواره راه یافته اند.

هیئت انتخاب شامل ابراهیم داروغه زاده، مجیدرضا بالا، داریوش فرهنگ، حسن کرمی، محمد حسین لطیفی، علی معلم و مازیار میری است و دبیری جشنواره امسال را علیرضا رضاداد به عهده دارد.

هیئت انتخاب به زودی ۱۰ فیلم دیگر را هم برای بخش مسابقه جشنواره انتخاب خواهد کرد. تعداد زیادی از فیلم ها از جمله اشباح به کارگردانی داریوش مهرجویی و معراجی ها ساخته مسعود ده نمکی هنوز در حال فیلمبرداری هستند، اما نسخه ناکاملی از آنها به هیئت انتخاب ارائه شده است.

اعلام اسامی فیلم های پذیرفته شده، واکنش خبرگزاری فارس یکی از خبرگزاری های وابسته به جناح تندرو محافظه کار ایران، را در پی داشت که به انتخاب «فیلم قصه ها» ساخته رخشان بنی اعتماد مورد انتقاد شدید قرار داد. این فیلم که به مدت دو سال در توقیف بود، به تازگی اجازه نمایش گرفت.

پروانه ساخت برای بهمن فرمان آرا

بهمن فرمان آرا، فیلمساز باسابقه که سال ها است امکان فیلمسازی نیافته، به زودی فیلمی با نام «دلم می خواد» را به تهیه کنندگی علی تقی پور کلید خواهد زد.

فرمان آرا که در دوره احمدی نژاد به یک منتقد جدی سیاست های سینمایی دولت بدل شده بود و پس از وقایع انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۸۸ شمسی هم در نامه ای از برخوردهایی که با مردم شد انتقاد کرد، در طول این سال ها هیچ درخواستی را برای دریافت پروانه ساخت به وزارت ارشاد نفرستاد و در سال ۱۳۹۰ ممنوع الخروج شد.

اما با روی کار آمدن دولت جدید، طرح تازه او به وزارت ارشاد فرستاده شد و روز چهارم دی پروانه ساخت گرفت.

این فیلم که به صورت سی و پنج میلی متری ساخته خواهد شد، اولین فیلم فرمان آرا پس از خاک آشنا است که در سال ۱۳۸۶ تولید و برای مدت دو سال توقیف شد.

فهرست سیاه نویسندگان

عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اولین بار اعلام کرد که در دوره احمدی نژاد فهرست سیاهی از نویسندگان وجود داشته است که بررسان کتاب بنا به دستور به تمامی کتاب های این نویسندگان اجازه چاپ نمی داده اند.

صالحی اعلام کرد که این فهرست به صورت شفاهی ابلاغ می شده و هیچ سند کتبی و مستندی درباره آن بجا گذاشته نشده است.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد ایران گفت که چنین فهرستی درباره ناشران هم وجود داشته اما تعداد آنها محدود بوده، در حالی که فهرست نویسندگان فهرست بسیار بلندبالایی را در برمی گرفته است.

بسیاری از نویسندگان به ویژه آنهایی که مهاجرت کرده اند در این فهرست سیاه قرار داشته اند و کتاب های آنها بدون این که از لحاظ معیارهای وزارت ارشاد مشکلی داشته باشند، به دلیل نام نویسنده از انتشار بازمی ماندند.

آقای صالحی به خبرگزاری های داخلی گفت: « پیگیری وضع نویسندگان ممنوع القلم خواسته ای است که رییس جمهوری به دنبال بررسی آن هستند.»

وزیر ارشاد به تازگی برخی از مدیران فرهنگی سابق را مجری دستورات دیکته شده نیروهای امنیتی خواند.

درگذشت حسین یوسف زمانی

حسین یوسف زمانی، آهنگساز، نوازنده و رهبر ارکستر باسابقه بعدازظهر روز سه شنبه در بیمارستان پارس تهران درگذشت.

حسین یوسف زمانی

حسین یوسف زمانی

یوسف زمانی که نوازنده چیره دست ویولون هم بود، در طول دوره طولانی کاری اش آثار متعددی از جمله سوئیت سمفونی مرگ سهراب، رها، مارش نبرد، نیایش و موج را خلق کرد.

«بوی باران» با خوانندگی همایون شجریان از آلبوم های معروف اوست که در سال ۱۳۷۸ شمسی در دستگاه چهارگاه و افشاری خلق شد.

یوسف زمانی متولد سنندج، فارغ التحصیل مدرسه موسیقی نظام و کنسرواتوار عالی موسیقی بود و طی پنج دهه فعالیت با ارکسترهای رادیو، تلویریون، فرهنگ و هنر، سمفونیک و اپرای تهران همکاری داشت.

او در دهه چهل با همکاری برادرش، حسن، نخستین ارکستر موسیقی کردی را به راه انداخت و هر دو برادر در راه شناخت و ثبت موسیقی فولکلور کردی بسیار تلاش کردند.

این آهنگساز در سن هشتاد سالگی چشم از جهان فروبست.

مرمت دارالفنون

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در سالگرد گشایش رسمی مدرسه دارالفنون اعلام کرد که طرحی در دست است تا ساختمان این دانشگاه مهم تاریخی مرمت و بازسازی شود.

آقای خسرو آبادی گفت این طرح با نظر کارشناسان در سازمان میراث فرهنگی تهیه شده است و هفته آینده با وزارت آموزش و پرورش در میان گذاشته می شود و پس از تائید نهایی، احیا و بازسازی مدرسه آغاز خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی تهران گفت این طرح شامل دو جنبه جلوگیری از تخریب و بازگرداندن قابلیت استفاده از فضا است.

در حال حاضر امکان بازدید علاقه مندان از این ساختمان وجود ندارد.

دارالفنون که در واقع نخستین دانشگاه مدرن ایران است و به ابتکار امیرکبیر تاسیس شد، در روز یکشنبه ششم دی ۱۲۳۰ شمسی، سیزده روز پیش از قتل امیرکبیر، با حضور ناصر الدین شاه و صدر اعظم جدید و گروهی از دانشمندان و معلمان ایرانی و اروپایی با سی نفر شاگرد رسماً افتتاح شد. پیاده نظام، سواره نظام، توپخانه، مهندسی، پزشکی، جراحی، داروسازی و کانی شناسی رشته هایی بود که در این دانشگاه تدریس می شد.