لندن میزبان اثار پرستور فروهر در نمایشگاه «مرا ببوس» بود

لندن میزبان اثار پرستور فروهر در نمایشگاه «مرا ببوس» بود

در خبرها آمده انتخابات خانه سینما باز هم به تعویق افتاد. پرستو فروهر هم، که طی سال ها آثار متعددی را درباره قتل های زنجیره ای و قتل والدین اش خلق کرده، نمایشگاه تازه ای در لندن برپا کرده است.

تعویق انتخابات خانه سینما به توصیه وزارت ارشاد

انتخابات هیئت رئیسه خانه سینما به توصیه حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی ایران، باز به تعویق افتاد. به این ترتیب اعضای فعلی هیات رئیسه خانه سینما، بار دیگر به مدت یک سال در این پست فعالیت خواهند کرد.

پیش از آغاز مجمع عمومی، رئیس سازمان سینمایی از خانه سینما خواسته بود تا اتمام روند ثبت اصناف، انتخاب هیات مدیره خانه سینما را به تعویق بیندازند. ایوبی خواسته بود برگزاری مجمع عمومی هم منتفی شود، با این حال هیات مدیره خانه سینما تصمیم گرفت مجمع عمومی را برگزار کند اما دستور جلسه را که انتخاب هیات مدیره تازه بود، تغییر داد.

خانه سینما چندی است که مورد جدال اصول گرایان و نیروهای معتدل تر واقع شده (برای دیدن عکس در سایز بزرگتر روی آن کلیک کنید)

خانه سینما چندی است که مورد جدال اصول گرایان و نیروهای معتدل تر واقع شده (برای دیدن عکس در سایز بزرگتر روی آن کلیک کنید)

طبق قوانین ثبت شده در دولت قبلی، اصناف یک به یک باید به عنوان “انجمن فرهنگی” در وزارت ارشاد ثبت شوند. بدین ترتیب کلیه اعضا و مشخصات آنها باید مورد ثبت وزارت ارشاد قرار بگیرد.

مدیریت خانه سینما با ثبت اصناف به عنوان انجمن فرهنگی مخالف است. با این حال قرار بود ثبت اصناف تا به امروز تمام شده باشد، اما وزارت ارشاد این کار را “وقت گیر” اعلام کرده است.

چند تن از نمایندگان مجلس و خبرگزاری هایی چون فارس برگزاری مجمع عمومی خانه سینما را غیرقانونی اعلام کرده و خواستار جلوگیری از برگزاری این مجمع شده بودند.

خانه سینما چندی است که مورد جدال اصول گرایان و نیروهای معتدل تر واقع شده تا آنجا که دولت تندروی قبلی، خانه سینما را تعطیل کرد. نیروهای اطلاعاتی و وابستگان آنها طی سال ها سعی داشتند کنترل خانه سینما را برعهده بگیرند و زمانی که در این کار موفق نشدند، به تعطیلی این خانه دست زدند. محمود احمدی نژاد در انتهای دوره ریاست جمهوری خود ناگهان سعی داشت بازگشایی خانه سینما را به رغم مخالفت رئیس سازمان سینمایی و وزارت ارشاد به نام خود ثبت کند، اما بازگشایی خانه سینما به دولت بعدی کشید.

مرا ببوس در لندن

پرستو فروهر، هنرمند شناخته شده ایرانی که طی سال ها آثار متعددی را درباره قتل های زنجیره ای و قتل والدین اش خلق کرده، نمایشگاه تازه ای در لندن برپا کرده است.

این نمایشگاه که “مرا ببوس” نام دارد، در گالری رز عیسی در حوالی خیابان آکسفورد لندن برپا شده است.

در این نمایشگاه، پارچه های مذهبی ای که برای عزاداری به کار می روند، مورد استفاده فروهر قرار گرفته اند. این هنرمند از این پارچه های رنگی معنازدایی کرده و شکل های تازه ای از آنها را خلق کرده است.

او می گوید این پارچه ها طی این سال ها تحت تاثیر فرهنگ عمومی پاپ از پارچه هایی سیاه به پارچه هایی رنگی بدل شده اند و این موضوع مورد توجه او واقع شده است.
فروهر با بریدن این پارچه ها و تکه دوزی و چسباندن این قطعات به شکل های مختلف و نوشتن جمله “مرا ببوس” بر روی همه آنها، مفاهیم تازه ای را با مخاطب اش قسمت می کند.
آهنگ “مرا ببوس” با صدای حسن گلنراقی، مفهوم نوستالژیکی را به این آثار می بخشد که با کودتای مرداد ۳۲ پیوند می خورد.
این نمایشگاه تا بیست و هشتم مارس ادامه خواهد داشت.

درگذشت پروین میکده، بازیگر سینما

پروین میکده، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر ، بر اثر سرطان کبد در بیمارستان شهریار تهران درگذشت.

خانم میکده که متولد ۱۳۱۴ بود، در فیلم هایی چون من ترانه پانزده سال دارم، مرد عوضی، عروس فراری، شام آخر و مربای شیرین ایفای نقش کرده بود. همچنین سریال هایی چون خانه به دوش، مدرسه مادربزرگ ها و خانه به خانه از جمله آثار او هستند.

میکده در سال های پیش از انقلاب به بازیگری تئاتر مشغول بود و در تئاتر “نصر” فعالیت داشت.
مراسم خاکسپاری او در قطعه هنرمندان در روز چهارشنبه در سکوت خبری و با حضور عده کمی از هنرمندان برگزار شد.

نگرانی مقامات بلند پایه ایران نسبت به مسایل فرهنگی

رهبر جمهوری اسلامی نسبت به مسایل فرهنگی ابراز نگرانی کرده است.

آیت الله علی خامنه ای که درباره تهاجم فرهنگی در دو دهه گذشته سخنرانی های فراوانی کرده است، در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، توجه به فرهنگ دینی و انقلابی را وطیفه مسئولان عنوان کرد و گفت: «من هم مثل شما نسبت به مسائل فرهنگی نگرانم و در این نگرانی نمایندگان محترم خبرگان سهیم هستم.»

آیت الله خامنه ای در این دیدار گفت:« دولت محترم باید به این موضوع توجه کند و مسئولان فرهنگی نیز باید توجه داشته باشند که چه می‌کنند٬ زیرا در مسائل فرهنگی نمی‌توان بی‌ملاحظگی کرد.»

علی جنتی طی نامه ای در پاسخ به این اظهارات اعلام کرد که «با تعمیق فرهنگ و هنر متعهد٬ تقویت احساس مسئولیت در پدید‌آورندگان آثار و اصحاب رسانه و جذب حداکثری اهالی فرهنگ و هنر تمام تلاش خود را برای تحقق خواسته‌های رهبر جمهوری اسلامی به کار خواهد بست.»

برخی مواضع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نظیر لزوم آزادسازی فیس بوک مورد انتقاد اصولگرایان واقع شده است. این در حالی است که دفتر رهبری حضور فعالی در فیس بوک دارد.

انتقاد صدا و سیما از تئاتر کشور

صدا و سیمای جمهوری اسلامی در یک برنامه خبری به وضعیت تئاتر در ایران حمله کرد.

در این گزارش که در تئاتر شهر تهیه شده بود، از اجرای نمایشنامه های خارجی انتقاد شد و گفته شد که تئاتر کشور باید بر روی نمایشنامه های ایرانی با مفاهیم فرهنگی و مذهبی خودمان استوار شود.

گزارشگر این برنامه در میان پوسترهای اجراهای گذشته آثار شکسپیر و دیگر بزرگان تئاتر ظاهر شد و گفت که سال ها است آثار این نمایشنامه نویسان تئاتر ایران را تسخیر کرده است.

در عوض در گفت و گو با شخصی که “بی ریا”، کارگردان تئاترهای مذهبی خوانده شد، بر ضرورت اجراهای مذهبی تاکید شد.

در پایان گزارش، به نگرانی های رهبر ایران در مورد فرهنگ اشاره شد و این که «باید به سرعت همه چیز تغییر داده شود.» به گفته کارشناسان، صدا و سیما با دخالت های سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی به محلی برای پیشبرد اهداف تندروها بدل شده است.