حضور لیلا حاتمی روی فرش قرمز جشنواره کن-آزانس عکس ایران

حضور لیلا حاتمی روی فرش قرمز جشنواره کن-آزانس عکس ایران

هنر ایرانی در یک هفته، دریچه ای است به سوی اتفاقات هنری ایران در طول هفته که رویدادهای مربوط به سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی، ادبیات و فرهنگ را مرور می کند.

لیلا حاتمی در کن

اعضای هیات داوران جشنواره کن از چپ به راست: لیلا حاتمی، هنرپیشه ایرانی، کارول بوکه هنرپیشه فرانسوی، جیئون دو یئون هنرپیشه اهل کره جنوبی، رییس هیات داوران جین کمپیون فیلمساز نیوزلندی، سوفیا کاپولا‌ کارگردان آمریکایی. این نخستین بار پس از سال ۲۰۰۹ است که اکثریت اعضای هیئت داوری را زنان تشکیل می‌دهند- عکس از آژانس عکس اروپایی

اعضای هیات داوران جشنواره کن- عکس از آژانس عکس اروپایی

لیلا حاتمی بازیگر برجسته ایرانی، به عنوان یکی از داوران بخش مسابقه جشنواره کن بر روی فرش های قرمز حاضر شد و در جلسه پرسش و پاسخ مطبوعاتی شرکت کرد.

در این جلسه حاتمی تنها دو گفتار خیلی کوتاه داشت و زمانی که از او درباره فیلم های سینمای ایران و ارتباط آن ها با سیاست پرسیده شد، حاتمی در چواب گفت:«سینما هنری مستقل است و کار آن تحلیل مشکلات مختلف است. این که فیلم های ایرانی روی موضاعات اجتماعی تمرکز می کنند، حرف درستی است و گاهی بر مسائل سیاسی هم متمرکز می شوند. اما برخی از آنها می توانند تاریخ مصرف داشته باشند و کهنه بشوند. من به فیلمی علاقه دارم که مستقل باشد و فارغ از زمان و مکان ساخته شود.»

حاتمی اولین زن ایرانی است که به عنوان داور بخش اصلی جشنواره کن انتخاب شده است. حضور حاتمی در “جدایی نادر از سیمین” باعث شهرت او در فرانسه شد و حرف زدنش به فرانسوی در یکی از تلویزیون های این کشور، بر شهرت او افزود.

حاتمی با لباسی ساده و روسری بر روی فرش های قرمز حاضر شد، با این حال روبوسی او با ژیل ژاکوب رییس جشنواره که احتمالا در یک موقعیت تحمیلی صورت گرفته و کنار کشیدن او از این روبوسی می توانست بازتاب بسیار منفی ای در مطبوعات داشته باشد، حاشیه هایی را در شبکه های اجتماعی به دنبال داشت.

رییس هیات داوران جشنواره امسال هم یک زن است: جین کمپیون فیلمساز شناخته شده که یک نخل برای یک فیلم کوتاه و یک نخل دیگر برای فیلم بلندش ( پیانو) از جشنواره کن دریافت کرده است. با این حال کمپیون از عدم وجود برابری میان مردان و زنان در صنعت سینما انتقاد کرد و گفت که تنها هفت درصد از فیلم هایی که برای جشنواره کن امسال ارسال شده اند، ساخته زنان بوده اند.

نمایشگاه افشین پیرهاشمی در لندن

نمایشگاه افشین پیرهاشمی

نمایشگاه افشین پیرهاشمی

افشین پیرهاشمی نقاش جوان ایرانی که در دوسالانه پکن تحسین شد و بعدها موفقیت زیادی در حراج های دبی داشت و به یکی از گران ترین نقاشان ایرانی بدل شد، اولین نمایشگاه اختصاصی خود را در لندن برپا کرده است.

این نمایشگاه توسط گالری ایام برپا شده که از سال ۲۰۰۶ فعال است و شعبه ای هم در دبی دارد که سال گذشته میزبان آثاری از پیرهاشمی بود. این نقاش طی قراردادی، خرید و فروش جهانی آثار خود را به این گالری واگذار کرده است.

گالری ایام در قلب لندن (نیو باند استریت) میزبان تابلوهای پیرهاشمی است که برخی از آنها ابعاد بزرگی دارند.

این آثار آخرین نقاشی های پیرهاشمی هستند که در دوسال اخیر خلق شده اند. غالب این آثار سیاه و سفید هستند و برخی رگه هایی رنگی هم دارند.

مضمون هایی چون زن، انتقام و ماسک به عنوان ابزاری برای پنهان کردن شخصیت از تم های این آثار محسوب می شوند.

موفقیت های جهانی پیرهاشمی مخالفت هایی را در داخل ایران به همراه داشته و او را به یکی از جنجالی ترین نقاشان ایران بدل کرده است.

این نمایشگاه تا بیست و چهارم ماه مه ادامه خواهد داشت.

لغو سفر معمار آمریکایی

پیتر آیزنمن

پیتر آیزنمن

یک معمار برجسته آمریکایی که قرار بود به ایران سفر کند، با مخالفت تندروها روبرو شد. پیتر آیزنمن قرار بود در یک همایش در ایران درباره معماری سخنرانی داشته باشد.

دانشگاه های تهران و شهید بهشتی برگزار کنندگان این همایش بودند و قرار بود در روزهای بیست و سوم و چهارم اردیبهشت برگزار شود.

در هفته‌های گذشته برخی افراد و گروه‌های تندرو در ایران، با حضور پیتر آیزنمن به خاطر یکی از بناهای معروفی که ساخته است، مخالفت کرده بودند.

علت اعتراض آنها بنای معروفی است که به یادبود یهودیان کشته‌ شده در اروپا توسط این معمار در برلین ساخته شده و حالا جزو یکی از جاذبه های جهانگردی این شهر است.

آیزنمن در گفت و گویی ازلغو سفرش به ایران احساس تاسف کرده و گفته است چشم انتظار این سفر بوده تا شیراز و اصفهان را ببیند.

تندروها آیزنمن را صهیونیست خوانده اند، در حالی که او می گوید نه تنها صهیونیست نیست، بلکه معمار سیاسی هم نیست.

هجوم به یک کنسرت در یزد

تندورها در یزد به یک کنسرت حمله کرده و مانع از حضور خواننده این کنسرت بر روی صحنه طی دو شب اجرا شدند.

کنسرت وحید تاج با همراهی گروه “مسیحا”، با مجوز رسمی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، قرار بود در یزد برگزار شود و همه آثار اجرایی این گروه مورد تأیید دفتر موسیقی قرار گرفت، اما در نهایت حدود پنجاه نفر از تندروها به این کنسرت حمله کردند و در هر دو شب مانع از حضور خواننده گروه شدند. تندروها این خواننده را “خواننده فتنه” نامیده اند.

وحید تاج

وحید تاج

پیروز ارجمند، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ ایران درباره این اتفاق گفت: «این واقعه تاسف بار است و این گونه حرکات مورد تائید هیچ یک از ارکان نظام جمهوری اسلامی نیست.»

وی اضافه کرد:« متاسفانه در شب اجرا تعدادی از افراد خودسر، معترض این اجرا بودند که اعتراض شان به شخص وحید تاج بوده است و دلیلش این بود که آن‌ها اطلاعات غلطی درباره این خواننده داشتند و حرکتی را انجام دادند که در شأن مردم فهیم یزد نبود و به ‌طور کلی دور از شأن یک محیط فرهنگی بود. درخواست ما از نیروی انتظامی یزد این بود که با برخوردی جدی جلوی این افراد را بگیرند، اما این کار را انجام ندادند.»

حضور نیروهای تندرو که خودسر نامیده می شوند، اخیرا شدت گرفته و مشکلات زیادی را برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برجای گذاشته است. اما به رغم این مواضع وزارت ارشاد، تلاش جدی ای برای برخورد با این نیروها که غالبا در مسائل فرهنگی دخالت می کنند، صورت نگرفته است.

هنرمندان ایرانی از دولت روحانی تقاضا داشتند که امنیت کاری آنها را تامین کند، اما به نظر می رسد جناح تندرو در ایران از این نیروهایی که به عنوان خودسر از آنها یاد می شود و لباس شخصی هستند، به عنوان یک اهرم فشار پرقدرت بر علیه دولت استفاده می کند. همین نیروها به هنگام نمایش فیلم “من عصبانی نیستم” در جشنواره فجر جنجال زیادی به راه انداختند.