موج بازداشت‌های جدید در ترکیه به اتهام همدستی در کودتای گولن

آنکارا: سعید عبدالرازق

موج اعتراضاتی شبیه به اعتراض جلیقه زردها در فرانسه و برخی کشورهای اروپایی، به دلیل گرانی و بحران‌های اقتصادی ترکیه را فرا گرفت.
به گزارش الشرق الاوسط، هزاران نفر که اغلب کرد هستند در شهر دیار بکر در جنوب ترکیه به دلیل گرانی و سختی زندگی به دعوت فدراسیون اتحادیه های صنفی خدمات عمومی از یکشنبه شب تا دوشنبه به خیابان‌ها ریختند و با تحسین اعتراض جلیقه زردها برخی از آنها نیز جلیقه زرد بر تن کردند.
این تظاهرات علیرغم تهدید حزب خلق جمهوری‌خواه از سوی اردوغان به دلیل دعوت مردم به تظاهراتی شبیه جلیقه زردهای اروپا صورت گرفت .
رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه کسانی را که با جلیقه‌های زرد به خیابان می‌ریزند تهدید کرد.
گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که پس از تظاهرات فرانسه دولت ترکیه شروع به بررسی منبع ساخت و فروش جلیقه‌های زرد کرد.
در این راستا کارگاه‌های تولید جلیقه‌های زرد در منطقه محمود بای استانبول را بازرسی کرده و آماری از احتمال افزایش فروش آنها بعد از موج تظاهرات تهیه کردند.
به همین دلیل مسئولانی از وزارت دولت ترکیه شرو ع به آمارگیری احتمال افزایش فروش جلیقه‌ها در بسیاری از مناطق کردند که بر اساس این گزارش نظریه احتمال ایجاد موج اعتراضات جلیقه زردها در ترکیه رد شد.
این گزارش‌ها نشان داد که احتمال تطاهرات گسترده‌ای همچون تظاهرات جلیقه زردها در ترکیه وجود ندارد.
در این میان، دادستانی کل ترکیه در آنکارا روز گذشته حکم دستگیری ۶۴ نظامی را به تهت همکاری با جنبش فتح الله گولن و مشارکت در کودتای ۱۵ ژئیه ۲۰۱۶ صادر کرد که ۳۵ نفر از آنها در حال خدمت هستند.
در واقع بعد از کودتای شکست‌خورده گولن دولت اردوغات هزاران نظامی، کارمند بخش دولتی، قاضی، مدرس و روزنامه‌نگار را به جرم همکاری با گولن بازداشت کرد.
در دوره بعد از کودتا تا کنون حدود ۱۰۰ نفر به طرز مشکوکی در ترکیه کشته شدند و یا در اثر شکنجه و بیماری در زندان‌های آن جان دادند.
بر اساس گزارش‌های سازمان‌های حقوقی بین‌المللی هزاران نفر نیز بعد از این کودتا از کشور فرار کردند.
به همین دلیل سازمان عفو بین‌المللی نیز از ترکیه خواست تا حدی برای نقش حقوق بشر در این کشور قائل شود.