استعفای اعتراضی رویه غیرمعمول و غریب در پارلمان نیست. این رویه به خصوص در مجلس هشتم بارها خود را نشان داد. آنجا که روح الله حسینیان به دلایلی گنگ در سال ۸۸ استعفا داد، یا نمایندگان سیستان و بلوچستان بعد از یکی از عملیات های تروریستی که گروهک ریگی انجام دادند استعفا دادند یا در همین بحث بودجه، گاه طلب های استانی نمایندگان را در ژست استعفا فرو برده است.

یه گزارش خبرگزاری مهر، روح الله حسینیان از معروفترین چهره هایی بود که در مجلس هشتم استعفای خود را تقدیم هیات رئیسه مجلس کرد. اودر سال ۸۸ در نامه ای به هیات رئیسه نوشت که «من خود را سرخورده و شکست خورده می‌بنیم که کسانی در دفاتر مسئولان نظام جمهوری اسلامی حاکم شده‌اند که ۱۸۰ درجه با رهبری نظام زاویه دارند. چرا احساس یأس و شکست نکنم که با همه فداکاری این مردم معتقد و ولایتی در این نظام کسانی نصب می‌شوند که تا ثریا فاصله با رهبری نظام دارند کسانی که در این فتنه تا جایی که احساس ترس نکردند از حریف حمایت کردند. من نمی‌دانم اگر به کارگیری این افراد چند چهره به مصلحت می‌باشد آیا سرخورده شدن صدها مانند من هم مصلحت این نظام است؟»

حسینیان سال 88 در اعتراض به برخی انتصابات استعفا داد

حسینیان سال ۸۸ در اعتراض به برخی انتصابات استعفا داد

بعدها حسینیان در پاسخ به این سؤال که شما در جریان انتصاب حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر (نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت)، نسبت به این انتصاب اعتراض داشته و بر این اساس استعفا کرده‌اید، گفت: اینکه بنده در رابطه با انتخاب حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر استعفا کرده‌ام، ‌یک تهمت است؛ بنده در متن استعفانامه‌ خود هم نوشته بودم که این استعفا در اعتراض به رؤسای دفاتر لاریجانی و احمدی‌نژاد و به خاطر وامی که داده بودند، درخواست شده است.

اعتراض امنیتی

تقریبا یکسال بعد و در تیرماه سال ۸۹، پس از یکی از عملیات های تروریستی عبدالمالک ریگی که منجر به شهادت ۲۷ تن از هموطنانمان شد، حسینعلی شهریاری، پیمان فروزش و عباسعلی نورا سه تن از نمایندگان استان سیستان و بلوچستان استعفا دادند. دلیل این اسعتفا بی توجهی به اخطارهای این نمایندگان و نادیده گرفتن اقدامات امنیتی در استان اعلام شد. شهریاری در این باره گفته بود: با توجه به پیگیریهای فراوان اینجانب متاسفانه مسئولان نتوانستند حداقل وظیفه خود را که همانا حفظ امنیت جان و مال مردم است را تامین نمایند. چندماه بعد و در اسفند همان سال عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک تروریستی در یک عملیات پیچیده دستگیر شد.

علی مطهری در اعتراض به اعلام وصول نشدن طرح سوال از رئیس جمهور استعفای خود را تقدیم هیات رئیسه مجلس کرد

علی مطهری در اعتراض به اعلام وصول نشدن طرح سوال از رئیس جمهور استعفای خود را تقدیم هیات رئیسه مجلس کرد

چرا سوال از رئیس جمهور اعلام وصول نمی شود

مهرماه سال ۹۰ و باز یکسال و اندی بعد از ماجرای استعفای سه نماینده سیستان و بلوچستان این بار نوبت یکی از نمایندگان تهران بود که استعفا بود. علی مطهری که طرح سوال از رئیس جمهور را در مجلس کلید زده بود در واکنش به تعلل هیات رئیسه برای اعلام وصول این طرح استعفای خود را تقدیم هیات رئیسه مجلس کرد.

او نوشت: «با توجه به این که هیئت رئیسه محترم بر خلاف قانون آئین نامه داخلی مجلس همچنان درصدد منتفی کردن طرح سؤال است و مجلس قادر به استفاده از اختیارات قانونی خود در انجام کارهای اساسی نیست، بدین وسیله استعفای خود را از نمایندگی مردم تهران، شهرری، اسلام‌شهر و شمیرانات – که قادر به استیفای حقوق آنها نیستم – اعلام می‌نمایم. مستدعی است اقدام قانونی انجام گردد». چندماه بعد و در اسفندهمان سال محمود احمدی نژاد به مجلس رفت و به ده سوال نمایندگان به گونه ای پاسخ داد که چیزی جز آشفتگی و عصبانیت برای مجلس نماند.

حسینعلی شهریاری در اعتراض به تامین نشدن امنیت مردم سیستان و بلوچستان مجلس را تهدید به استعفا کرد

حسینعلی شهریاری در اعتراض به تامین نشدن امنیت مردم سیستان و بلوچستان مجلس را تهدید به استعفا کرد

یا من استعفا می دهم یا رئیس

یکی ماه بعد از طرح استعفای علی مطهری، این بار نوبت حسن کامران بود که تهدید به استعفا کند. او به بودجه ای که مجلس به خود اختصاص داده بود اعتراض کرده بود. این نماینده اصفهان درباره اظهارات اخیر خود مبنی بر بودجه ۷۰۰ میلیاردی مجلس که با واکنش رئیس مجلس مواجه شده بود گفت: اگر بودجه مجلس ۷۰۰ میلیارد نباشد، بنده استعفا می‌کنم اما اگر خلاف آن باشد آقای لاریجانی استعفا کند.

وی با نشان دادن یک سند به علی لاریجانی گفت: آقای رئیس مجلس، این سند برای قبر من و شما است. بنده پیشنهاد کردم تا ردیف بودجه‌ای که برای مجلس در نظر گرفته شده اصلاح شود و سپس گفتم سران سه قوه با یکدیگر نپرند و هزینه‌ها را کم کنند. علی لاریجانی رئیس مجلس به او گفت که رقم مورد نظرش درست نیست و بودجه مجلس بسیار کمتر از این رقم است.

حسن کامران گفته بود اگر حرفش درباره بودجه مجلس درست نباشد استعفا می دهد در غیر اینصورت رئیس مجلس باید استعفا دهد

حسن کامران گفته بود اگر حرفش درباره بودجه مجلس درست نباشد استعفا می دهد در غیر اینصورت رئیس مجلس باید استعفا دهد

استعفای نمایندگان خراسان شمالی

تقریبا باز یک ماه بعد از ماجرای استعفای حسن کامران، این بار نوبت نمایندگان خراسان شمالی بود که مجلس را تهدید به استعفا کنند. نمایندگان خراسان شمالی در اعتراض به اختصاص ندادن اعتبارات در نظر گرفته شده در سفر رهبر معظم انقلاب به این استان، تهدید به استعفا کردند. هادی قوامی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت که به مسئولینی که در توزیع اعتبارات سفر رهبری به استان خراسان شمالی نقش داشتند شدیدا تذکر می‌دهیم که اگر این اعتبارات در هفته جاری اصلاح نشود این جانب‌هادی قوامی نماینده مردم اسفراین و جناب آقای‌هادی شوشتری نماینده مردم فاروج و قوچان در مجلس شورای اسلامی تقاضای استعفای خود از سمت نمایندگی را به هیئت رئیسه مجلس تقدیم خواهیم کرد.

در جلسه علنی سه شنبه۱۹ آذرماه هم ۱۸ نماینده استان خوزستان، ۹ نماینده لرستان و نماینده بوکان در اعتراض به لایحه بودجه و تامین نشدن اعتبارات استانشان تهدید به استعفا کردند.