واتس اپ، وی چت بر روی موبایل-رویترز

واتس اپ، وی چت بر روی موبایل-رویترز

در روزهای آینده دولت با قوه قضاییه جلسه مشترکی برگزار خواهد کرد که طی آن به «روشی واحد برای بحث فیلترینگ» شبکه های اجتماعی و همچنین «افزایش پهنای باند اینترنت» برسند.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت بدون آن که تاریخ مشخصی اعلام کند، خبر از برگزاری جلسه‌ای فی مابین دولت و قوه‌قضاییه در «آینده‌ای نزدیک» داد که طی آن دو قوه موضوع «فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و افزایش پهنای باند اینترنت» را بررسی کنند.

نتیجه مذاکرات میان دو قوه مجریه و قضاییه می تواند در امور ارتباطی مردم ایران تاثیرگذار باشد.

نوبخت گفت: «در نظام جمهوری اسلامی تفکر و رویکرد عملی برای تفکیک قوا وجود دارد و هر قوه می‌تواند از اختیارات قانونی خود استفاده کند. قطعا قوه قضاییه هر چه می‌گوید بر اساس اختیارات قانونی خودش است.»

وی افزود: «دولت نیز با اعتقاد به قانون مداری تلاش می‌کند طبق قانون عمل کند. در این خصوص حتما مذاکراتی صورت خواهد گرفت و آنچه که قانون به دولت اجازه می‌دهد را اجرایی می‌کنیم.»

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: «طی روزهای آینده مذاکرات فی‌مابین دو قوه مجریه و قضاییه برگزار خواهد شد تا به روش واحدی برای بحث فیلترینگ شبکه های اجتماعی و افزایش سرعت اینترنت برسیم که پس از انجام مذاکرات و به نتیجه رسیدن آنها در این خصوص اطلاع رسانی خواهیم کرد.»

معاون اول قوه قضائیه ایران روز شنبه ۲۹ شهریور ماه در نامه‌ای خطاب به وزیر ارتباطات دولت این کشور به وی فقط یک ماه برای فراهم کردن مقدمات فنی فیلتر «واتس‌آپ»٬ «وایبر» و «تانگو» مهلت داده بود.

غلامحسین محسنی اژه‌ای٬ در این نامه نوشته بود که چنانچه چنین اقدامی از سوی وزارت ارتباطات صورت نگیرد٬ قوه قضائیه به «وظایف ذاتی» خود عمل خواهد کرد.وی در نامه خود ذکر کرده که این نامه را در پی دستور صادق لاریجانی٬ رییس قوه قضائیه مبنی بر ارائه فرصتی یک ماهه به وزارت علوم نوشته است.

وی در این نامه که یکی از صریح‌ترین و تند‌ترین نامه‌های قوه قضائیه به یکی از وزارت‌خانه‌ای دولت حسن روحانی در یک سال گذشته است افزوده که از آنجا که وزارت ارتباطات در سه ماه فرصتی که در اختیار داشته اقدام به مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی مذکور نکرده٬ قوه قضائیه تنها یک ماه دیگر به این وزارت‌خانه مهلت خواهد داد.

در این نامه آمده اگر در فرصت تعیین شده مقدمات مسدود سازی این شبکه‌ها فراهم نشود «قوه قضائیه در نسبت به مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی دارای محتوای مجرمانه اقدام مقتضی به عمل خواهد آورد.»

محسنی اژه‌ای همچنین نوشته که قوه قضائیه ایران پس از مسدود کردن این شبکه‌ها «با متخلفین از دستورات قضایی در هر رده‌ای طبق قانون برخورد خواهد نمود.»

محسنی اژه‌ای علت اصلی نگارش و انتشار این نامه تهدید‌آمیز را انتشار گسترده «مطالب مهم علیه» آیت الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده است.

بلافاصله پس از انتشار این نامه اسماعیل محبی‌پور، فرمانده سپاه ناحیه ثارالله شیراز، روز یکشنبه ۳۰ شهریور از شناسایی و بازداشت ۱۱ نفر به اتهام انتشار «مطالب توهین‌آمیز» نسبت به امام در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه نظیر واتس‌اپ، وایبر و لاین خبر داد. به گفته این فرمانده سپاه افراد دستگیر شده «سرپل‌های انتشار مطالب توهین‌آمیز» علیه آیت‌‌الله خمینی، رهبر پیشین انقلاب اسلامی، بوده‌اند و همگی آنان «به اشتباه خود اعتراف کرده‌اند.»

در هفته‌های اخیر در فضای «واتس‌آپ»٬ «وایبر» و «تانگو» مطالب طنزی درباره آقای خمینی منتشر شده که با خشم گروهی از مقامات جمهوری اسلامی مواجه شده است.

در چند ماه اخیر رد و بدل شدن لطیفه‌هایی درباره آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه در ایران از جمله در وایبر و ایجاد صفحاتی در وب‌سایت فیس‌بوک در این باره واکنش‌های متفاوتی در فضای مجازی و رسانه‌های ایران داشته است.

برخی از کاربران صفحات اجتماعی از این اقدام استقبال و اقدام به بازنشر این لطیفه‌ها در سطح وسیع کرده، و برخی نیز این لطیفه‌ها را «توهین» به آیت‌الله خمینی دانسته‌اند.