افسانه زمستان

افسانه زمستان

با معرفی تعدادی فیلم، هر هفته قصد داریم شما را به دنیای سینما ببریم، مجموعه ما مثل هر هفته شامل فیلم های ایرانی و چند فیلم از سینمای جهان است، فیلم های ایرانی مثل: ” آیینه های روبرو” با طرح موضوع تغییر جنسیت، و فیلم “پرسه درمه”، درباره شکست نبوغ و خلاقیت در برابر حسادت. در بخش فیلم های خارجی این هفته، به فیلم های مطرح جهان پرداخته ایم، کمدی “همسایه های بد”، که از هفته اول اکران، مخاطبین بسیاری را جذب کرده است، درام “پالو آلتو”، اثری از “جیانا کاپولا” فیلم”افسانه زمستان”، کمدی درام “درباره آخرین شب”، درام فانتزی “مخلوقات زیبا”.

آیینه های روبرو

آیینه های روبرو

آیینه های روبرو


کارگردان: نگار آذربایجانی، نویسنده: نگار آذربایجانی، فرشته طائرپور، بازیگران: شایسته ایرانی (آدینه)، غزل شاکری (رعنا)، صابر ابر (صادق)، ملودرام، ۱۰۰ دقیقه، ایران، ۲۰۱۰٫

خلاصه: “رعنا”، زنی مذهبی است که شوهرش به زندان افتاده و او ناچار است پنهانی مسافر کشی کند. در حین مسافر کشی با “آدینه” بر خورد می کند. آدینه دختری از خانوادهای مرفه است که می خواهد تغییر جنسیت دهد. رعنا با روحیه ای سنتی به تدریج و آهسته به درک متفاوتی از زندگی آدینه می رسد.

“آیینه های روبرو”، یکی از فیلم های جسورانه ای است که شبیه آن را به ندرت درسینمای ایران می توان دید. فیلم ساز در این فیلم، سراغ سوژه ای ممنوعه رفته است، سوژه ای که در سینمای ایران به دلیل وجود سانسور و خط قرمزهای مذهبی و عرفی، چندان به آن پرداخته نشده است. از سویی دیگر با اینکه این فیلم، اولین فیلم این کارگردان است، اما توانسته خود را از قید تجربه گرایی ها و شتاب زدگی های معمول فیلم سازان به اصطلاح فیلم اولی رها کند و با تانی و حساب شده سراغ سوژه تغییر جنسیت و دو جنسی ها برود.

فیلم قصد عجیب و غریب نمایی دو جنسی ها را ندارد و درست به دلیل همین برخورد ساده و معمولی است که می تواند مخاطب را با خود همراه کند. داستان از نگاه سخت گیرانه “رعنا” آهسته، آهسته به درک روشنی از وضعیت “آدینه” می رسد. بازی دو شخصیت اصلی و تقابل آن ها خوب از کار در آمده است و هر دو توانسته اند، تعریف روشن و واضحی از جایگاه اجتماعی و مشکلات شان به نمایش بگذارند هر چند در انتها تلاش شده نقش رعنا و دیدگاه مذهبی او در شکل گیری ملودرام پر رنگ به نظر بیاید.

پرسه در مه

پرسه در مه

پرسه در مه


کارگردان و نویسنده: بهرام توکلی، بازیگران: لیلا حاتمی (رویا)، شهاب حسینی (امین)، مسعود رایگان (استاد امین)، درام، ۹۰ دقیقه، ایران، ۲۰۱۱٫

خلاصه: “امین”، نوازنده پیانو است و در طی کار با “رویا” آشنا می شود که بازیگر تئاتر است. پس از ازدواج زندگی او دگرگون می شود و تا مرگ پیش می رود.

“بهرام توکلی” در دومین فیلم خود “پرسه در مه”، فضای ذهنی و سورئال یک نوازنده پیانو را در حالی که در کما است به تصویر می کشد. تصویری که به گفته نریشن (روایت) ابتدای فیلم ممکن است حتی زاییده تخیل “امین”، نوازنده پیانو باشد. روایتی که در ابتدا رویایی عاشقانه به نظر می آید و به تدریج و رفته رفته با کابوس های “رویا” آمیخته شده و چیزی شبیه کابوس و رویا می سازد.

کابوس ها در ذهن امین شکل حقیقت پیدا می کنند و بین رفت و آمد در گذشته، این ذهن مه آلود امین است که داستان را روایت می کند. ذهنی خلاق و نابغه که در برخورد با آدم های معمولی که راه او را سد می کنند به تدریج مه گرفته و خاموش می شود. پرسه در مه تصویری از شکستن موزیسینی نابغه در مواجهه با فضایی است که توان و تحمل نبوغ، هوش، خلاقیت و صراحت او را ندارند وحتی او را در ساختن موزیک متهم به دزدی موسیقی و تقلید می کنند و آنقدر پیش می روند تا ذهن ظریف و هنرمند امین بین ماندن و رفتن، باید یکی را انتخاب کند و این تنها انتخابی می شود که برای او باقی مانده است.

http://www.youtube.com/watch?v=8QXbK6xBfaU

همسایه های بد، Neighbors Bad

همسایه های بد، Bad Neighbors

همسایه های بد، Bad Neighbors


کارگردان: نیکولاس استولر، نویسنده: اندرو جی کوهن، برندان او برایان، بازیگران: ست راجن (مک)، رز برن (کلی)، الیس وارگاس (استلا)، کمدی، ۹۰ دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۴٫

خلاصه: زن و شوهر جوانی که تازه بچه دار شده اند، پس از اثاث کشی به خانه جدید، در مجاورت خانه مجردی عده ای پسر جوان با مشکلات عجیب و غریبی روبرو می شوند.

یک خانواده ایده آل آمریکایی، با بچه ای کوچک و دوست داشتنی، در برابر مزاحمت های عجیب همسایه های خود قرار می گیرند و مقابله با این مزاحمت ها دست مایه خلق لحظات خنده دار و کمدی بزن بکوب می شود، که با ریتم تند و پر هیجان پیش می رود. “استولر” که پیش از این هم تجربه ساخت کمدی های موفقی را در کارنامه اش دارد، این بار هم با به کارگیری همان متد های همیشگی و البته کمی زیاده روی در شوخی ها توانسته با فیلمش در اولین رده، در جدول فروش فیلم های این فصل قرار بگیرد. با این حال فیلم همسایه ها، بیشتر از روایت داستانی کلاسیک، تنها قصد خنداندن مخاطب را دارد و در نشان دادن روابط بین زن و شوهر به تعدادی تصویرهای کلیشه ای و کارت پستالی از پدر و مادر جوان و کودکی زیبا اکتفا کرده است.

پالو آلتو، Palo Alto

پالو آلتو، Palo Alto

پالو آلتو، Palo Alto


کارگردان: جیا کاپولا، فیلم نامه نویس: جیا کاپولا، جیمز فرانکو، بازیگران: اما رابرتز (اپریل)، جک کیلمر (تدی)، نت وولف (فرد)، درام، رازآمیز، ۱۰۰ دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۳٫

خلاصه: “اپریل” جوان و خجالتی بر خلاف هم کلاسی اش “امیلی” که روابط متعددی را تجربه کرده، تا به حال نتوانسته با کسی رابطه عاطفی برقرار کند و بین علاقه به مربی هوس باز و هم کلاسی اش سرگردان است.

“پالو آلتو”، اولین فیلم نوه ۲۷ ساله “فرانسیس فورد کاپولا” است که توانسته نظر اغلب منتقدین را به خود جلب کند. او این را بر اساس داستانی کوتاه از “جیمز فرانکو” ساخته است و خود فرانکو در نقش مربی اغواگر و هوس باز “اپریل” در فیلم حضور دارد. می شود گفت پالو آلتو به عنوان اولین فیلم یک کارگردان جوان کاری درخشان است. این فیلم روایت سرگشتگی ها و زندگی نوجوان هایی است که وقت خود را سرگردان و بی هدف می گذرانند و خواسته مشخصی از زندگی ندارند.

اپریل جوان و زیبا هم یکی از نوجوان های معصومی است که دوستانش به او لقب باکره داده اند. بر خلاف دیگران، او حتی وقتی به پسری شبیه خودش علاقه مند می شود نمی تواند با او ارتباط برقرار کند. فیلم با نگاهی روانکاوانه مشکلات مختلف دوره نوجوانی نوجوان های مختلف را، که گاهی کاملا با هم متضاد هستند بررسی می کند، مشکلاتی مثل خجالتی بودن بیش از حد اپریل که به گفته “جیا کاپولا” شبیه خود او است، تا پرسه های بی هدف و بی سرانجام سایر نوجوان ها.

افسانه زمستان، Winter’s Tale

افسانه زمستان

افسانه زمستان


کارگردان: آکیوا گولدمن، فیلم نامه نویس: آکیوا گولدمن، مارک هلپرین، بازیگران: کالین فارل (پیتر)، مت پامر (مرد جوان)، لوسی گریفیث (زن جوان)، درام فانتزی، ۱۱۸ دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۴٫

خلاصه: “پیتر” پسر جوانی است که گرفتار دار و دسته خطرناکی شده و باید به عنوان دزد زیر دست رییس آنها کار کند، او تلاش می کند تا خود را از این دام خطرناک نجات دهد.

“افسانه زمستان” به عنوان یک فیلم، روایت دشواری است، چرا که کارگردان به سختی توانسته پیچ و خم ها و ظرافت های تشریح شده در رمان معروف “افسانه زمستان”، نوشته “مارک هلپرین” را تصویر کند. “آکیوا گولدمن”، برای گنجاندن حجم داستان در بازه زمانی یک فیلم، ناچار گزینش های متعددی بین حوادث مختلف و افسانه ای داستان انجام داده و همین گزینش ها گاه موجب از دست رفتن نقاط جذاب رمان شده است. مثل نقاط عطفی که به ماجرای عاشقانه پیتر بر می گردد که با توضیحات روانکاوانه رمان، قانع کننده است، اما در فیلم تا حد زیادی قابل درک و کلیشه ای به نظر می رسد. البته این اتفاقی است که درباره اکثر رمان های بزرگ صادق است و کمتر فیلمی تا به حال با اقتباس از رمان بزرگی ساخته شده و توانسته مخاطبان را راضی نگه دارد.

درباره شب گذشته، About Last Night

درباره شب گذشته

درباره شب گذشته


کارگردان: استیو پینک، نویسندگان: لسلی هدلند، تیم کازورینسکی، بازیگران: کوین هارت (برنی)، میشل ایلی (دنی)، رجینا هال (جوان)، کمدی عاشقانه، ۱۰۰ دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۴٫

خلاصه: فیلم روایت عاشقانه دو زوج جوان با خصوصیات متضاد است که در نقطه ای با هم بر خورد می کنند.

این فیلم، بازسازی فیلم دیگری به همین نام در سال ۱۹۸۶ و در اصل اقتباسی از نمایشنامه “دیوید ممت” است. “درباره شب گذشته” ساخته ” استیو پینک”، نسبت به فیلم سال ۱۹۸۶، فیلمی آرام و محافظه کارانه است که بیشتر به عنوان فیلم کمدی مطرح است تا فیلمی عاشقانه. استیو پینک واکاوی روان کاوانه زندگی دو زوج متفاوت را به تصویر می کشد، از لحظه آشنایی و زمزمه های عاشقانه، تا شروع اولین چالش ها و اختلافات و در نهایت به هم خوردن روابط.

هسته اصلی فیلم تاکید بر چگونگی شکل گیری روابط ماندگار انسانی و بر خورد منطقی با چالش هایی است که روابط را به سمت از هم پاشیدگی و انتها می برند. هر چند فیلم شب گذشته با رویکردی کمیک ساخته شده، اما در نمایش برخی از لحظات این رابطه انسانی تا حد زیادی دراماتیک است.

مخلوقات زیبا، Beautiful Creatures

مخلوقات زیبا

مخلوقات زیبا


کارگردان: ریچارد لاگرا ونس، فیلم نامه نویسان: ریچارد لاگرا ونس، کامی گارسیا، بازیگران: الدن ارنریچ (اتان)، آلیس انگلرت (لنا)، جرمی ایرونز (مسون)، درام فانتزی، رمانتیک، ۱۲۴ دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۳٫

خلاصه: “اتان” که از شهر کوچکی در جنوب آمده با دختری اسرار آمیز به اسم “لنا” آشنا می شود و هر دو با کمک هم اسرار شگفت انگیزی از تاریخچه خانوادگی شان را کشف می کنند.

فیلم در حال و هوایی شبیه داستان های شاه و پریان، شبیه “هانس و گرتل” اثر “برادران گریم” می گذرد، با این تفاوت که افسانه کودکانه خواهر و برادر در هانس و گرتل، این جا تبدیل به داستانی فانتزی و عاشقانه شده، که بین “اتان” و “لنا” درجریان است.

روایتی که با جلوه های ویژه فانتزی و تخیلی، خود را رقیب جدی “گرگ و میش” یکی از فیلم های عاشقانه دنباله دار در سال های اخیر می داند. هر چند به رغم این ادعا و با وجود زیبایی فضا و اجرای بازیگرها، این فیلم نتوانست در جذب مخاطبان موفق تر از فیلم گرگ و میش عمل کند.