شکار

شکار

با معرفی تعدادی فیلم، هر هفته قصد داریم شما را به دنیای سینما ببریم، مجموعه ما مثل هر هفته شامل فیلم های ایرانی و چند فیلم از سینمای جهان است، فیلم های ایرانی مثل: «شبانه روز»، فیلمی با روایتی ساختار شکن در سینمای ایران و فیلم کمدی «دایره زنگی» با فیلمنامه ای از «اصغر فرهادی». در بخش فیلم های خارجی این هفته، باز هم نگاهی داریم به سایر کاندیدهای اسکار امسال: فیلم های: «شکار»، «آگوست: اوسیج کانتی»، فیلم اکشن «سفر ستاره ای به سوی تاریکی»، «نجات آقای بنکس» و انیمیشن زیبای «باد شدید می وزد».

شبانه روز

فیلم شبانه

فیلم شبانه

کارگردان و نویسنده: امید بنکدار، کیوان علی محمدی، بازیگران: نیکی کریمی (مرجان)، مهناز افشار (فوژان)، مهتاب کرامتی (حوراء)، محمدرضا فروتن (سلیمان)، درام، ۹۰ دقیقه، ایران، ۲۰۱۱٫

خلاصه: چهار درام عاشقانه در فیلم به تصویر کشیده شده است. «فوژان» به پسر عمه اش علاقه مند است، اما در نهایت تصمیم می گیرد با مرد دیگری ازدواج کند. «مرجان» در حال گذراندن دوره بارداری است، اما با مزاحمت های همسر سابقش وخیانت همسر فعلی اش روبرو می شود. «حوراء» بازیگر سینما است، اما مرز بین بازی و واقعیت را گم کرده است و داستان چهارم؛ «سیاووش» نقاش پیری است که عاشق دخترکی جوان می شود.

«شبانه روز» یکی از معدود فیلم های ساختارشکن سینمای ایران است. هرچند در این فیلم بیش از داستان به فرم متفاوت روایت و ساختار بصری اهمیت داده شده است، اما این اهمیت شکلی تحمیلی و کلیشه ای ندارد و این فرم گرایی صرفا به پیروی کورکورانه از ساختار سینمای مدرن انجام نشده است.

دو کارگردان جوان فیلم، پیش از این هم در فیلم «شبانه» این ساختارشکنی را تجربه کرده بودند. فیلم روندی خطی ندارد و با منطقی شبیه داستان های مینی مالیستی پیش می رود. چهار داستان در فیلم به صورت موازی با هم آمیخته شده اند و نه تنها در نمایش این چهار داستان با شکست زمانی مواجه هستیم، بلکه گاهی در روایت هر داستان، از فلش بک (بازگشت به گذشته) استفاده شده است، همانند داستان «سیاووش» و همسرش.

هر چند شبانه روز در زمان ساخت، اصل اول سینمای تجاری یعنی داستان گویی را شکست، اما از سوی دیگر با انبوه ستارگان و استفاده به جا از هر کدام در روایت هایی از عشق و خیانت، توانست فروش خوبی در سینماهای ایران داشته باشد. تماشای شبانه روز با فیلم برداری خاص و قاب های تجربی در کنار روایتی غیر خطی، می تواند تجربه متفاوت و جذابی برای علاقه مندان به سینما داشته باشد.

دایره زنگی

فیلم دایره زنگی

فیلم دایره زنگی

کارگردان: پریسا بخت آور، فیلمنامه نویس: اصغر فرهادی، بازیگران: باران کوثری (شیرین)، مهران مدیری (عباس رازقی)، امین حیایی (احمد جعفری)، محمدرضا شریفی نیا (سرخی)، صابر ابر (محمد)، کمدی درام، ۱۱۰ دقیقه، ایران، ۲۰۰۸

خلاصه: «شیرین» به مبلغ نسبتا زیادی پول نیاز دارد، «محمد» قول می دهد که به او کمک کند، آن ها برای نصب ماهواره به خانه های شمال شهر تهران می روند تا بتوانند پول را تهیه کنند.

«دایره زنگی» بی اغراق یکی از بهترین فیلم های کمدی در سینمای ایران است و تفاوت فاحشی با سایر آثار کمدی ایرانی دارد.

فیلم ساز پیش از آن که در پی خنداندن مخاطب باشد و به جای اینکه مثل بسیاری از فیلم های کمدی ایرانی متوسل به لودگی شود، تلاش کرده است با به کار گیری الفبای درست سینمایی، فیلم داستانی خوبی بسازد.

دایره زنگی پیش از آن که فیلم طنز باشد، درامی اجتماعی است که با محور قرار دادن مشکلات زندگی آپارتمان نشینی، موضوعاتی مثل استفاده پنهانی از ماهواره، روابط دختر و پسرهای ایرانی و فرار دخترها از خانه را با فضایی کمدی به تصویر می کشد.

فضای طنزآمیز فیلم شباهت زیادی به فیلم ماندگار تاریخ سینمای ایران، «اجاره نشین ها» ساخته «داریوش مهرجویی» دارد. فیلمی که در دهه ۶۰ طرفداران بسیاری داشت. علاوه بر کارگردانی خوب «پریسا بخت آور»، نقطه قوت دایره زنگی، فیلم نامه و شخصیت پردازی ها است. تمام کاراکترها، حتی کاراکتر پدر «آقای رازقی» که در نماهای اندکی در فیلم حضور دارد، به خوبی معرفی شده اند. حتی شخصیت های فرعی در داستان هر کدام شناسنامه کاملی دارند و فیلم نامه نویس جزییات بسیاری را درپرداخت این شخصیت ها در نظر گرفته است. فیلم نامه خوب دایره زنگی شاید تنها اثر طنز در کارنامه «اصغر فرهادی» به عنوان فیلم نامه نویس باشد، فیلمی که مثل سایر آثار او مورد استقبال مخاطبین بسیاری قرار گرفت.

شکارThe Hunt

فیلم شکار

فیلم شکار

کارگردان: توماس وینتربرگ، فیلم نامه نویس: توماس وینتربرگ، توبیاس لیندهولم، بازیگران: مدس میکلسن (لوکاس)، توماس بو لارسن (تئو)، آنیکا ودر کوپ (کلارا)، درام، ۱۱۵ دقیقه، دانمارک، ۲۰۱۲٫

خلاصه: «لوکاس» پس از طلاق، در صدد گرفتن حق سرپرستی پسر کوچکش است. او به تدریج زندگی آرامی را در پیش گرفته است. در حالی که همه چیز دارد به خوبی پیش می رود، ناگهان با دروغ کوچکی متهم به آزار و اذیت دختری خردسال می شود و همین دروغ کوچک زندگی او را به هم می ریزد.

«توماس وینتربرگ» کارگردان دانمارکی، با فیلم «شکار» به هر فستیوالی که پا گذاشته است با تحسین منتقدین روبرو شده است.

این فیلم همان طور که در فستیوال کن ۲۰۱۳ جایزه بهترین فیلم از دیدگاه منتقدین دریافت کرد. این فیلم امسال نیز به عنوان کاندید بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان در فهرست فیلم های اسکار حضور دارد، بخشی که فیلم گذشته فرهادی هم در آن شرکت داشت و موفق نشد به لیست کاندیداهای نهایی راه پیدا کند.

فیلم شکار، تاثیرگذاری خود را مدیون سوژه ناب و تازه آن نیست، سوژه این فیلم بارها در فیلم ها و به شکل های مختلفی تکرار شده است. نمونه اخیر آن در سینمای دانمارک، فیلم «متهم» ساخته شده در سال ۲۰۰۵ است که سوژه ای کم و بیش مشابه دارد. آن چه که فیلم دردناک شکار را تاثیر گذار می کند، ترفند معمول «ویتنتربرگ» است که مانند همتای دانمارکی اش، «لارس فون تریه»، یکی دیگر از بنیانگذاران فیلم سازی مکتب دگما، به خوبی توانسته بازیگر نقش اول و کاراکتر بی گناهی را آماج همه نوع آزار و اذیت فیزیکی و روانی قرار دهد و از او برای تماشاگر شهیدی بسازد که حتی می تواند سمبل مسیح باشد؛ آن چه که فون تریه، اغلب با بازیگرهای زن فیلم هایش انجام می دهد. علاوه بر این، چهارچوب قوی فیلم نامه و بازی خوب «مدس میکلسون» هم نکات مثبت دیگری هستند که مخاطبان را مجاب می کنند تا به تماشای فیلم بنشینند.

آگوست: اوسیج کانتی August: Osage County

آگوست: اوسیج کانتی

آگوست: اوسیج کانتی

کارگردان: جان ولز، فیلمنامه نویس: تریسی لتز، بازیگران: مریل استریپ (ویولت وستون)، جولیا رابرتز (باربارا وستون)، اوان مک گرگور (بیل فوردهم)، درام، موزیکال، ۱۲۱دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۴٫

خلاصه: پدر خانواده «وستون» ناپدید می شود، پس از مدتی معلوم می شود که خودکشی کرده است. «باربارا» دختر خانواده به همراه شوهر و دخترش به اوسیج کانتی می آید، تا در کنار مادرش باشد، اما این دو از گذشته اختلافات بسیاری دارند که با دیداری دوباره از نو آغاز می شود.

فیلم «آگوست اوسیج کانتی»، براساس اقتباسی از نمایشنامه معروفی نوشته «تریسی لتز» ساخته شده است و مثل هر اقتباس دیگری بخش هایی از آن حذف شده و قسمت های جذاب تر برای فیلم انتخاب شده است. هر چند این فیلم اقتباس موفقی از این اثر محسوب می شود، اما کوتاه شدن برخی از قسمت ها تا حدی به شکل گیری روابط لطمه می زند. به تناسب متن اصلی، این فیلم کاملا شخصیت محور است و بر مبنای روابط و گفتگوهای شخصیت ها شکل گرفته است. همین ویژگی تا حد زیادی فضای برخی از سکانس ها را به فرم ساختاری تاتر نزدیک می کند. بازی دو بازیگر دوست داشتنی سینما «مریل استریپ» و «جولیا رابرتز» از نقاط قوت فیلم است.

می توان گفت این فیلم رکوردی بی نظیر در کارنامه کاری بازیگر افسانه ای، «مریل استریپ» است. رکوردی که به عقیده بسیاری از منتقدین می تواند اسکار بهترین بازیگر زن را برای او به ارمغان آورد. جولیا رابرتز نیز با این فیلم پس از مدت ها به عرصه بازیگری برگشته است. او در این فیلم در نقش زنی حساس و بی نهایت عصبی در برابر مریل استریپ به ایفای نقش پرداخته است و هر دو به قدر کافی در نقش هایشان درخشان ظاهر شده اند.

سفر ستاره ای به سوی تاریکی Star Trek Into Darkness

سفر ستاره ای به سوی تاریکی

سفر ستاره ای به سوی تاریکی

کارگردان: جی جی آبرامز، فیلمنامه نویس: روبرتواورسی، الکس کرتزمن، بازیگران: کریس پاین (کرک)، زاخاری کویینتو (اسپاک)، زوئی سلدانا (یوهرا)، اکشن علمی تخیلی، ماجراجویانه، ۱۳۲ دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۳٫

خلاصه: در ادامه فیلم های گذشته «سفر ستاره ای»، بار دیگر، امنیت کهکشان و همه ساکنان به خطر می افتد، کاپیتان «کرک» که خود را مسئول امنیت کهکشان می داند سعی می کند، با تمام نیرو با این خطر جدید مقابله کند.

به نظر می رسد داستان های «سفرهای ستاره ای» پایانی ندارند. این سری داستان های دنباله دار تا به حال به فرم های مختلفی مثل سریال، فیلم تلویزیونی و سینمایی ساخته شده اند و آخرین آن ها فیلم «سفر ستاره ای به سوی تاریکی» است. این فیلم پس از چهار سال تاخیر در ادامه فیلم قبلی ساخته شده است.

این فیلم هم مانند کارهای قبلی، درنمایش عمومی توانست در صدر جدول فروش قرار بگیرد. فیلم ساز به کمک جلوه های ویژه توانسته تصویرهای پر قدرتی از یک نبرد کهکشانی بسازد؛ تصویرهایی که مخاطبان را هنگام تماشای آن مبهوت پرده سینما می کند. در واقع کاربرد خلاقانه جلوه های ویژه در نمایش این درام علمی تخیلی، نه تنها تماشاگران را مجذوب خود کرده، بلکه سبب شد آکادمی اسکار نیز این فیلم را به عنوان یکی از کاندیداهای بخش بهترین جلوه های ویژه معرفی کند. علاوه بر جلوه های ویژه و تصویرهای هنرمندانه، فیلم سفر ستاره ای به سوی تاریکی از شخصیت پردازی خوبی برخوردار است. در واقع به رغم اغلب فیلم های علمی تخیلی که صرفا ماجرا محور هستند و اغلب شخصیت های کلیشه ای دارند، این فیلم تا حد زیادی شخصیت محور است.

فیلم ساز علاوه بر به تصویر کشیدن ماجرایی فضایی، کاراکترهایی را تصویر می کند که نقش اصلی در شکل گیری داستان دارند مثل کاپیتان «کرک» و… از سوی دیگر بازیگران تازه ای که در فیلم سال ۲۰۰۹ جایگزین بازیگر های قبلی شده بودند، با حضور و بازی خود در این فیلم ثابت کردند که انتخاب های به جا و مناسبی برای ادامه سریالی فیلم های سفر ستاره ای هستند.

نجات آقای بنکسSaving Mr.Banks

نجات آقای بنکس

نجات آقای بنکس

کارگردان: جان لی هنکاک، فیلم نامه نویس: کلی مارسل، سو اسمیت، بازیگران: اما تامپسون (پی ال تراورس)، تام هنکس (والت دیزنی)، کالین فارل (تراورس گاف)، کمدی درام، بیوگرافی ۱۲۵ دقیقه، آمریکا، ۲۰۱۳٫

خلاصه: «والت دیسنی» تلاش می کند تا «پی ال تراورس» نویسنده کتاب معروف «مری پاپینز» را متقاعد کند تا از روی کتاب او فیلمی بسازد. «پی ال تراورس» بااین برخورد، احساس می کند که دوباره، به زمان کودکی اش برگشته است.

«نجات آقای بنکس» فیلمی نوستالژیک است که می تواند برای علاقمندان به سینمای موزیکال و انیمیشن جذاب باشد. فیلم، روایت مقطعی از زندگی «والت دیسنی» بنیانگذار کمپانی بزرگ رویا سازی دیسنی است. نجات آقای بنکس بر خلاف توضیحات مختلفی که همه جا همراه فیلم نوشته شده، تنها راوی زندگی والت دیسنی نیست. فیلم برخورد دیسنی را با نویسنده و خالق کتاب به یاد ماندنی مری پاپینز«پی ال تراورس» نشان می دهد. به واسطه این برخورد به زندگی و کودکی پی ال تراورس می رویم و برای اولین بار درسینما، کودکی زنی را می بینیم که بازتاب احساساتش را در کتاب دوست داشتنی مری پاپینز منعکس کرده است. برخورد پی ال تراویس با پدرش در کودکی و بی توجهی های پدر، تداعی کننده وضعیت کودکان «آقای بنکس» است. داستان مری پاپینز در سال ۱۹۶۴ تبدیل به فیلمی شد که یکی از بهترین فیلم های موزیکال در دوران خود محسوب می شد. فیلم نجات آقای بنکس در اسکار امسال در بخش بهترین موسیقی کاندید شده است. موسیقی های فیلم هر کدام یادآور لحظات آشنای آثار والت دیسنی و موسیقی های فیلم موزیکال مری پاپینز هستند.

باد شدید می وزدThe wind rises

باد شدید می وزد

باد شدید می وزد

کارگردان: هایائو میازاکی، فیلمنامه نویس: هایائو میازاکی، صدا پیشگان: جوزف گوردون لویت (جیرو هوریکوشی)، الیجاه وود (سون)، امیلی بلانت (نائوکو ساتومی)، انیمشن،درام، بیوگرافی، ۱۲۶ دقیقه، ژاپن، ۲۰۱۳٫

خلاصه: فیلم، زندگی نامه فانتزی و داستانی عاشقانه از زندگی «جیرو هوری کوشی» است. او در زمان جنگ جهانی دوم طراح جنگنده های معروف میتسوبیشی آ ۵ ام در ارتش امپراطوری ژاپن بوده است. هوری کوشی از کودکی همیشه رویای خلبانی در سر دارد. او به دانشگاه رفته و پس از تحصیل در رشته مهندسی به کارخانه هواپیما سازی می رود، اما پروژه ای که آغاز می کنند شکست می خورد، پس از انجام دوره ای آموزشی در آلمان، او دوباره کار خود را از سر می گیرد.

با گذشت تنها چند روز از اکران جهانی انیمیشن «باد شدید می وزد»، این انیمیشن توانسته به سرعت جای خود را دربین مخاطبین جدی ژانر انیمیشن پیدا کند. این انیمیشن ژاپنی به جز نامزدی در اسکار و گلدن گلاب در همین مدت کوتاه توانست برنده جوایز بسیاری شود.

به نظر می رسد با ساختار حساب شده و روایت تازه ای که دارد به زودی تبدیل به یکی از انیمیشن های ماندگار خواهد شد. فضای تصویرهای باد شدید می وزد و نوع طراحی دو بعدی آن که گاهی شبیه طراحی با دست است، یادآور نقاشی های کمیک استریپ (داستان مصور) است. این فرم طراحی در فیلم های انیمیشن به خصوص برای مخاطب ایرانی بسیار آشنا است. این انیمیشن که توجه کمپانی دیزنی را به خود جلب کرده، توسط این کمپانی و با صدای بازیگران مطرحی مثل «الیجا وود» به انگلیسی دوبله شده و در ماه فوریه در آمریکا به نمایش در خواهد آمد.