یونیسف در مورد خطر از دست رفتن نسلی در سوریه هشدار داد و اعلام کرد، اگر اکنون امکان آموزش برای هزاران کودک محروم از تحصیل سوری فراهم نشود نسلی پدید خواهد آمد که نه آموزشی دیده و نه چشم‌اندازی روشن از آینده دارد.

به گزارش دویچه وله فارسی، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) با اشاره به محرومیت هزاران کودک سوری از تحصیل نسبت به ظهور نسلی “از دست رفته” در این کشور هشدار داد.

یوکا برانت، معاون مدیرعامل یونیسف به خبرگزاری فرانسه گفت: «وقتی که ما در حال حاضر امکان تحصیل را برای آنها فراهم نکنیم چند سال دیگر نسلی از جوانان ۱۶ تا ۱۷ ساله‌ خواهیم داشت که از آموزش و چشم‌انداز روشن شغلی برخوردار نیستند.»

به موجب گزارش روز جمعه (۸ نوامبر/ ۱۷ آبان) خبرگزاری فرانسه، برانت ادامه داد، به جای جمعیتی که قادر به کمک به بازسازی کشور است جمعیتی در سوریه ظهور خواهد کرد که “در دل خشونت، درگیری و نفرت بزرگ شده است.”

خانم برانت، معاون هلندی مدیرعامل یونیسف اضافه کرد: «در اصل، موضوع بر سر امید کودکان به آینده است.» به گفته او، تجربه دیگر منازعات جهانی نشان می‌دهد، خردسالانی که “بدون امید و شانسی برای آموزش یا دورنمایی روشن از آینده” زندگی می‌کنند به سرعت به افراط می‌گروند.

پیامدهای منطقه‌ای

به گمان معاون مدیرعامل یونیسف، به همین دلیل برخورداری از امکان تحصیل نه تنها در کوتاه‌‌مدت مسئله‌ای بشردوستانه تلقی می‌شود بلکه در بلندمدت نیز مسئله‌ای است که نبود آن ثبات و پیشرفت تمامی منطقه را با مشکل مواجه خواهد کرد.

یوکا براندت می‌گوید، برخورداری از تحصیل برای کودکان سوریه “آینده منطقه” را رقم خواهد زد.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد به‌تازگی برنامه‌ای را آغاز کرده است تا برای کودکان آواره سوری در کشورهای همسایه امکان تحصیل فراهم بیاورد.

تد چایبان، مدیر کمک‌های اضطراری یونیسف گفت، لبنان، اردن و ترکیه تا به حال در زمینه پذیرش آوارگان سوری “بسیار سخاوتمند” بوده و درهای مدارس خود را نیز به روی دانش‌آموزان سوری باز کرده‌اند. با این حال با توجه به شمار بالای آوارگان، مدارس موجود ظرفیت پذیرش تمامی کودکان پناهجوی سوری را ندارد.

در لبنان حدود ۴۰ هزار کودک سوری در مدارس دولتی ثبت‌نام شده‌اند؛ اما ثبت نام بیش از این تعداد بدون استخدام تعداد بیشتری معلم و افزایش شیفت‌های کاری امکان‌پذیر نیست.

در ترکیه این مشکل اضافی وجود دارد که تدریس به زبان عربی انجام نمی‌شود. یوکا برانت می‌گوید، تا به حال کار زیادی در این عرصه انجام شده است، با وجود این با توجه به گستره مشکلات موجود تلاش در این راستا نیز باید “بعدی کاملا متفاوت” پیدا کند.

یوکا برانت، معاون مدیرعامل یونیسف می‌افزاید، آلمانی‌ها اولین کسانی بودند که به اهمیت برخورداری کودکان سوری از امکان تحصیل پی بردند. او تأکید می‌کند: «واکنش آلمانی‌ها بسیار سخاو‌تمندانه و به‌موقع بود.» اما با توجه به ابعاد آوارگی روزافزون مردم سوریه و این واقعیت که احتمال دارد اوضاع این کشور وخیم‌تر شود نیاز به تأمین مالی تحصیل کودکان سوری بیش از پیش می‌شود. (بیشتر بخوانید: فرار سیل‌آسای سوری‌ها به کشورهای همجوار)

به گفته برانت، به نظر نمی‌رسد که بحران سوریه راه حلی فوری داشته باشد و اکثر آوارگان این کشور تنها زمانی باز خواهند گشت که اوضاع سوریه آشکارا بهبود پیدا کرده باشد.