لندن: بدر القحطانی

یکی از مسئولان دولت یمن به حوثی‌ها هشدار داد تا از توافق تبادل اسرا شانه خالی نکنند و از آنها خواست تا از تلاش‌های خود با ارائه گزارش‌های نادرست دست بردارند.
این مسئول که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با «الشرق الاوسط» ضمن تأکید بر پایبندی دولت یمن به این توافق، از مارتین گریفیتس فرستاده سازمان ملل خواست که به حوثی‌ها برای پایبندی به اجرای این توافق فشار بیاورد.
در این میان خبرگزاری آلمان به نقل از یکی از مسئولان دولت یمن عنوان کرد که حوثی‌ها حضور بیش از ۲ هزار زندانی در بازداشتگاه‌هایشان را نفی کردند.
این مسئول که نخواست نامش فاش شود به این خبرگزاری گفت: از حدود ۸ هزار و ۵۷۶ اسم، حوثی‌ها ۲ هزار و ۸۴۶ اسم را در فهرست تقدیمی به آنها رد کردند.
وی اشاره کرد که اطلاعاتی در خصوص حضور این اشخاص در زندان‌هایشان وجود دارد و حتی برخی از آنهایی که منکر وجودشان در زندان‌هایشان هستند در شبکه‌های تلویزیونی آنها ظاهر شده بودند.
وی عنوان کرد در این فهرست‌ها وضعیت دو نفر از زندانیان که محمد قحطان (یکی از رهبران حزب تجمع یمنی برای اصلاح) و فیصل رجب (رهبر نظامی) هستند به همراه ۲۳۲ نفر دیگر مشخص نشد در صورتی که همه می‌دانند در زندان‌های حوثی‌ها هستند.
وی تأکید کرد جنایت‌های حوثی‌ها در حق قربانی‌هایشان بیشتر می‌شود یا با فریب آنها و سوءاستفاده از فقر، کم سن و سال بودن یا مجبورکردن آنها به جنگ، یا با بردن آنها به جبهه‌های جنگ بدون آموزش آنها، یا با بی‌اهمتی به اجسادشان و ترک آنها در کوه‌ها یا با ثبت نام‌هایشان در فهرست اسرا و گول‌زدن خانواده‌هایشان با امید واهی.
روز پنجشنبه نیز کمیته امور اسرا و زندانیان حوثی‌ها دولت یمن را به تقدیم فهرست‌هایی ناقص متهم کرد که ۲ هزار و ۱۷۱ اسم تکراری، هزار و ۱۴۴ شخصی که قبلاً آزاد شده‌اند، هزار و ۴۶۰ نام جعلی با اطلاعات ناقص و نام ۱۱۱ نفر از نیروهای القاعده و داعش در آن وجود دارد.
یک منبع یمنی در جواب این ادعای حوثی‌ها گفت: شبه‌نظامیان کودتاگر حوثی پیش از این به تمام ملت یمن تهمت قاعده‌ای و داعشی بودن زده‌بودند.
وی افزود: حوثی‌ها هیچ گونه گزارشی در حصوص دستگیری و ربودن بهایی‌ها ارائه نمی‌کنند و حاضر به آزاد کردن آنها نیست. از سوی دیگر به بعضی زندانیان خود جرم‌های جنایی منتسب می‌کند.
وی ادامه داد: هیج جرمی بزرگ‌تر از کودتا، ساقط کردن حکومت و اهانت به قوه قضائیه با این شیوه مسخره نیست.